کد خبر: 131001115179
انرژیجهان

قیمت نفت از هشدار صندوق بین‌المللی پول به لرزه افتاد

قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه تحت تاثیر رشد ارزش دلار آمریکا و هشدار مدیر صندوق بین‌المللی پول درباره سال ۲۰۲۳ دشوارتر، از بالاترین رکورد خود در یک ماه گذشته عقب نشینی کرد و کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۹۸ سنت معادل ۱.۱ درصد کاهش، به ۸۴ دلار و۹۳ سنت در هر بشکه رسید.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۷۷ سنت معادل یک درصد کاهش، به ۷۹ دلار و ۴۹ سنت در هر بشکه رسید.

دلار قوی‌تر، معاملات نفت را برای خریداران غیرآمریکایی، گران‌تر می‌کند.

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول یکشنبه هفته جاری اظهار کرد:‌ آمریکا، اروپا و چین که موتورهای اصلی رشد اقتصاد جهانی هستند، همگی به طور همزمان با کندی رشد اقتصادی روبرو شده‌اند که باعث می‌شود سال ۲۰۲۳ برای اقتصاد جهانی، از سال ۲۰۲۲ دشوارتر باشد.

با این حال، قیمت نفت روز جمعه با بیش از دو درصد افزایش بسته شده بود و نفت برنت برای کل سال ۲۰۲۲، رشد ۱۰.۵ درصدی و وست تگزاس اینترمدیت رشد ۶.۷ درصدی را به ثبت رساند.

به گفته تحلیلگران بانک سوسیته جنرال، اقدام روسیه در ممنوعیت فروش نفت و فرآورده‌های نفتی به کشورهایی که مکانیزم سقف قیمت برای صادرات مسکو را اجرایی کرده اند، در هفته منتهی به ۲۷ دسامبر، باعث افزایش معاملات خرید در بازار نفت برنت شد.

ممنوعیت صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه به کشورهایی که به مکانیزم سقف قیمت غربی پیوسته‌اند، از اول فوریه سال ۲۰۲۳ اجرایی شده و تا اول ژوئیه سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

طبق فرمان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، صادرات نفت از اول فوریه ممنوع خواهد شد اما تاریخ ممنوعیت صادرات فرآورده‌های نفتی از سوی دولت روسیه تعیین خواهد شد و ممکن است بعد از فوریه باشد.

جریان صادرات نفت روسیه از اروپا، به هند و چین تغییر کرده است و مسکو قصد دارد صادرات دیزل از بندر پریمورسک در دریای بالتیک را در ژانویه به ۱.۸۱ میلیون تن افزایش دهد.

با این حال، صادرات فرآورده‌های نفتی از تواپسه، ماه میلادی جاری به ۱.۳۳۳ میلیون تن کاهش پیدا خواهد کرد.

در نظرسنجی رویترز از ۳۰ اقتصاددان و تحلیلگر، پیش‌بینی شد میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۲۳، به ۸۹ دلار و ۳۷ سنت و قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به ۸۴ دلار و ۸۴ سنت می‌رسد.

این پیش بینی، به دلیل کندی رشد اقتصادی جهانی، پایین‌تر از برآورد قبلی بود.

بر اساس گزارش رویترز، در چین که بزرگترین واردکننده نفت و دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است، روز دوشنبه مردم شهرهای بزرگ با وجود سرما و افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ به فعالیت عادی برگشتند و چشم انداز بهبود اقتصاد و تقویت تقاضای این کشور برای سوخت را تقویت کردند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا