کد خبر: 310402133410
بازارها و خدمات مالیجهانروزنامه

ماه‌های سخت در انتظار نفتی‌ها

آژانس بین المللی انرژی و اوپک افزاش تقاضای نفت خام در بازارهای جهانی را وابسته به شرایط اقتصادی و جهش تقاضای چین می دانند.

به گزارش عصراقتصاد، رئیس آژانس بین المللی انرژی طی سخنانی اعلام کرد که افزایش تقاضای نفت خام در بازارهای جهانی به شرایط اقتصادی چین و میزان تقاضای این کشور برای نفت گره خورده است.

فاتح بیرول، تاکید کرد که تغییر در شرایط بازار نفت به میزان تقاضای چین و چند کشور دیگر بستگی داشته و بدون تغییر در شرایط اقتصادی چین، نمی توان انتظار بهبود در بازار نفت را داشت.

وی همچنین پیش بینی های قبلی آژانس بین المللی انرژی مبنی بر سخت تر شدن شرایط بازار نفت و کاهش تقاضا طی نیمه دوم سال جاری را تکرار کرده و بر آن تاکید کرد.

بیرول که این سخنان را در جریان برگزاری اجلاس وزرای انرژی گروه ۲۰ در هند مطرح می کرد، در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما، شرایط بازار نفت طی ماه های آتی سخت تر خواهد شد یا خیر، گفت: بله. اما این امکان این نیز وجود دارد که شرایط تغییر کند. همه چیز بستگی به چشم انداز اقتصاد چین دارد. اما در هر صورت، طی نیمه دوم سال، شرایط سخت تر خواهد شد.

رئیس آژانس بین المللی انرژی در بهمن ۱۴۰۱ نیز با شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ طی اظهاراتی هشدار داده بود که زمستان امسال برای اتحادیه اروپا به دلیل “بحران گاز” سخت‌تر خواهد بود.

فاتح بیرول، رئیس آژانس بین المللی انرژی (IEA) در حساب توییتری خود نوشت: من از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای غلبه بر بحران گاز در طول زمستان تمجید کردم، اما زمستان آینده(سال جاری) حتی سخت‌تر خواهد بود.

وی بدون اشاره به جزئیات پیشنهاد خود گفته بود: نیاز فوری به یک طرح جامع جدید برای صنعت اروپا وجود دارد.

این در حالیست که اوپک نیز در گزارش چشم‌‌‌انداز ماه مه، افزایش تقاضای نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ را پیش‌بینی کرد.

در حالی که بازار تازه از کف چندماهه بلند شده است، اوپک پیش‌بینی کرده است که کسری عرضه در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ جاده‌صاف‌‌‌کن جهش بهای نفت خواهد شد.

اوپک در این گزارش تولید و واردات کشورهای تولیدکننده را بررسی کرده و عمده پیش‌بینی‌‌‌هایی را که در گزارش ماه آوریل تعریف کرده بود، تقریبا بدون تغییر گذاشته است.

به اعتقاد اوپک، تقاضا برای نفت این سازمان در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ به روزانه بیش از ۲۹میلیون بشکه خواهد رسید، در حالی که تقاضای جهانی نفت نیز ۲میلیون و ۳۰۰هزار بشکه بیشتر خواهد شد.

اوپک معتقد است عدم‌اطمینان از جهش تقاضای چین و رشد تقاضای جهانی اهرم‌‌‌های فشار افت قیمت نفت هستند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا