کد خبر: 2807994827
روزنامهنهادها

لایحه اصلاح ساختار شهرداری تهران رای نیاورد

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۱۱ رای مخالف، لایحه «بازنگری و اصلاح ساختار شهرداری تهران» را رد کردند.

به گزارش ایرنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه در دویست و چهل و سومین جلسه شورای شهر، در ادامه بررسی دستور جلسه امروز شورا، بررسی و تصویب لایحه اصلاح ساختار شهرداری تهران را در دستور کار قرار دادند.

حسن رسول، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، بر ضرورت اصلاح ساختار در سازمان شهرداری تهران تاکید کرد: در آخرین جلسه هم‌اندیشی از ۱۳ عضو حاضر، ۱۱عضو رای مثت به اصلاح ساختار دادند؛ با هدف هم‌افزایی با شهرداری همه نظرات شهرداری در لایحه لحاظ شده است.

رسولی با بیان اینکه برخی از اعضا گلایه داشتند که زمان تصویب لایحه مناسب نیست، افزود: در این مورد باید بگویم  در سال‌ آخر، به تصویر گویایی در باره مشکلات شهرداری دست پیدا کردیم و بهتر می‌توانیم مشکلات را جراحی کنیم.

رسولی ادامه داد که برخی از اعضا می‌گویند آثار این مهم در شورای پنجم هویدا نمی‌شود؛ اما باید بگویم که هدف ما انضباط مالی و عملیاتی است. نگاه اصلاح‌طلبان بلند مدت است و ما صلاح شهروندان را می‌خواهیم.

او در مورد نگرانی برخی اعضا برای تصویب این لایحه گفت:  البته که این نگرانی واقعی است و حتی ممکن است نارضایتی دو چندان شود، اما با این حال بین منافع مردم و خواسته‌های فردی مدیران شهرداری باید به کدام توجه کنیم؟

عضو شورای تهران با بیان اینکه گفته می‌شود که اصلاح ساختار برای اصلاح‌طلبان هزینه دارد، گفت: باید بگویم که خواهان اصلاح و بهبود حکمروایی هستیم و در مواقعی که دوگانه منافع اصلاح‌طلب و مردم باشد ما منافع مردم را انتخاب می‌کنیم.

او ضمن درخواست از اعضای شورای شهر برای دادن رای به این لایحه، افزود: اکنون که اداره تهران به ما ۲۱ نفر سپرده شده است، نباید از اصلاح ساختار کوتاه بیایم.

دست از شلیک دائمی به شهرداری بردارید

الهام فخاری، عضو دیگر شورای شهر تهران در این باره و در مخالفت با اصلاح ساختار گفت:  دست از شلیک دائمی به شهرداری برداری؛. دوستان دائم شهرداری را زیر ضرب می‌گیرند، این‌گونه نیست که شهرداری و همه کارکنان بد باشند.

در ماه‌های پایانی فعالیت شورا، اصلاح ساختار بی‌معناست

حجت نظری، عضو دیگر شورای شهر، نیز در مخالفت با این لایحه افزود: چرا در ماه‌های پایانی دوره، باید همه توانمان را به جابه‌جایی و اصلاح ساختار معطوف کنیم؛ در حالی که فکر نکنم با آغاز ثبت‌نام‌ شورای بعد، حتی آبدراچی به حرف ما گوش بدهد؛ وقتی شهرداری می‌خواهد لایحه را پس بگیرد، به این فکر می‌کند که این لایحه در ماه‌های پایانی همه انرژی را می‌گیرد.

شهرداری آماده اصلاح ساختاری نیست

علی اعطا، عضو دیگر شورای شهر، نیز گفت: در این که آقای رسولی به عنوان کارشناس حوزه و سال‌ها مدیریت در سطوح ارشد، درباره این لایحه تلاش کرده‌اند، شکی نیست.

او افزود: در زمانی که لایحه اصلاح ساختار تصویب شد، از ۱۹ نفر حاضر با رای ۱۰ به ۹ به تصویب رسید و من به عنوان موافق با اصلاح ساختار رای دادم؛ اما موضوع این است که اصلاح ساختار در آن مقطع زمانی بود و اکنون شرایط تغییر کرده است.

او در ادامه با بیان اینکه در این باره باید به چهار نکته توجه کنیم، اظهار کرد: نکته اول اینکه هیچ‌کدام از اعضا منکر زحماتی که کشیده شده و کار کارشناسی جدی که انجام شده است، نیستیم اما یکی از اصول کاری در این مقیاس، اجماع‌سازی است در حالی که نیمی از شورای شهر برای اصلاح ساختار موافقت ندارند؛ کمتر پیش آمده است که در صحن شورای شهر موضوعی در این حد موجب اختلاف و شکاف شود.

اعطا افزود: خود شهرداری که بناست این لایحه را اجرا کند، مشخص نیست که اکنون از خواب بیدار شده یا شبانه تصمیم گرفته است؛ در هر حال ابزار آمادگی برای اجرای لایحه را ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: ممکن است برخی نبود آمادگی شهرداری را نداشتن جسارت و برخی نداشتن توانایی تعبیر کنند اما در هر حال شهرداری اعلام کرده است که آمادگی اجرای لایحه را ندارد.

او تاکید کرد: موضوع دیگر اینکه ماده ۵۴ قانون شهرداری‌ها، به صراحت ابتکار عمل را در طراحی ساختار بر عهده شهرداری گذاشته و گفته است که سازمان اداری شهرداری‌ها به نسبت بودجه و درآمد و حجم کار شهرداری، از طرف شهرداری با اطلاع انجمن شهر تعیین و پس از تصویب وزارت کشور اجرا می‌شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران بحث زمان اجرا را از مهم‌ترین موضوعات ضرورت رد این لایحه دانست و گفت: در صورتی که این لایه بررسی و تصویب شود، ۴ یا ۵ ماه باید در کمیسیون‌ها بررسی و دو هفته نیز در هیات تطبیق مصوبات بررسی و پس از آن در سازمان استخدامی کشور باید تایید شود؛ بر این اساس چقدر زمان برای اجرای مصوبه باقی می‌ماند.

اعطا تاکید کرد: اینگونه نیست که بعد از تصویب لایحه در شورای شهر، شهرداری تهران آن را اجرا کند؛ بلکه دو تا سه ماه فرصت لازم است تا لایحه ابلاغ شود و این در حالی است که تیم مدیریت بعدی می‌تواند ساختار را به حالت ایده‌آل خود برگرداند.

او با بیان اینکه در ابتدای کار شورای شهر، ۳ ماه زمان داشتیم و آن موقع کسی درباره ضرورت اصلاح ساختار تردید نداشت و در سخنرانی‌ها و شعارهای اعضا نیز ضرورت اصلاح ساختار بود، گفت: اما چرا آن موقع کار مطالعاتی لازم انجام ندادید.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: الان زمان رسیدن به دستاوردها است و نباید ساختار را به قدری متزلزل کنیم که برخی ادارات کل در شهرداری در حالی که هنوز اتفاقی نیفتاده است، گمان کنند که منحل شده اند.

او با بیان اینکه از ۲۲ شهردار مناطق، از مدیرانی که ذی‌نفع نیستند، بپرسید که چند نفر موافق تغییر ساختار هستند، افزود: این میزان تغییرات مقدور نیست و محقق نخواهد شد؛ بنابراین ضمن احترام عمیق به آقای رسولی و زحمات کمیته منابع انسانی و کمیسیون برنامه و بودجه از حیث نمایندگی مردم وظیفه داشتم این نکات را مطرح کنم.

ساختار شهرداری وحشت آفرین است

مجید فراهانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، در موافقت با لایحه اظهار کرد: ما چهار الزام قانونی برای اصلاح ساختار شهرداری داریم و باید به آن توجه کنیم.

او افزود: در شورای اصلاح‌طلبان بحث اصلاح ساختار را دنبال کردیم. از زمان بلدیه فقط به ساختار شهرداری اضافه شده است به گونه‌ای که الان با نگاه به ساختار شهرداری وحشت می‌کنیم.

فراهانی ادامه داد: اصلاح ساختار جز وعده‌های مکتوب ما است و باید این وعده مهم اجرا شود که این امر از واجبات است.

ساختار شهرداری نیاز به تحول دارد

محمود میرلوحی، عضو دیگر شورای تهران، در موافقت با این لایحه گفت: مخالفان کمبود زمان و انگیزه نداشتن شهرداری را علل مخالفت خود با اصلاح ساختار اعلام می‌کنند؛ اما دقت کنید که ما در این مدت با ارائه “طرح‌های الزام” شهرداری را هل می‌دهیم.

او افزود: از منظر دیگر به اصلاح ساختار توجه کنید که شهرداری چرا به تحولات بروکراسی و اقتصاد هوشمند و استفاده از تکنولوژی‌های روز بی‌تفاوت بوده است تا اکنون شاهد فربه شدن ساختار باشیم.

میرلوحی با بیان اینکه بیست سال است که با همین استدلال‌ها این مهم به تعویق افتاده است، افزود: متخصصان می‌گویند این سازمان نیاز به تحول دارد؛ اما آن چند هزار نفری که سال آخر با دیپلم به شهرداری آمدند، زیر گوش ما انتقاد می‌کنند.

شرایط اصلاح ساختار شهرداری فراهم نیست

محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، نیز با بیان اینکه شرایط برای اصلاح ساختار فراهم نیست، گفت: شهرداری تهران درختی صدساله است که وظایف آن بزرگ شده و شاخ و برگ زیادی گرفته و هیچ وقت در راستای هرس آن کاری انجام نشده است و اگر درخت را هرس نکنیم، دیگر محصول مطلوبی نمی‌دهد و هزار ایراد پیدا می‌کند.

او با بیان اینکه اکنون شهرداری ۶۱ هزار نفر نیرو و ۵۰ هزار نیروی برون‌سپاری دارد، گفت: از نظر سیستماتیک، شهرداری تهران با این حجم پرسنل و بدهی و هزینه، مردم را راضی نمی‌کند و نیاز به هرس دارد. اما وقتی هرس ناقص باشد، مشکل را حل نمی‌کند. پس باید با تخصص و جدیت این کار در فصل دقیق خود انجام شود.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در نهایت با ۱۱ رای مخالف لایحه اصلاح ساختار شهرداری تهران را رد کردند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا