کد خبر: 08030029687
جامعه و فرهنگروزنامهصفحه یک

لزوم انتشار کتاب خدمات شهروندی

زینب یزدانی

هفته گذشته در جمعی مطلبی عنوان شد درباره خدماتی که پایگاه‌های آتش نشانی ارائه می‌دهند که مردم اطلاع چندانی از آنها ندارند ازجمله باز کردن در در صورت جا ماندن کلید. با شنیدن این مطلب، اولین سوالی که به ذهنم رسید سایر خدماتی بود که به عنوان شهروند می‌توانیم  از آنها استفاده کنیم و اینکه لیست دقیق خدمات شهروند ها چیست؟

در حد فاصل آن بحث و نوشتن این مطلب، اتفاقهای دیگری افتاد مانند رفتن برق بیش از ۲بار در روز در ۳ روز متوالی، ترکیدگی لوله آب در یکی از واحدها در همسایگی ما که موجب شد ۳ روز متوالی آب گرم نداشته باشیم و اتفاق‌هایی از این دست.

تمامی این اتفاق‌ها مرا به فکر واداشت که به دنبال راه حل باشم برای رفع این مشکلات، اینکه من به عنوان شهروند چگونه می‌توانم خدماتی را که قابل مطالبه است، بشناسم و همه حقوقم را استیفا کنم.

اولین سوال این است  چرا لیستی در اختیار شهروندان نیست که خدمات رایگانی را که می‌توانند استفاده کنند، مثل همین خدماتی را که پایگاه‌های آتش‌نشانی در هنگام وقوع حادثه و نیاز به کمک در اختیار شهروندان قرار می‌دهند، برای آنها شرح داده باشد.  پرسش بعدی این است که دیگر چه سازمان‌ها و ارگان‌هایی ممکن است خدمات رایگان مخصوص شهروندان داشته باشد که ما از آن بی‌اطلاعیم؟ چرا برای این خدمات بیشتر اطلاع رسانی نمی شود که در هنگام بحران شهروندی سرگردان نشود و بداند با کجا و به چه منظور تماس بگیرد؟

ممکن است برای دایر کردن هر کدام از این خدمات در حوزه‌های مختلف، زمان زیاد و بودجه بالایی صرف شده باشد؛ چراکه برای اجرایی شدن هر خدمتی پروسه ای شامل  هدف خدمت، آموزش، اجرای طرح ، تخصیص بودجه و نیروی انسانی و مراحل تخصصی دیگری طی می‌شود.

سوال بعدی این است که چرا اطلاع‌رسانی نمی‌شود؟ مگر نه اینکه هزینه زمانی و مالی پرداخت شده است برای خدمت‌رسانی شهروندان. شاید لیستی از  این خدمات و دستور العمل ها موجود باشد؛ اما بسیاری از آن بی‌اطلا‌ع‌اند. آیا بهتر نبود همه این خدمات به صورت یک کتاب و یا بروشور در اختیار همگان  قرار می‌گرفت تا بدانیم خدماتی که می‌توانیم ازآنها برخوردار شویم، چیست و از چه حقوقی برخورداریم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا