کد خبر: 09120072111
بازار

مجوز افزایش قیمت روغن در صنایع فعلا صادر نشده است

دبیر انجمن روغن گفت: تابه امروز بحث افزایش قیمت در روغن مطرح نبوده و مجوزی در این‌خصوص به صنعت داده نشده است.

آقای امیرهوشنگ بیرشک گفت: با توجه به افزایش قیمت جهانی و نرخ مصوب روغن در بازار، بخش خصوصی هیچ گونه تمایلی به واردات ندارد چرا که هزینه تمام شده با قیمت فروش همخوانی ندارد.

طی روزهای اخیر خبری مبنی بر کمبود روغن در فضای مجازی منتشر شد. طبق گفته انجمن روغن نباتی از ابتدای سال تاکنون روغن خام مورد نیاز وارد شده و مشکلی در تامین تا پایان سال وجود ندارد.

هر چند برخی سودجویان با انتشار اخباری مبنی بر کمبود همانند سال گذشته به دنبال تشنج بازار هستند.

دبیرانجمن روغن نباتی می‌گوید: با وجود افزایش شدید قیمت جهانی روغن خام و عدم اصلاح قیمت در داخل، تمایلی به واردات توسط بخش خصوصی نیست که اصلاح قیمت صرفا افزایش قیمت نیست بلکه دولت می‌تواند روش های مختلفی از جمله کاهش تعرفه و تسهیلات بانکی را برای تعادل قیمت تمام شده به کار گیرد.

سال گذشته کمبود مقطعی در بازار روغن اتفاق افتاد که بخشی از آن ناشی از کاهش واردات و مشکلات مربوط به تخصیص ارز بود و بخش دیگر احتکار روغن از سوی خانوارها و افراد سود جو بود که نظم بازار را بر هم زد.

بیرشک گفت: از ابتدای سال تا کنون حدود ۲ میلیون تن روغن خام توسط بخش خصوصی و دولتی وارد شده است.

به گفته او، با اتخاذ تمهیدات دولت، کارخانجات تولید کننده به تولید ادامه می دهند و همواره مشکلی در تامین روغن خانوار تا پایان سال وجود ندارد.

بنابر آمار اعلامی انجمن روغن نباتی، سالانه ۲ میلیون تن روغن مورد نیاز کشور است که ۸۵ درصد آن توسط بخش خصوصی و دولتی وارد می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا