کد خبر: 130502134404
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

لطفاً جلوی سرمایه گذاری خارجی در بورس را بگیرید

مجید گودرزی/ کارشناس بازار سرمایه

با وجود عدم الزام شرکتهای بورسی به تجدید ارزیابی، مگر در مواردی که شرکت ورشکسته می شوند، برخی شرکتهای بورسی ده ها سال است که به بهانه هزینه های بالا، دارایی های خود را تجدید ارزیابی نکرده اند.

برخی کارشناسان معتقدند قیمت فعلی سهام، تنها ۸ درصد ارزش واقعی دارایی های شرکتهای بورسی را پوشش می دهد و این قیمتها ۹۲ درصد زیر قیمت واقعی عرضه می شود.

دارایی های مردم بعلت عدم تجدید ارزیابی و استهلاک انباشته به سمت صفر میل می کند و تورم بیش از پنجاه درصدی، در صورتهای مالی صفر منظور می شود.

تصور کنید یک شرکت بورسی ۱۰ سال پیش یک دستگاه پراید با عمر مفید ۱۰ سال و به قیمت ۷ میلیون تومان خریداری کرده است.

ارزش دفتری این خودرو اکنون صفر است . اما در بازار ارزش واقعی این خودرو حدود ۰۰۰/۰۰۰/۲۰۰ تومان است.

عدم تجدید ارزیابی باعث تبدیل شدن بورس به «کوره پول سوزی » شده است. عدم لحاظ کردن تورم در دارایی شرکتهای بورسی، باعث شده است مردم برای نجات ارزش سرمایه های خود به بازارهای ارز و طلا روی بیاورند که متاسفانه تنها خاصیت این بازارها به روز بودن قیمت آنهاست. این در حالی است که ارزش افزوده این بازارها #صفر_مطلق است.

سرمایه گذاری های کلان در این بازارها باعث بحران ارزش افزوده صفر در اقتصاد کشور شده که یکی از بزرگترین بحرانهای اقتصادی فعلی است.

در شرایط کنونی باید تا تجدید ارزیابی کامل دارایی های شرکتهای بورسی از واگذاری سهام به سرمایه گذاران خارجی جلوگیری کرد. چرا که فروش سهام با این قیمت یک تاراج واقعی سرمایه های ملی است.

در صورت تجدید ارزیابی ارزش بورس ایران از ۱۴۵ میلیارد دلار فعلی به بیش از ۱۸۰۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

بعلت غیر واقعی بودن قیمتها در بورس تقریبا تمام شاخص ها و نماگرهای این بازار اشتباه و غلط است.

تجدید ارزیابی و حتی الزامی و قانونی کردن آن، باعث خواهد شد حجم عظیمی از سرمایه های سرگردان و نقدینگی کشور جذب بورس شود و بازارهای موازی که ارزش افزوده صفر را به اقتصاد ایران تحمیل کرده اند ، توان رقابت با بورس را نداشته باشند.

دولت برای صیانت از سرمایه های مردم و جلوگیری از بحرانهای اقتصادی در سطح کلان، شرکتهای بورسی را باید ملزم کند حداکثر تا پنج سال آینده و هر پنج سال یکبار، دارایی های خود را تجدید ارزیابی کنند.

بورس ایران بعلت غفلت از تجدید ارزیابی دارایی ها و تورم دو رقمی در آستانه یک جهش عظیم قرار گرفته است و مردم نباید سهام خود را با قیمتهای کاذب فعلی واگذار کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا