کد خبر: 130901111276
اقتصاد

مبادلات کاغذی سکه رونق گرفت / قیمت اوراق سکه چند شد؟

آمارها نشان می‌دهد برخلاف روزهای اولیه که اوراق سکه بانک مرکزی چندان مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار نگرفت، به دنبال رشد قیمت سکه و دلار در بازار نقدی، حجم بیشتری از این اوراق در بازار کاغذی فروخته شد و مبادلات ثانویه این اوراق نیز رونق گرفت.

به گزارش همشهری آنلاین، آمارها نشان می‌دهد برخلاف روزهای اولیه که اوراق سکه بانک مرکزی چندان مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار نگرفت، به دنبال رشد قیمت سکه و دلار در بازار نقدی، حجم بیشتری از این اوراق در بازار کاغذی فروخته شد و مبادلات ثانویه این اوراق نیز رونق گرفت. آمارها نشان می‌دهد در ۲۰روز گذشته ۳میلیون برگه از این اوراق به ارزش ۴۸۸میلیارد تومان در مبادلات ثانویه مورد معامله قرار گرفته است.

به دنبال نوسان‌های قیمت طلا و ارز در بازار آزاد بانک مرکزی از ۱۷ آبان ماه امسال برای نخستین بار اوراق سلف مبتنی بر سکه طلا را منتشرکرد. هدف از انتشار این اوراق این بود که تقاضای سفته بازی در بازار سکه طلا را کنترل کند. به بیان دیگر راهبرد اصلی این اوراق این بود که نقدینگی متمایل به خرید سکه را جذب کند.

طبق اعلام بانک مرکزی جمع کل اوراق منتشر شده ۱۰میلیون برگه از اوراق سلف موازی استاندارد مشتمل بر ۱۰۰هزار قطعه سکه بود. به عبارت دیگر هر برگ از این اوراق معادل یک صدم یک سکه بود.

اطلاعات موجود نشان می‌دهد دریک هفته نخست انتشار این اوراق که نوسان قیمت طلا و ارز در بازار محدود بود فقط بخش کمی از این اوراق معادل ۱۸۰۰سکه فروخته شد و سرمایه گذاران استقبال چندانی از این اوراق نکردند.

اما تازه ترین اطلاعات نشان می‌دهد بعد از پایان هفته نخست که با آغاز رشد قیمت طلا و ارز در بازار آزاد مصادف بود، تقاضا برای خرید این اوراق افزایش یافته و ظرف ۲هفته گذشته تعداد اوراق فروخته شده بانک مرکزی افزایش یافته است. ضمن این‌که در همین مدت معاملات ثانویه این اوراق در بورس کالا نیز رونق گرفته است.

معاملات انجام شده

آمارها نشان می‌دهد از ۱۷ آبان‌ماه که مبادلات اوراق سلف سکه در بورس کالا آغاز شده تاکنون ۳میلیون برگه از این اوراق معادل ۲۹هزارو ۳۷۳سکه مورد مبادله قرار گرفته است. ارزش کل معاملات انجام‌شده در این مدت ۴۸۸میلیارد تومان بوده است. هر روز به طور متوسط ۳۱۸مبادله برای خرید این اوراق انجام می‌شود. در این مدت قیمت این اوراق از ۱۵۸هزارو ۷۵۰تومان با ۶.۰۹درصد رشد به ۱۶۸هزارو ۹۹۳تومان رسیده است.

همزمان با رشد قیمت این اوراق در بازار سرمایه قیمت سایر اوراق سکه هم با افزایش مواجه شده است. در حال حاضر قیمت این اوراق از ۱۷۲هزار تومان به ازای هر برگ فراتر رفته که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران قیمت هر سکه را ۱۷میلیون و ۲۰۰هزار تومان محاسبه کرده اند زیرا ارزش هر برگه از این اوراق معادل یک صدم یک سکه است.

در مبادلات روز گذشته بازار نقدی، قیمت هر سکه امامی (طرح جدید) به ۱۷میلیون و ۳۹۳هزار تومان رسید که البته به زعم کارشناسان این رقم دست‌کم ۲میلیون و ۲۱۰هزار تومان حباب دارد.آمارها نشان می‌دهد انتشار اوراق سلف سکه می‌تواند نقش تعدیل‌کننده‌ای در بازار آزاد سکه داشته باشد و از حجم سفته‌بازی در این بازار کم کند.

زیرا بسیاری از سرمایه‌گذاران از سکه به عنوان یک پوشش تورمی استفاده می‌کنند و درواقع سکه در اقتصاد ایران یکی از کارآمدترین ابزار برای کاهش ارزش پولی در برابر تورم است به همین دلیل سرمایه‌گذارانی که نگران کاهش ارزش دارایی‌های خود در برابر تورم هستند به طور سنتی بازار سکه را در کنار بازار مسکن و ارز انتخاب می‌کنند.

بر همین اساس سرمایه گذاران می‌توانند به جای خرید فیزیکی سکه از این اوراق استفاده کنند و این موضوع می‌تواند فشار تقاضا در بازار فیزیکی را کم کند.

دلایل رشد قیمت سکه

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره دلایل افزایش قیمت طلا و سکه گفت: افزایش توامان قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی و افزایش قیمت ارز در بازارداخلی عامل رشد قیمت طلا و سکه بود.

نادر بذرافشان ادامه داد: در هفته‌ گذشته تا روز سه‌شنبه تغییرات قیمت اونس جهانی طلا ۵ تا ۶دلار بود اما از بعدازظهر روز چهارشنبه، روند افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی آغاز و ادامه‌دار شد؛ هر اونس طلا ۴۷دلار نسبت به ابتدای هفته رشد و به کانال ۱۸۰۰دلار صعود کرد. از سوی دیگر نوسان‌های افزایشی نرخ ارز در بازار داخل بر روند افزایش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا تاثیرگذاشت و به ثبت روند افزایشی قیمت‌ها نسبت به ابتدای هفته منجر شد.

بذرافشان درباره تاثیر انتشار اوراق سکه بانک مرکزی گفت: گذشته همزمان با افزایش قیمت‌ها، تقاضا نیز افزایش پیدا می‌کرد و این موضوع التهاب‌های بازار را بیشتر می‌کرد اما خوشبختانه این بار روند صعودی قیمت‌ها به افزایش تقاضا منجر نشد و بازار روال عادی خود را طی می‌کند.

او تاکید کرد: افزایش نظارت و کنترل بانک مرکزی بر بازار ارز و تداوم انتشار اوراق سکه در بورس کالا می‌تواند نقش مهمی در ثبات و حتی کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد داشته باشد.

او درباره آخرین وضعیت حباب سکه نیز گفت: حباب سکه در طول هفته گذشته به ۲میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید اما دوباره به یک میلیون و ۸۵۰هزار تومان بازگشت. در حال حاضر هر قطعه سکه دارای یک میلیون و ۸۷۰هزار تومان حباب است.

مبادلات کاغذی سکه رونق گرفت | قیمت اوراق سکه چند شد؟

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا