کد خبر: 02090057100
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانی

مجتمع جهان فولاد سیرجان؛ برند ایرانی با اعتبار جهانی

اسماعیل فخریان، مدیر مجتمع نورد بردسیر

مجتمع جهان فولاد سیرجان یکی از قطب‎ های فولاد کشور از سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را شروع و با سرعت در سال‎های اخیر پروژه‎ های متعدد و عظیم فولادی را در کشور اجرا کرده است.

برای دریافت فایل پی دی اف ویژه نامه روز صادرات بر روی اینجا کلیک نمایید.

در شهرستان محروم بردسیر از سال ۱۳۹۴ اقدام به اجرای پروژه کارخانه نورد میلگرد کرد و سال ۱۳۹۵موفق به راه‎اندازی این کارخانه با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در سال شد و به موجب آن اشتغال‎زایی بیش از ۲۰۰ نفر از جوانان بومی به طور مستقیم انجام شد.

تجهیزات برقی و اصلی این کارخانه با استفاده از بهترین برندهای اروپایی خریداری و توان تولید میلگرد با گریدهای A4A2-A3- با ابعاد ۸ تا ۳۲ میلی متر را دارد و در حال حاضر با اخذ کلیه مجوزهای استاندارد مربوطه به کیفیت و مجوز صادرات اروپا، محصولات این شرکت علاوه بر مصارف داخلی به کشورهای دیگر از جمله پاکستان، عراق، و افغانستان نیز صادر شده است.

با توجه به حمایت مدیریت شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان از طرح‎های توسعه شرکت‎های تابعه در حال حاضر پروژه‎های اجرای خط کلاف کارخانه نورد و بردسیر و پروژه فولاد آلیاژی بردسیر در دستور کار قرار گرفته و در حال اجرا هستند.

پروژه خط تولید کلاف فولادی با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال که اولین پروژه توسعه این شرکت است و در حال حاضر قرارداد تأمین تجهیزات خارجی آن منعقد شده است و شرکت اروپایی در حال ساخت تجهیزات هستند، ضمن آن‌که با ارسال فاز اول نقشه‌ها به ایران، عملیات خاکبرداری و اجرای فونداسیون‌ها نیز آغاز شده است.

گفتنی است، در این پروژه با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد، پیمانکار داخلی و مشاور طرح نیز طی مناقصه عمومی انتخاب و مستقر شده‌اند.

پروژه فولاد آلیاژی بردسیر دومین پروژه توسعه‌ای این شرکت در شهرستان بردسیر پس از تحویل زمین عملیات احداث ابنیه و زیربناهای طرح آغاز شده است. این عملیات شامل تجهیز کارگاه، برق رسانی، احداث ساختمان‌های جانبی واحد فولادسازی و محوطه‌سازی است. ضمن آن‌که، برای این پروژه نیز مشاور طرح انتخاب و مستقر شده و در حال انتخاب پیمانکار نصب هستیم. پیشرفت فیزیکی این پروژه حدود ۲۰ درصد است.

خط کلاف از شروع عملیات نصب به مدت یک سال اجرا و آماده راه‌اندازی خواهد شد و با راه‌اندازی آن حدود ۸۰ نفر به‌طور مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

پروژه فولاد آلیاژی از آغاز عملیات نصب به مدت سه سال و نیم زمانبر خواهد بود و در دوران اجرای پروژه حدود ۵۰۰ نفر و دوران بهره‎برداری ۳۰۰ نفر به طور مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

یکی از اصلی‌ترین مشکلات پیش روی شرکت را بروکراسی‌های سخت و زمانبر اداری هستند، مثلاً برای واگذاری زمین پروژه فولاد آلیاژی بیش از دو سال درگیر این مرحله بوده‌ایم و هنوز هم مدرک معتبری برای ما ارائه نکرده‌اند و این موضوع باعث تقلیل روحیه و طراوت سرمایه‌گذار برای اجرای این گونه پروژه‌ها می‌شود.

از دیگر موانع پیش رو برای اجرای پروژه‎ها قطعاً مواجهه با مشکلات گمرکی و ترخیص کالاها خواهد بود.

در سال‌های اخیر با هزاران مشکل تحریمی و تمایل نداشتن شرکت‎های خارجی برای ساخت و فروش تجهیزات به ایران و مشکلات بانکی جهت ارسال پول به سازندگان، متأسفانه تجهیزات خریداری شده ماه‌ها و بعضاً سال‌ها در گمرک جمهوری اسلامی ایران باقی می‌ماند و بعضاً مرجوع می‌شود.

این رویه سخت و زمانبرگمرکی و ترخیص باید هرچه سریع‎تر از سوی مسئولان حل و فصل شود وگرنه آینده کلیه صنایع کشور با خطر جدی مواجه خواهد شد.

سال‌های اخیر علیرغم تمام کم و کسری‌ها و تحریم‌های ظالمانه و جنگ نابرابر اقتصادی عوامل خارجی بر علیه ایران خوشبختانه مسیر اجرای پروژه‌های فولادی در کشور علی‎الخصوص در استان کرمان صعودی بوده و این به همت مردان و مدیران توانمند فولادی و اراده مسئولان دلسوز بوده است.

در شرکت مجتمع جهان فولاد دلیل این موفقیت‎ها همت بالای تمامی پرسنل شرکت و عزم اراده توسعه مدار مدیریت ارشد مجموعه و حرکت پرشتاب به سوی اجرای پروژه‎های فولادی بدون درگیرشدن با مسائل حاشیه‎ای و غیر فنی بوده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا