کد خبر: 28040192089
جهانروزنامهکشاورزی

لغو تحریم غلات اوکراین مسئله مرگ و زندگی

ترجمه: محمود نواب مطلق

«ژوزف بورِل» رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا معتقد است لغو تحریم غلات اوکراین یک مسئله مرگ و زندگیست. آیا مذاکرات کشورهای روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل در هفته جاری در مورد صادرات غلات از بنادر اوکراین به نتیجه خواهد‌رسید؟

«ژوزف بورِل» امیدواراست با به نتیجه رسیدن این مذاکرات ۲۰ میلیون تن غلات اوکراین از دریای‌سیاه صادر شود. بدین ترتیب کشورهای عربی و آفریقایی که با کمبود شدید غلات مواجه شده‌اند از آن بهره‌مند می‌شوند. اما رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا همچنان بر تحریم روسیه تأکید دارد.

رسیدن به توافق میان این کشورها و سازمان‌ملل برای صادرات غلات اوکراین هدف اصلی این مذاکرات است. «هولوسی آکار» وزیر دفاع ترکیه روز دوشنبه ۱۸ جولای (۲۷تیر) اعلام کرد مذاکراتی در این مورد در استانبول ترکیه پیش‌بینی شده‌است. «ژوزف بورِل» درخصوص رسیدن به این توافق بسیار ابراز امیدواری کرده‌است: «زندگی دهها هزار نفر در جهان به این توافق بستگی دارد».

این درحالیست که تمامی بنادر اوکراین به وسیله نیروی دریایی روسیه محاصره شده‌اند و صادرات غلات از آنها ناممکن شده‌است. حصول چنین توافقی برای روسیه نیز مفید است. بدین ترتیب روسیه نیز می‌تواند صادارت غلات و کود خود را که به دلیل تحریم های غربی متوقف شده‌بود از سر گیرد. اما اتحادیه اروپا همچنان درپی اعمال تحریمهای جدید برضد روسیه است.

«ژوزف بورِل» درپاسخ به سخنان «ویکتوراوربان» نخست‌وزیر مجارستان که پیشتر گفته بود اروپا با تحریم روسیه در حقیقت دست به خودکشی زده‌است، می‌گوید: «برخی از رهبران اروپایی معتقدند تحریم‌ها برضد مسکو یک اشتباه بود. یک خطا بود. اما من می‌گویم این اشتباه نبود و ما باید این کار را می کردیم و آن را ادامه نیز می‌دهیم.» این درحالیست که مسکو سخن از یک توافق کشاورزی می‌کند که قراراست این هفته طی اجلاسی در ترکیه نهایی شود.

روسیه و اوکراین دو کشور عمده در صادرات محصولات کشاورزی به ویژه غلات هستند. روسیه دومین و اوکراین چهارمین صادر کننده گندم در جهان هستند. کشورهای عربی و آفریقایی از خریداران بزرگ محصولات کشاورزی این دو کشور محسوب می‌شوند.

به دنبال توقف صادرات غلات و سایر محصولات کشاورزی روسیه و اوکراین، قیمت آنها به شدت افزایش یافت و کشورهای فقیر و خشک جهان را در معرض تهدید کمبود شدید موادغذایی قرارداد.

*تلنگر مترجم: از آنجا که به باورمن اساسا بیشترین منفعت از جنگ اوکراین و روسیه، نصیب آمریکا می شود و شروع آن با تحریکات این کشور بوده؛ مذاکرات اخیر نیز در همین چارچوب انجام شده است. همانطور که در تحلیلهای  نشریات معتبر و پر انتشار همین کشورهای غربی ملاحظه می کنید اولین افزایش قیمتها در فروش نفت کشورهای غربی و آمریکا رخ داده است.

اشاره مشاورامنیت ملی بایدن کاملا درست است. نباید از این مذاکرات انتظار چندانی داشت. چون برعکس این مذاکرات اتفاقا برای این بوده که کشورهای تولید کننده نفت اقدامی نکنند تا کشورهای غربی و آمریکا بتوانند قیمت نفت خود را افزایش دهند. آنها بدین وسیله در پی سلطه برجهان و اعمال منویات خود هستند.

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا