کد خبر: 06100062747
اقتصادجامعه و فرهنگراه و مسکنروزنامهصفحه یکگردشگری

لغو ۷۰۰۰ پرواز در تعطیلات آخر هفته نوئل

ترجمه: محمود نواب مطلق

به دلیل شیوع اُمیکرون مسافرت‎ های تعطیلات سال نو مسیحی دچار اختلال شده است. به همین دلیل ۷ هزار پرواز لغو شده و هزاران پرواز نیز تأخیر داشته ‎اند. دلیل لغو این پروازها قرنطینه خلبانان آن‎هاست.

بر اساس آمار خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع رسمی از اواخر سال ۲۰۱۹(۱۳۹۸)  تا نیمروز جمعه ۲۴دسامبر(۳ دی) کرونا منجر به مرگ ۳/۵ میلیون نفر در جهان شده است.

ایالات متحده آمریکا با ۸۱۶هزار نفر در رأس این آمار قرار دارد. سپس برزیل با ۶۱۸ هزار نفر، هند ۴۷۸هزار نفر و روسیه ۳۳۲ هزار نفر.

سازمان جهانی بهداشت با توجه به مهلک بودن بالای همه‎ گیری کرونا به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر این باور است که این آمار می‎تواند بین دو تا سه برابر نیز افزایش یابد یعنی مرگ و میر ۱۰ تا ۱۵ میلیونی در جهان.

براساس گزارش سایت « فلایت اَوِیر» روز یکشنبه ۲۶ دسامبر(۵دی) بیش از ۲۰۰۰ پرواز لغو شدند. ۵۷۰ پرواز از این تعداد پروازهایی در مسیر ایالات متحده آمریکا بودند اعم از مسیرهای داخلی و بین‎المللی.

بر اساس این آمار در روز شنبه ۲۵ دسامبر( ۴ دی ) ۲۸۰۰ پرواز  لغو شده که ۹۷۰ پرواز مربوط به مسیرهای آمریکا بوده است.

روزجمعه ۲۴دسامبر(۳ دی) نیز ۲۴۰۰ پرواز لغو شده و۱۱هزار پرواز تأخیر داشته‎اند. شرکت‎های هواپیمایی «لوفتانزا، دلتا و یونایتد ایرلاین» به دلیل آنکه خلبانان، مهمانداران و سایر عوامل پروازشان در معرض کووید ۱۹ قرار گرفتند ناچار به قرنطینه آنها و در نتیجه لغو پروازها شده‎اند.

شرکت «یونایتد ایرلاین» روزهای جمعه و شنبه ۲۴ و ۲۵ دسامبر(۳و۴دی) مجبور شد ۴۳۹ پرواز یعنی ۱۰ درصد پروازهای برنامه‎ریزی شده خود را لغو کند.

بنابر اظهارات مقامات این شرکت «اوج سویه جدید اُمیکرون در آمریکا تأثیر مستقیمی بر کارکنان شرکت گذاشته است و این شرکت تمام تلاش خود را برای یافتن راه‎حل مناسب به منظور جبران خسارت مسافران می‎ کند.»

شرکت «دلتا ایرلاین » نیزبه رغم آنکه تمامی تلاش خود را برای جلوگیری از لغو پروازها انجام داد به دلیل مواجهه با سویه جدید اُمیکرون و همچنین پدیده ‎های جوی روزهای جمعه و شنبه ۲۴ و ۲۵ دسامبر(۳و۴دی) مجبور به لغو  به ترتیب ۱۷۰ و ۳۰۰ پرواز خود شد.

شرکت هواپیمایی « آلاسکا ایرلاین» نیز اعلام کرد به دلیل آنکه کارکنانش به صورت بالقوه در معرض کووید ۱۹ قرار گرفته‎اند مجبور به قرنطینه آنها و لغو۱۰ پرواز خود شده است.

در چین نیز پروازهای زیادی لغو شده است. شرکت‎های هواپیمایی «چاینا ایسترن»  با لغو۵۴۰ پرواز و «ایر چاینا»  ۲۶۷ پرواز یعنی یک چهارم پروازهای پیش‎بینی شده خود از جمله شرکت‎های هواپیمایی هستند که مجبور به لغو پروازهایشان شده‎اند. با ابتلای ۱۴۰ نفر میزان ابتلا به کرونا در این کشور نیز به بالاترین حد طی چهار ماه گذشته رسیده است.

دولت چین در تلاش است با محدودکردن این بیماری در چند منطقه از شیوع گسترده آن جلوگیری کند. براساس اعلامیه کمیسیون ملی بهداشت چین۱۴۰ مبتلای جدید طی دو روز با آمار ۸۷ و ۵۵ نفر به صورت انتقال محلی ثبت شده است.

بیشترین میزان ابتلا در شهر«شیان» در استان « شانکسی» گزارش شده است. در این استان ۱۳ میلیون نفری محدودیت‎های کرونایی مجددا برقرار شده است. شبکه تلویزیونی «سی‎سی تی‎وی» چین روز شنبه ۲۵ دسامبر(۴دی) صف‎های طولانی مقابل مراکز تشخیص کرونا در شهر شیان را به تصویر کشید. این امر حکایت از تلاش بی‎وقفه مقامات برای مهار موج جدید همه ‎گیری داشت.

بر اساس محدودیت‎های جدید از روز پنجشنبه۲۳ دسامبر (۲دی) در شهر شیان از هر خانواده فقط یک نفر اجازه دارد برای تهیه مایحتاج ضروری زندگی هر دو روز یکباراز منزل خارج شود. ساکنان این شهر نیز برای خروج از شهر ملزم به کسب مجوز از مقامات و یا کارفرمایان خود هستند.

از زمانیکه در ۹ دسامبر۲۰۲۱(۱۸آذر) اولین مورد ابتلا در شهر شیان مشاهده شد تاکنون ۳۳۰ مورد علائم‎دار در این شهر گزارش شده است که انتقال بیماری در تمام این موارد به صورت محلی بوده است. در عین حال این آمار در مقایسه با سایر نقاط جهان اندک است.

به دلیل اینکه چین میزبان بازی‎های زمستانی المپیک در ماه فوریه ۲۰۲۲( بهمن۱۴۰۰) در پکن است برای امر کرونا به حالت آماده‎باش در آمده است.

این کشور به رغم آنکه با اعمال سیاست به صفر رساندن موارد ابتلا، برقراری محدودیت‎های شدید در مرزها و شهرها و قرنطینه‎ های طولانی مدت توانست تا حدود زیادی بر کرونا غلبه کند اما ظرف چند هفته گذشته مجددا شاهد موارد ابتلای جدید بوده است.

به گزارش رسانه‎های دولتی چین تاکنون موارد مشابه شهر «شیان» در پنج شهر دیگر از جمله پکن مشاهده و باعث برانگیخته‎شدن ترس و وحشت سرایت شدید بیماری در کل کشور شده است. در هند نیز واکسیناسیون بالای ۱۵سال اعلام شد.

« نارندرا مودی» نخست وزیر هند شنبه ۲۵ دسامبر(۴دی) با اعلام آغاز واکسیناسیون افراد بالای ۱۵ سال  از۳ ژانویه ۲۰۲۲(۱۳ دی ۱۴۰۰) برای مقابله با سویه جدید اُومیکرون افزود: «اُمیکرون در مقابل ما عرض اندام کرده است.

پس از مبارزه یازده ماهه گذشته ما با کرونا به کمک واکسسناسیون؛ دانشمندان ما برای مقابله با سویه جدید تصمیمات سرنوشت‎سازی گرفته‎اند.»

نخست وزیر هند همچنین ازدریافت دوز کمکی و پیشگیرانه واکسن در افراد بالای شصت سال در هفته آتی خبر داد و گفت:«ما خیلی زود به اهمیت واکسیناسیون در مبارزه با کرونا پی‎بردیم. از اینرو ۶۱درصد بزرگسالان دو دوز و ۹۰ درصد آنها یک دوز واکسن را دریافت کرده‎اند.»

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا