کد خبر: 061202152634
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیبانک و بیمه

متقاضیان ارز مسافرتی بخوانند / افزایش سرانه ارز مسافرتی در راه است

طبق مصوبه بانک مرکزی این کمک‌هزینه به تمام مسافران اعم از زن و مرد و سالمند و کودک (بالای ۱۲ سال) عازم کشورهای خارجی تعلق می‌گیرد. مهم‌ترین شرط دریافت این سهمیه قصد حتمی سفر به یک کشور خارجی و ارائه بلیط سفر است.

در سفرهای زمینی، ریلی و دریایی مسافران باید بلیط سفر خود را ارائه دهند. یادآوری می‌کنیم که این ارز تنها یک بار در سال به هر مسافر تعلق می‌گیرد و درخواست آن باید دست‌کم ۷ روز کاری قبل از تاریخ پرواز مندرج در بلیط تکمیل شود. ناگفته نماند به‌ازای هر یورو ارز مسافرتی، مبلغی به‌عنوان کارمزد در صورت‌حساب نهایی منظور خواهد شد.

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: سرانه فروش ارز مسافرتی هوایی به متقاضیان از ۵۰۰ به هزار یورو افزایش یافت.

مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در صفحه شخصی خود نوشت: با عنایت به ایام پایانی سال و افزایش تقاضای ارز مسافرتی، در راستای مدیریت بازار ارز و پوشش نیاز ارزی متقاضیان، سرانه فروش ارز مسافرتی هوایی به متقاضیان از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ یورو افزایش می‌یابد و از تاریخ ۷ اسفند ۱۴۰۲ اجرایی می‌شود.

وی افزود: مدارک مورد نیاز در ارائه درخواست خرید ارز متقاضیان شامل ارائه گذرنامه معتبر، بلیط مسافرت هوایی و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور است.

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی افزود: تحویل ارز در درگاه خروجی فرودگاه‌ها به مسافران صورت می‌پذیرد. متقاضیان با ارائه مدارک مورد نیاز می‌توانند به شعب منتخب بانک‌های عامل ملی، ملت و سامان مراجعه کنید

براساس مصوبه‌ای که از سوی بانک مرکزی صادر شد، مسافرانی که می‌خواهند به خارج از کشور سفر کنند (البته نه هر کشور خارجی) می‌توانند مبلغی را به عنوان کمک هزینه سفر دریافت کنند. این کمک هزینه به این شکل است که بانک مرکزی، ارز را با قیمتی کمتر از قیمت بازار می‌دهد. این مبلغ تنها یک بار در سال به افراد تعلق می‌گیرد.

برای آنکه بتوانید این ارز را تهیه کنید، باید اول بلیط هواپیمای سفر خارجی خود را بخرید. بعد می‌توانید به سامانه خرید آنلاین ارز مسافرتی مراجعه کنید یا به بانک‌های معینی بروید که ارز مسافرتی ارائه می‌کنند. برای دریافت ارز مسافرتی باید مدارک سفر خارجی خود را همراه داشته باشید.

باید توجه داشته باشید ارز مسافرتی تنها یک بار در سال به افراد تعلق می‌گیرد. در نظر داشته باشید طبق تجربه بعضی مسافران، گاهی اوقات وقتی که برای دریافت این ارز مسافرتی به صرافی‌های دولتی مواجعه می‌کنید، به تناسب شرایط خود به شما دلار یا یورو می‌دهند و ممکن است نوع ارز موردنظر شما را نداشته باشند.

اختلاف قیمت ارز دولتی و آزاد چقدر است؟

همان طور که می‌دانیم، ارز آزاد رایج‌ترین نوع ارز در بازار است و مبادلات مالی مردم در بازار بر مبنای این ارز انجام می‌شود. این ارز را صرافان و دلالان بازار ارزر عرضه می‌کنند. قیمت این ارز براساس شرایط اقتصادی و سیاسی جامعه و سیاست‌های بانک مرکزی در نوسان است.

دولت برای کنترل بازار ارز، تسهیل برخی معاملات و رفاه حال مردم، نوعی ارز با عنوان ارز دولتی یا ارز مبادله‌ای در نظر می‌گیرد که برای برخی موارد ازجمله واردات برخی اقلام، تحصیل دانشجویان در خارج از کشور و البته سفر خارجی کاربرد دارد و قیمتش از ارز آزاد به‌مراتب پایین‌تر است.

نرخ ارز مسافرتی همیشه ارزان‌تر از ارز بازار آزاد است تا به‌معنای واقعی کلمه «کمک‌هزینه» سفر به یک کشور دیگر باشد. به همین خاطر بیشتر مسافران و گردشگران از این فرصت خوب برای مدیریت هزینه‌های سفرهای خارجی استفاده می‌کنند. اختلاف قیمت چند هزار تومانی هر واحد ارز مسافرتی و آزاد، در مبالغ بالا تفاوت قابل‌اعتنایی در هزینه‌ها به وجود می‌آورد.

اگر می‌خواهید به تفاوت قیمت ارز مسافرتی و آزاد در هر روز پِی ببرید، لازم است که بعد از آگاهی از نرخ اعلام‌شده بانک مرکزی از صرافی‌های آنلاین هم قیمت روز ارز را استعلام بگیرید. با تفریقی ساده میان قیمت اعلامی بانک مرکزی و قیمت روز ارز می‌توانید، تفاوت‌شان را ببینید.

شرایط و قوانین دریافت ارز مسافرتی چیست؟

طبق مصوبه بانک مرکزی این کمک‌هزینه به تمام مسافران اعم از زن و مرد و سالمند و کودک (بالای ۱۲ سال) عازم کشورهای خارجی تعلق می‌گیرد. مهم‌ترین شرط دریافت این سهمیه قصد حتمی سفر به یک کشور خارجی و ارائه بلیط سفر است. حتی در سفرهای زمینی، ریلی و دریایی مسافران باید بلیط سفر خود را ارائه دهند. یادآوری می‌کنیم که این ارز تنها یک بار در سال به هر مسافر تعلق می‌گیرد و درخواست آن باید دست‌کم ۷ روز کاری قبل از تاریخ پرواز مندرج در بلیط تکمیل شود. ناگفته نماند به‌ازای هر یورو ارز مسافرتی، مبلغی به‌عنوان کارمزد در صورت‌حساب نهایی منظور خواهد شد.

منبع: مهر

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا