کد خبر: 031101117913
روزنامهمدیریت و اقتصاد محلی

مجوز راه‌اندازی ۱۴ بازارچه خرده فروشی بین ایران و پاکستان صادر شد

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان اعلام کرد که مجوز راه‌اندازی ۱۴ بازارچه خرده فروشی بین ایران و پاکستان صادر شده و امیدواریم گرامیداشت دهه فجر بازارچه خرده فروشی در مرز پیشین افتتاح شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ایرج حسن‌پور یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در نشستی که چندی قبل با طرف‌های پاکستانی صورت گرفت دهمین تفاهم‌نامه بین ایالت پاکستان و سیستان و بلوچستان منعقد شد زیرا پاکستان بیش‌از ۹۰۰ کیلومتر مرز آبی و خاکی با جمهوری اسلامی دارد و روابط تجاری با این کشور در حدود یک قرن هست که گسترش یافته است.

او بیان کرد: در این چند سال اتفاقات خوبی افتاده و سعی شده ارتباط با پاکستان نزدیک تر شود و بیشترین بازارچه‌های مرزی استان با همراهی پاکستان راه‌اندازی شده و زیرساخت‌های راه‌اندازی سه بازارچه خرده فروشی نیز در حال انجام است که در این بازارچه‌ها کالاهای ایرانی و پاکستانی وارد و مردم می‌توانند به صورت مستقیم خرید کنند.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان افزود: براساس پیشنهاد کمیسیون اقتصادی بین ایران و پاکستان مقرر شد کمیته مشترک مرزی ایجاد و بحث تهاتر در حال پیگیری است.

حسن‌پور بیان کرد: در دهمین نشست با پاکستانی‌ها ۳۸ بند به توافق طرفین رسیده و ریمدان که یکی از گذرهای مهم ترانزیتی است در آینده نزدیک افتتاح و روادید بین کنسولگری ایران و پاکستان ۶ ماهه صادر می‌شود.

او ادامه داد: خط راه آهن زاهدان – میرجاوه – کویته یکی دیگر از مسائل فنی بود که ۲ طرف با یکدیگر مشارکت دارند و مقرر شد خط ریلی جدید نیز از طرف ایران و از طریق میرجاوه راه‌اندازی شود.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: پاکستانی ها همچنین درخواست آموزش در زمینه‌های کشاورزی و شیلاتی را نیز داشتند که مقرر شد این مساله انجام شود.

حسن‌پور افزود: ایجاد خط هوایی بین تجار و بازرگانان از کویته تا چابهار در حال انجام هست و در بحث حمل‌ونقل زمینی و منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه تاکنون سرمایه گذاری خوبی صورت گرفته است.

او اظهار کرد: با توجه به بحث سیلاب نیز مقرر شد در زمینه زیرساختی اقدامات بهتری با همکاری جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد و خط کشتیرانی بین چابهار و کراچی نیز پیشنهاد ۲ طرف بود که مقرر شد کارشناسان بررسی دقیق‌تری در این زمینه انجام دهند.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: حجم تجارت ۶ ماهه از سیستان و بلوچستان با پاکستان حدود ۵۰۰ میلیون دلار است که هدفگذاری برای پنج میلیارد دلار هست و باید شرایط بهتر مهیا و موانع برطرف شوند.

حسن‌پور افزود: همچنین چندی قبل نمایشگاهی با محوریت جمهوری اسلامی در کراچی پاکستان با بیش‌از ۵۰ غرفه راه‌اندازی شد که نتایج خوبی داشت.

او  بیان کرد: مقرر شده تعرفه‌های ترجیجی بین ۳۰ تا ۷۰ درصد تخفیف داده شود تا تجار بیشتر و روان تر فعالیت کنند.

این مسئول گفت: در بحث گردشگری و توریسم سلامت نیز پیشنهادات خوبی ارائه شد تا فعالیت‌های بیشتری در این زمینه صورت گیرد و برای استفاده از ظرفیت معادن نیز مقرر شد تا طرف پاکستانی از تجربیات متخصصین ایرانی در این زمینه استفاده کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا