کد خبر: 11030030463
روزنامهسلامت و رفاه

مانع تراشی مافیای واردات در طرح رجیستری دیابتی‌های نیازمند انسولین

سخنگوی سازمان غذا و دارو از «تحرکات ایذایی»، «شایعه پراکنی» و «نگرانی» مافیای واردات و شبکه قاچاق معکوس دارو از طرح رجیستری (ثبت) بیماران دیابتی نیازمند انسولین در کشور خبر داد.

کیانوش جهانپور افزود: انسولین قلمی بخش بزرگی از واردات دارو در کشور را به خود اختصاص می‌دهد و البته روند رشد مصرف این گونه انسولین‎ها در کشور از سرعت رشد تعداد بیماران دیابتی بیشتر است.

وی گفت: همزمان قیمت انسولین قلمی در ایران حتی بدون احتساب بیمه و بصورت آزاد، کسری از قیمت این دارو در کشورهای مجاور است و با توجه به تخصیص ارز بانکی به آن شیب قیمتی تندی بین ایران و تقریبا همه کشورهای همسایه وجود دارد و این موضوع موجبات قاچاق معکوس انسولین قلمی و اخلال در روند توزیع آن در داخل کشور را فراهم آورده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو افزود: طبیعتا وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نیازمند اطلاعاتی شفاف از تعداد بیماران واقعی نیازمند انسولین و میزان دقیق انسولین مورد نیاز است و باید این اطمینان حاصل شود که مسیر تامین و توزیع انسولین تا مصرف‎کننده نهایی واقعی، شفاف و هر لحظه قابل رصد است لذا باید حلقه‎های زنجیره توزیع تا مصرف کننده نهایی شفاف و قابل رصد باشد و بر این اساس برای جلوگیری از نشت دارو و اطمینان از توزیع درست، به هنگام و مناسب انسولین، از مدتها پیش راه‎اندازی سامانه ثبت‎نام و رجیستری بیماران دیابتی مصرف کننده انسولین در دستور کار قرار گرفته و در هفته‎های اخیر فعال شده است.

وی افزود: این سامانه کمک شایانی به شناسایی بیماران، تخصیص بهینه و بهنگام، کاهش حداکثری نشت انسولین از زنجیره رسمی توزیع و قاچاق معکوس و امکان رصددقیق بازار و زنجیره توزیع خواهد داشت و قطعا رفاه حال بیماران مربوطه را در پی خواهد داشت ولی مشخصا همزمان با آغاز این طرح، ساز مخالف با واسطه و بی‎واسطه از سوی شبکه قاچاق معکوس در برخی رسانه‎ های غیرمسئول و البته فضای مجازی کوک شده و تلاش این شبکه بر ناتمام گذاشتن یا توقف این طرح به بهانه کرونا و امثالهم است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: مقام معظم رهبری هفته گذشته دقیقا و شاید برای چندمین بار یکی از سه معضل و مساله اصلی مردم را مافیای واردات عنوان کردند و متاسفانه ردپای این مافیا را در برخی فضاسازی‎های رسانه‎ ای حول و حوش دارو و واکسن می‌توان بخوبی مشاهده کرد و بدون تعارف، انسولین به عنوان یکی از ارزبرترین داروهای وارداتی از زمره مواردی است که این مافیا از آن ارتزاق می‎کند.

جهانپور تاکید کرد: طرح رجیستری بیماران دیابتی برای شناسایی بیماران نیازمند انسولین قلمی و رصد مستمر نحوه توزیع و مصرف انسولین قلمی در کشور با قوت اجرا خواهد شد و بیماران مبتلا به دیابت که بنابر تجویز پزشک نیاز به انسولین قلمی دارند حتما در روزهای آتی برای ثبت‎نام به مراکزی که در این طرح معرفی شده مراجعه کنند و بعد از ثبت‎نام در ماه‌های آتی برای هر فرد در این سامانه حسب نیاز، حواله الکترونیک انسولین صادر خواهد شد و به راحتی و بدون نگرانی می‌توانند برای دریافت انسولین خود به داروخانه‎های نزدیک محل سکونت خود مراجعه کنند.

ناکامی بخش خصوصی در واردات واکسن کرونا تا کنون

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به دلایل موفق نبودن بخش خصوصی در واردات واکسن کرونا، گفت: متاسفانه بعضا فضاسازی‌های می‌شد که گویا میلیون‌ها دُز پشت مرزهای کشور مانده و دولت و وزارت بهداشت نمی‌خواهد آن‌ها را وارد کند، در حالی که به بخش خصوصی بیش از ۳۵ مورد مجوز واردات دادیم، اما مشخصا تا امروز وارداتی از سوی بخش خصوصی در زمینه واکسن کرونا نداشتیم. یعنی مواردی که حتی داعیه واردات ۱۰ میلیون و ۲۰ میلیون دُز واکسن را داشتند، حتی در هفته‌ها و ماه‌های گذشته نتوانستند ۱۰۰ هزار دُز هم وارد کنند. به هر حال ما همچنان هم امیدواریم با روند رو به رشد تولید واکسن در دنیا در ماه‌ها و هفته‌های آتی، باز هم بخش خصوصی بتواند حتی محدود وارداتی داشته باشد، اما آنچه که در هفته‌های گذشته مشخصا مشاهده شد، که البته قبل از آن هم قابل پیش‌بینی بود، اما بعضا دوستان نمی‌پذیرفتند. در نهایت به لحاظ عملی مشخص شد که چنین ادعاهایی عملی نیست و بیشتر ادعاهایی است که روی کاغذ انجام می‌شود.

کیانوش جهانپور، افزود: به هر حال با توجه به وضع بازار واکسن در ماه‌های اولیه آن، موضوع به نوعی قابل پیش‌بینی بود و اینکه حتی بسیاری از شرکت‌ها موضوع را به مذاکرات بین دولت‌ها ارجاع می‌دادند و موضوع قابل پیش‌بینی بود و در سایر کشورها هم عموما همین اتفاق افتاده است.

فضاسازی های غیرواقعی در حوزه واردات واکسن

وی اظهار کرد: متاسفانه بعضا فضاسازی‌های می‌شد که گویا میلیون‌ها دُز پشت مرزهای کشور مانده و دولت و وزارت بهداشت نمی‌خواهد آن‌ها را وارد کند. به هر حال این فرصت حداقل سه بار به بخش خصوصی داده شد تا اگر می‌تواند با ظرفیت‌های موازی که ادعا می‌شد در این زمینه وجود دارد، استفاده کند. اگر چه برخی حرف‌ها مانند ۱۰ میلیون و ۲۰ میلیون دُز اسپوتنیک و… مشخصا غیرواقعی بود. اگر دقت کرده باشید، با توجه به کندی روند تولید و محدودیت‌هایی که وجود دارد، اسپوتنیک هیچ‌جا نتوانسته حتی یک محموله سه میلیون دُزی را به کشوری تحویل دهد. به هر حال وقتی اعداد و ارقام جمع زده می‌شد، انگار بخش خصوصی ما می‌توانست ده‌ها میلیون دُز واکسن را وارد کند. در حالی که ظاهرا بخش خصوصی کشورهای دیگر در این زمینه این توانایی را نداشتند.

جابجایی واکسن کرونا با نظارت دولت‌ها

وی تاکید کرد: هنوز هم واکسن کرونا بین دولت‌ها مذاکره می‌شود و بین دولت‌ها و با نظارت دولت‌ها جابجا می‌شود. وزارت بهداشت هم با همکاری وزارت امور خارجه، بانک مرکزی و با تلاش‌هایی که انجام شده، تا امروز علی‌رغم اینکه پیش‌بینی خرید، پیش خرید، توافق و تولید داخلی بیش از ۲۷۰ میلیون دُز واکسن است، اما آنچه تا امروز(سه‎شنبه) در دسترس قرار گرفته، پنج میلیون و چند صد هزار دُز واکسن است که از این مقدار نزدیک به ۴ میلیون دُز تزریق شده و بقیه هم ظرف روزهای آتی انجام می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا