کد خبر: 010702138560
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیکشاورزی

قیمت گوشت مرغ به ثبات رسید/ فروش مرغ در برخی مغازه ها زیر قیمت مصوب

قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم در بازار تهران به حدود ۷۳ تا ۷۸ هزار تومان و به قیمت مصوب رسیده است؛ در برخی مغازه های سطح شهر تهران نرخ ها به زیر قیمت مصوب رسیده است.

به گزارش برنا، چندماهی است که بازار گوشت قرمز تحت تاثیر عوامل مختلف با نوساناتی روبرو شده است به طوری‌که وعده مسئولان مبنی بر آرامش بازار همزمان با افزایش عرضه دام داخل و واردات گوشت محقق نشده است.

بنابر آمار اعلامی سرانه مصرف گوشت قرمز در پی افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید خانوار به ۶ تا ۸ کیلوگرم رسیده است که به نظر می رسد این رقم دقیق نیست چراکه با جایگزینی گوشت مرغ در سبد خانوار، سرانه مصرف گوشت قرمز کاهش یافته است.

همچنین علیرضا پیمان پاک قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی، اظهار کرد: با توجه به نیاز کشور در تامین گوشت قرمز و بحران‌هایی که سال گذشته در حوزه تولید ایجاد شد، برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفت که میزان کسری تولید از طریق واردات تامین و به موازات آن نیز ترمیم زنجیره‌های تولید دام نیز انجام شود.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که با اصلاح نظام یارانه وعده داده شد که برای حمایت از این صنعت و افزایش سرانه مصرف، گوشت قرمز مشمول کالابرگ شود و در عین حال برای حمایت از تولیدکنندگان نیز دامدار کارت ارائه شود؛ اما هیچ یک از این دو مهم عملی نشد که این امر منجر به کاهش سرانه مصرف گوشت قرمز و جایگزینی گوشت مرغ در سبد خانوار شده است.

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام با بیان اینکه کمبودی در عرضه دام نداریم، گفت: با توجه به شرایط مساعد تولید دام، کمبودی در عرضه گوشت قرمز نداریم.

به گفته وی، نوسانات اخیر قیمت دام زنده ارتباطی به عرضه ندارد و تنها با افزایش هزینه های حمل و نقل، قیمت دام تحت تاثیر قرار گرفته است.

طبق مصوبه سال گذشته قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده ۵۲ هزار تومان و گوشت مرغ گرم برای مصرف‌کنندگان ۷۳ هزار تومان تعیین شده بود؛ اما از آنجایی که از ابتدای سال جاری قیمت گوشت مرغ در بازار روند افزایشی به خود گرفت و نرخ این محصول برای مصرف‌کنندگان به بیش از ۱۰۰ هزارتومان رسیده بود وزارت جهاد کشاورزی به این موضوع ورود کرد.

بنابراین با اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای مسئله تولید و بازار گوشت مرغ و رساندن جوجه‌ریزی به میزان ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلیون قطعه در ماه و تامین نهاده‌های طیور با نرخ‌های دولتی قیمت‌ها روند کاهشی به خود گرفت تا جایی که اکنون به نرخ مصوب و گاهی در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها به کمتر از نرخ مصوب رسیده است؛ البته همچنان برخی فروشندگان در خصوص عرضه گوشت مرغ با نرخ‌های مصوب مقاومت دارند و گوشت مرغ را با قیمت‌هایی بیش از نرخ مصوب به فروش می‌رسانند.

بر اساس این گزارش، گوشت قرمز از گذشته تاکنون به عنوان یکی از اساسی‌ترین مواد غذایی موجود در سفره ایرانیان شناخته می‌شود که ارزش غذایی بالایی نیز دارد، این درحالی است که کاهش قدرت خرید خانوار و افزایش اخیر، کاهش سرانه مصرف و جایگزینی دیگر محصولات پروتئینی را به همراه داشته است که هر یک از مسئولان دلایلی برای نوسانات بازار و کاهش سرانه گوشت مطرح می کنند، اما آنچه حائز اهمیت است وزارت جهاد به عنوان متولی امر در کنار سیاست واردات گوشت به عنوان تنظیم بازار، باید تولید داخل را در نظر بگیرد تا واردات بی رویه منجر به نابودی تولید داخل و در نهایت کشتار بی رویه دام های مولد نشود.

 قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم در بازار تهران به حدود ۷۳ تا ۷۸ هزار تومان رسیده و گزارش‌های برخی استان نشان می‌دهد که قیمت گوشت مرغ بین ۷۳ تا ۷۵ هزار تومان است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا