کد خبر: 230701104621
اقتصادبازارها و خدمات مالیجهان

لیر جایگاه خود را به طلا تقدیم کرد

واردات طلای ترکیه به میزان کمی بیش از ۳۹۰۰۰ کیلوگرم در سپتامبر ۲۰۲۲ بوده است که بیش از ۱۶ برابر مقداری است که در سپتامبر ۲۰۲۱ به این کشور وارد شد.

به گزارش خبرآنلاین، گزارش شده است که افزایش واردات طلای ترکیه با افزایش تقاضا افراد برای این فلز گرانبها همراه بوده است، افرادی که از آن در معاملات ارزی استفاده می کنند.

بر اساس داده های بازارهای فلزات و الماس گرانبها بورسا استانبول، مقدار طلای وارداتی به ترکیه تورم زده در سپتامبر ۲۰۲۲ بیش از ۱۷۰۰ درصد بیشتر از مقدار وارداتی به این کشور در مدت مشابه سال گذشته بوده است.

محموله ۳۹۰۰۰ کیلوگرمی این کشور در سپتامبر، کل مقدار فلز گرانبهای وارداتی توسط ترک ها در سال ۲۰۲۲ را به ۱۴۰،۱۲۶ کیلوگرم رساند.

رقم واردات طلای ترکیه در ژانویه ۲۰۱۰ که ۴۴۲۱۰ کیلوگرم بود، همچنان بزرگترین واردات این کشور است.

تونا چتین‌کایا، معاون مدیر کل Info Investment، با توضیح اینکه چرا ترکیه شاهد افزایش حجم طلای وارداتی به این کشور است، گزارش‌ها این افزایش تقاضا را با الزامات هویتی برای خرید فارکس مرتبط دانست.

او گفت: این مقررات باعث شد که افراد یا نهادهایی با تقاضای فارکس به جای لیر ترکیه در معاملات ارزی از طلا استفاده کنند.

گفتنی است که از ژانویه ۲۰۲۰، زمانی که نرخ رسمی مبادله لیر به کمتر از ۵.۵۰ لیر برای هر دلار رسید، ارزش پول ترکیه بیش از ۳۰۰ درصد کاهش یافته است. در زمان نگارش این مطلب، یک دلار ۱۸.۵۸ لیر خرید می‌شود.

کاهش ارزش پول همراه با نرخ تورم فزاینده، که در سپتامبر ۲۰۲۲ به ۸۳.۴۵ درصد رسید، ترک ها را مجبور به تقاضای ذخیره های جایگزین ارزش می کند.

علاوه بر طلا، ترک ها همچنین مقادیر زیادی نقره در همان دوره وارد کردند که کمی بیش از ۶۸۰۰۰ کیلوگرم است. ترک ها علاوه بر تقاضای فلزات گرانبها، از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و استیبل کوین تتر نیز استفاده می کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا