کد خبر: 10070048336
اقتصاد کلانصفحه یک

مبادلات تجاری اتحادیه اروپا و استرالیا تحت تأثیر بحران زیردریایی‌ها

ترجمه:‌ محمود نواب مطلق

مذاکرات اتحادیه اروپا و استرالیا با موضوع مبادلات آزاد تجاری که از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود به دلیل ماجرای زیردریایی‌های فرانسوی یک ماه به تأخیر افتاده است.

کمیسیون اروپا طی اطلاعیه‌ای که اول اکتبر(۹مهر) در اختیار خبرگزاری فرانسه گذاشت این مطلب را اعلام کرد. میریام گارسی فِرِر، سخنگوی امور تجاری کمیسیون اروپا،  در بروکسل، مقر اتحادیه اروپا، در این باره گفت: «نکته مورد تأیید آن است که که دور بعدی مذاکرات ما با استرالیا  برای دستیابی به یک توافق در مبادلات آزاد تجاری یک ماه به تأخیر افتاده ولی  مذاکرات پایان نیافته است.»

او در ادامه افزود: «ما در این مذاکرات بیشتر به محتوا اهمیت می‌دهیم تا سرعت عمل. هنوز مباحث زیادی برای مذاکره باقی مانده است. تعویق یکماهه مذاکرات به ما کمک می‌کند تا خود را آماده‌تر کنیم.»

 قبلا نیز یکی دیگر از مقامات اتحادیه اروپا در کانبرا (پایتخت استرالیا) به خبرگزاری فرانسه اعلام کرده بود که این دور از مذاکرات به ماه نوامبر (اواسط آبان) موکول شده است.

از سوی دیگر دان تحان، وزیر تجارت استرالیا، که قرار بود برای شرکت در این مذاکرات به اروپا سفر کند با کم اهمیت خواندن این تصمیم به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما واکنش فرانسه را در موضوع زیر دریایی‌ها درک می‌کنیم اما هرکشوری حق دارد منافع ملی خود را در نظر بگیرد و استرالیا نیز چنین کرد.»

 او با  تأکید بر اینکه قرار بود با والدیس دومبرووسکیس، کمیسر اروپا در امور تجارت  ملاقات کند، گفت: «ما همچنان خود را برای دور دوازدهم مذاکرات آماده و تلاش می‌کنیم به توافق در زمینه مبادلات آزاد تجاری دست‌ یابیم؛ توافقی که منافع استرالیا و اتحادیه اروپا را تأمین کند.»

استرالیا در ماه سپتامبر( اواسط شهریور) تصمیم گرفت قرار داد خرید ۱۲ زیر دریایی فرانسوی با پیشران معمولی را به ارزش ۹۰ میلیارد دلار استرالیا (۵۵ میلیارد یورو)  فسخ و به جای آن ناوهای جنگی آمریکایی  با پیشران هسته‌ای خریداری کند.

این تصمیم چالش بسیار بزرگ دیپلماتیکی را بین فرانسه واسترالیا به وجود آورد به نحوی که دولت فرانسه اعلام کرد دیگر نمی‌تواند به استرالیا اطمینان کند.

در حالی که اتحادیه اروپا شریک تجاری بسیار مهمی برای استرالیا محسوب می‌شود، دولت فرانسه در اقدامی کم‌سابقه، سفرای خود از کانبرا و واشنگتن را به نشانه اعتراض به این تصمیم دولت استرالیا و متحدانش فراخواند.

سفیر فرانسه در ایالات متحده آمریکا ۲۹ سپتامبر(۷مهر) بازگشت اما هیچ نشانه‌ای بر بازگشت ژان پییِر تِبولت، سفیر فرانسه در استرالیا وجود ندارد.

 ملکولم  تورنوبول، نخست‌وزیر سابق استرالیا معتقد است جانشین او به طرز ناجوانمردانه‌ای فرانسه را فریب داده است. او در گفت‌وگو با خبرنگاران در کانبرا تأکید کرد: «اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، عمل ناشایستی در فسخ قرارداد خرید زیر دریایی‌های فرانسوی انجام داده است.

فرانسه نیز معتقد است فریب خورده و در  حق او اجحاف شده است. این خیانت به اعتماد فرانسویان در روابط ما با اروپاییان بسیار تأثیر بدی دارد که مدت‌های طولانی باقی می ماند.»

اتحادیه اروپا سومین شریک بزرگ تجاری استرالیاست. در سال ۲۰۲۰(۱۳۹۹) مبادلات تجاری بین آنها بالغ برای ۳۶ میلیارد یورو و مبادلات در بخش خدمات بالغ بر ۲۶ میلیار یورو بوده است. مذاکرات پیش رو قرار بود در زمینه‌های مبادلات تجاری و خدمات و سرمایه‌گذاری‌ها و مالکیت معنوی بین دو طرف برگزار شود.

مذاکرات تجاری از سال ۲۰۱۸(۱۳۹۷) آغاز شده بود و دو طرف امیدوار بودند تا پایان سال ۲۰۲۱ (زمستان ۱۴۰۰) به توافق نهایی دست یابند.

نکته قابل توجه آنکه  هر دو کشور فرانسه و استرالیا در ابتدای سال ۲۰۲۲ ( نیمه دی ۱۴۰۰) درگیر انتخابات هستند و رسیدن به توافق نهایی در مذاکرات می‌تواند به نحو خوشبینانه میسر باشد.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا