کد خبر: 280703176702
اخبار شرکت هابانک و بیمهرئیس مرکز نوآوری و تحقیقات بانکداری اسلامی بانک پارسیان مطرح کرد؛

لزوم حکمرانی خوب بر مبنای شفافیت، مسئولیت‌پذیری، پاسخگویی و انصاف

رئیس مرکز نوآوری و تحقیقات بانکداری اسلامی بانک پارسیان، کم توجهی به نظام حکمرانی حاکم بر بانک­ها را مهمترین نقطه ضعف نظام نظارتی کشور دانست و تاکید کرد که نظام حکمرانی مطلوب مبتنی بر اصول بسیار بالای مسئولیت پذیری، پاسخ­گویی، شفافیت و انصاف است که رعایت آنها متضمن برخورداری از یک نظام بانکی سالم با کارکرد درست در مجموعه نظام اقتصادی و اجتماعی کشور خواهد بود.

عصراقتصاد: نشست تحلیلی «ویژگی‌های نظارت مؤثر بانکی» با حضور مدیران ارشد بانکی و صاحب‌نظران اقتصادی روز سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی برگزار شد.

مهدی قاسمی علی‌آبادی؛ رئیس مرکز نوآوری و تحقیقات بانکداری اسلامی بانک پارسیان در این نشست گفت: نظارت موضوع گسترده و پیچیده‌ای است که پرداختن به ابعاد مختلف آن نیازمند صرف زمان بسیار زیادی است. لکن برای آنکه بتوانیم مباحث را در دامنه محدودتری به بحث و بررسی بگذاریم می توان مقوله نظارت بر بانک ها و مؤسسات اعتباری را به دو بخش تقسیم بندی کرد. یک جنبه از نظارت که سابقه نسبتاً طولانی و ریشه دار در بانک مرکزی دارد نظارت بر عملکرد بانک ها است از طریق الزام آنها به ایجاد یک نظام کنترل داخلی است. منظور از این نظام مجموعه ای از سیاست، ساختار، فرآیند، رفتار و وظایفی که ایجاد آن برای حصول اطمینان از ۳ پیامد مهم است، واکنش مؤثر نسبت به تمامی ریسک های فراروی بانک، گزارشگری سالم و با کیفیت و رعایت قوانین و مقررات حاکم بر کسب­ وکار بانک.

وی در ادامه گفت: اگر چه تجربه طولانی در این خصوص وجود دارد لکن شیوه­ نظارت بانک مرکزی بر عملکرد بانک­ها عمدتاً قاعده محور یا تطبیق محور است بدان معنا که ابتدا قواعد تنظیم گری خود را در قالب بخشنامه های لازم الرعایه به بانک ابلاغ می کند و پس از آن بر اجرا یا عدم اجرای آنها نظارت می کند. در واقع بانک مرکزی عمدتاً به صورت منفعلانه و پسینی بر بانک ها نظارت می کند در حالی که امروزه شیوه های نظارت هوشمندانه، پیشینی و ریسک محور است.

قاسمی جنبه دیگر نظارت که کمتر مورد توجه بانک مرکزی بوده است، را نظارت بر شیوه حکمرانی بانک­ها توسط سهامداران عمده و صاحبان بانک ها یا همان حکمرانی شرکتی دانست، بدین معنی که از رویه­ ای برای برقرای تعادل بین اهداف اقتصادی و اجتماعی یک بانک از جنبه­هایی نظیر استفاده درست از منابع، پاسخگویی در استفاده از قدرت خلق پول و رفتار بانک در محیط اجتماعی و تسهیل عملکرد پایدار بانک در دراز مدت استفاده شود.

وی اذعان کرد: یکی از مهمترین نقاط ضعف نظارت موثر بر بانک­ها و مؤسسات اعتباری در ایران کم توجهی به نظام حکمرانی حاکم بر بانک­های کشور بوده است که لازم است این جنبه از نظارت مورد توجه بیشتر قرار گیرد. نظام حکمرانی مطلوب مبتنی بر اصول بسیار بالای مسئولیت­ پذیری، پاسخ­گویی، شفافیت و انصاف است که رعایت آنها متضمن برخورداری از یک نظام بانکی سالم با کارکرد درست در مجموعه نظام اقتصادی و اجتماعی کشور خواهد بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا