کد خبر: 18040036724
اقتصاداقتصاد کلانبازارروزنامهصفحه یک

مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا تا ۶ ماه حذف نمی‌شود 

اکرم رضائی‌نژاد

در پی ابلاغ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده از سوی رئیس‌جمهوری در هفته گذشته اخباری منتشر شد که که به مردم هشدار می‎داد از این پس حواسشان باشد تا طلافروشان ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده  را فقط از سود و اجرت ساخت حساب کنند؛ چرا که مطابق قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده به اصل طلا تعلق نمی‌‌گیرد.

بررسی قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده حاکی از آن است که اطلاعات منتشرشده در فضای مجازی و حتی برخی  خبرگزاری‌ها و پایگا‌ها‌ی خبری رسمی در این باره چندان دقیق نبوده است. متنی که در روزهای گذشته به سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد، به این شرح است:‌ «طبق قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده از این پس ۹ درصد مالیات خرید طلا فقط به سود و اجرت طلا تعلق می‌گیرد و اصل قیمت طلا از این مالیات معاف است. از این پس در صورت خرید طلا باید دقت کرد که ۹٪ مالیات را روی قیمت اصلی طلا حساب نکنند و تنها سود و اجرت طلافروش شامل مالیات می‌شود».

آن بخش از این خبر که حاکی از حذف مالیات بر ارزش افزوده از طلای خام است، صحت دارد؛ اما آن بخش از خبر که اعلام می‌کند «از این پس» این قانون اجرا خواهد شد، درست نیست.

بخش درست خبر مستند به  بند «ب» ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده است که مقرر کرده: «۱- اصل طلا، جواهر و پلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته شده از فلزات مزبور، معاف از مالیات و عوارض می‏باشد.

۲- اجرت ساخت، حق‏العمل و سود فروشنده کالاهای موضوع این بند مشمول مالیات و عوارض با نرخ نه درصد (۹درصد) می‎باشد.

۳- پس از راه‎اندازی سامانه مودیان، عرضه‎کنندگان کالا و خدمات مربوط به این بند مکلفند کلیه عملیات خرید و فروش خود را در سامانه مزبور ثبت کنند. درج ارزش اصل طلا، جواهر و پلاتین، اجرت ساخت، حق‎العمل و سود فروشنده به تفکیک در صورتحساب الکترونیکی الزامی است. در صورت کتمان و یا عدم ثبت تمام یا برخی از معاملات در سامانه مذکور مشمول جریمه‎ای معادل نه درصد (۹درصد) ارزش اصل طلا، جواهر و پلاتین است که غیرقابل بخشودگی می‎باشد. این جریمه علاوه بر جریمه مذکور در بند «ب» ماده (۳۶) این قانون است».

اما نکته حائز اهمیت این است که براساس اصل ۵۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده «این قانون، شش ماه پس از ابلاغ به رئیس جمهوری لازم‎الاجرا است» و این قانون ۱۲ تیر ۱۴۰۰ به رئیس جمهوری ابلاغ شده است.

بنابراین اینکه برخی اعلام کرده‌اند مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا از این پس حذف خواهد شد، دقیق نیست؛ چراکه حذف مالیات از اصل طلا، با توجه به تاریخ ابلاغ قانون به رئیس‌جمهوری، شش ماه آینده، یعنی ۱۲ دی ۱۴۰۰ صورت خواهد گرفت و تا آن هنگام خرید طلا، مالیات ۹ درصدی بر اساس قیمت کل محاسبه خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا