کد خبر: 08080051778
اقتصاد

قیمت منطقی هر کیلو قارچ در بازار ۴۵ هزار تومان/ تولید قارچ به ۱۸۵ هزار تن می رسد

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید قارچ تا پایان سال با رشد ۱۰ درصدی به ۱۸۵ هزار تن برسد.

مهدی رجبی رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش تولید قارچ در بازار خبر داد و گفت: با توجه به آغاز فصل سرما، کاهش ۲۰ درصدی تولید که در فصل گرما اتفاق افتاد به حالت عادی بازگشت.

او افزود: علی رغم آنکه واحدهای کمپوست با ظرفیت کامل کار می کنند، اما جوابگوی تقاضا نیست.

رجبی ادامه داد: با وجود آنکه مواد اولیه به سختی و با قیمت های گزاف تهیه می شوند، اما واحدهای کمپوست با ظرفیت کامل کار می کنند.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی با اشاره به اینکه قیمت قارچ افزایش محسوسی نداشته است، بیان کرد: هم اکنون قیمت تمام شده هر کیلو قارچ ۳۰ تا ۳۳ هزار تومان است که با احتساب هزینه های حمل و نگه داری ۳۷ تا ۴۰ هزار تومان در عمده فروشی عرضه می شود.

او قیمت منطقی هر کیلو قارچ برای مصرف کنندگان را ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به کمبود عرضه، هر کیلو قارچ با نرخ ۶۰ هزار تومان در برخی خرده فروشی ها عرضه می شود که این نرخ مورد تایید ما نیست.

رجبی ادامه داد: با توجه به آنکه واحدهای پرورش قارچ با ظرفیت کامل کار می کنند، پیش بینی می شود که تولید تا پایان سال با رشد ۱۰ درصدی به ۱۸۵ هزار تن برسد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه گرانی گوشت و مرغ تاثیری بر بازار قارچ ندارد، بیان کرد: قارچ به عنوان پروتئین سالم گیاهی قابل مقایسه با پروتئین گوشتی نیست و این طور نیست که گرانی گوشت و مرغ بر بازار قارچ اثر گذار باشد؛ چرا که این‌ محصول در سبد مصرفی خانوار جای خود را باز کرده است.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی از آغاز صادرات قارچ خبر داد و گفت: با آغاز صادرات قارچ به بازارهای منطقه، عرضه قارچ در بازار داخل کاهش یافته است، اما صادرات به صورت نامنظم به کشورهای همسایه در حال انجام است و مشکلی در این زمینه نداریم.

او با اشاره به اینکه آمار دقیقی از میزان صادرات قارچ نداریم، بیان کرد: برآوردها حاکی از آن است که روزانه ۳ تا ۱۰ تن  قارچ  به بازارهای منطقه صادر شود.

رجبی در پایان تصریح کرد: با توجه به مشکلات تهیه مواد اولیه واحدهای کمپوست از مسئولان تقاضا داریم که تولیدکنندگان را در تامین مواد اولیه کمک کند؛ چرا که شاهد افزایش روزمره مواد اولیه هستیم که این امر مشکلات متعددی ایجاد کرده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا