کد خبر: 18020181117
جهانروزنامه

لاگارد غلبه رکود تورمی بر اقتصاد اروپا را نمی‌پذیرد

ترجمه محمود نواب مطلق

ازنظر کریستین‌ لاگارد رئیس‌ بانک‌ مرکزی اروپا وضعیت فعلی منطقه یورو قابل مقایسه با اوضاع اروپا درسال ۱۹۷۰(۱۳۴۹) نیست و در حال حاضر هنوز نمی‌توان سخن از رکود تورمی گفت.

این در حالیست که یکی دیگراز اعضای هیئت‌مدیره این بانک وضعیت فعلی اقتصاد اروپا را عملا رکودی توصیف می‌کند.

در ۳۰ مارس(۱۰فروردین) یکماه پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین رئیس‌بانک‌مرکزی اروپا گفت: «هر چقدر این جنگ طولانی‌تر شود هزینه‌های اقتصادی نیز بیشتر افزایش خواهد‌یافت و این منجر به بروز دورنمای نامطلوبی برای اقتصاد‌جهان خواهد شد.

با تصمیمات سیاسی، ما می‌توانیم عواقب ناشی از این جنگ را تا حدی تخفیف دهیم و میزان بالایی از مشکلات نامشخصی را که با آنها دست‌و‌پنجه نرم می‌کنیم مدیریت کنیم.»

از نظر کریستین لاگارد: «رکود تورمی یعنی رکوداقتصادی با یک مبنای پایدارو یک تورم بالا که به صورت مستمر افزایش می‌یابد» و البته از نظر وی می‌توان از این تورم اجتناب کرد.

او همچنین در مصاحبه با یک نشریه اسلوونیایی در ۷ مه (۱۷اردیبهشت) دراین خصوص گفت: «گرچه مشکلات نامشخص پیش‌روی ما منجربه کاهش رشد‌اقتصادی و افزایش تورم شده‌است اما وضعیت کنونی قابل مقایسه با اوضاع اروپا درسال ۱۹۷۰(۱۳۴۹) نیست.

موقعیت فعلی هنوز با سناریوی رکودتورمی مطابقت ندارد. در آن زمان رشد اقتصادی کاهش شدیدی یافت اما تورم از وضعیت فعلی بسیار بالاتر بود. با این تفاوت که برخلاف پنجاه سال پیش ما برای مقابله با تورم دستمزدها را افزایش نمی‌دهیم.»

این وزیرپیشین اقتصاد نیکلا سارکوزی همچنین معتقد‌است: «این جنگ یک فاجعه انسانی است که تأثیرات اقتصادی آن فراتر از اوکراین است.

سنگینی بار این جنگ بردوش رشداقتصادی جهان وبالا برنده نرخ‌تورم  است.» او همچنین به اینکه آیا بانک‌مرکزی‌اروپا نرخ اصلی بهره خود را افزایش خواهد‌داد اشاره‌ای نمی‌کند.

از سوی دیگر«فابیو پانِتا» از اعضای هیئت مدیره بانک‌مرکزی اروپا در مصاحبه با نشریه ایتالیایی «لا‌استامپا» در ۵مه (۱۵اردیبهشت) دراین خصوص گفت: «با رشد پائین ۲/۰درصدی در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲(سه ماهه آخر سال ۱۴۰۰) اقتصاد اروپا عملا وارد مرحله رکود شده‌است.

این وضعیت در کنار افزایش قیمت‌ها مشکلات را پیچیده‌ترمی‌کند. زیرا از طرف دیگر اتخاذ سیاستهای انقباضی پولی برای کنترل قیمتها و تورم خود نیز منجر به کاهش رشداقتصادی خواهدشد.»

این اظهارات متناقض دو عضو برجسته بانک مرکزی اروپا حکایت از شرایط سخت ارزیابی و تصمیم‌گیری درمورد وضعیت فعلی منطقه یورودارد. برهمین اساس یکی دیگر از مقامات بانک‌مرکزی اورپا احتمال افزایش نرخ اصلی بهره را در ماه جولای(تیر) ممکن دانست.

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا