کد خبر: 26020026990
توسعه و اقتصاد ملیراه و مسکنروزنامه

متوسط سن ناوگان باری کشور به ۱۹ سال رسید

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت که طبق برآورد‌های صورت گرفته، وضع سنی ناوگان جاده‌ای کشور به ویژه مینی بوس بسیار بالا است.

داریوش امانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با یادآوری اینکه متوسط سن ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور بسیار بالا است، افزود: متوسط سن باری ۱۹.۲، اتوبوس ۱۰.۷، مینی بوس ۲۴.۱ و سواری ۱۰.۲ سال است که طبق برآوردهای صورت گرفته این وضع سنی برای ناوگان جاده‌ای کشور به ویژه مینی بوس بسیار بالا است.

امانی توضیح داد: بسیاری از ناوگان فرسوده هستند و ما امیدوار هستیم با این وضع تولید و تقاضا بتوانیم تولیدات این بخش را افزایش دهیم و از این وضع خارج شویم.

در حال حاضر ما برای خروج از فرسودگی سعی کرده‌ایم ناوگان فرسوده را از رده خارج کنیم که با این اقدامات هم میزان تولید افزایش می‌یابد و هم قدرت نقدینگی در این بخش بیشتر خواهد شد. بر این اساس سازمان راهداری اقداماتی را در دستور کار خود قرار دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تولید داخل و نوسازی کامیون‌ها ازسوی شرکت‌های تولیدکننده داخلی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم، افزود: هم اکنون قرارداد تولید یک هزار دستگاه و قرارداد تولید ۵ هزار دستگاه و همچنین قرارداد تولید ۵۰۰ دستگاه کامیون را با شرکت‌ها و کارخانه‌های تولید داخل منعقد کرده‌ایم.

این مقام مسئول یادآور شد: در مجموع ۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه قرارداد منعقد شده است. قرارداد‌ها را با تسهیلات پرداختی به صورت یارانه‌ای با شرکت‌ها منعقد کرده‌ایم.

او توضیح داد: شرکت‌های حمل و نقلی برای این کامیون مبالغ را به این صورت پرداخت می‌کنند که ۸۰ درصد قیمت خودرو را با تسهیلاتی با نرخ سود ۳ درصد پرداخت می‌کنند و تنها ۲۰ تا ۴۰ درصد آورده‌ها به صورت نقد است و برای رانندگان هم تسهیلات با نرخ سود ۵ تا ۹ درصد پرداخت می‌شود.

امانی بیان کرد: سعی کرده‌ایم تولید داخل را تقویت کنیم و با انعقاد قرارداد و پرداخت یارانه بخشی از نیاز حوزه حمل و نقل باری را بتوانیم تامین کنیم و در کنار آن واردات کامیون‌های اروپایی را برای رفع بخشی از نیاز‌های کمی و کیفی در دستور کار داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان اظهار کرد: تمام تلاش خود را برای کاهش سن ناوگان جاده‌ای به کار گرفته‌ایم و ما امیدوار هستیم، بتوانیم با همکاری با سایر دستگاه‌ها این مشکل کشور را رفع کنیم و شاهد نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و جاده‌ای در کشور باشیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا