کد خبر: 220902146234
ورزش

مجید جلالی: قرار شد پول بیشتری به فوتبال بدهند /همه باید کمک کنند

مدیریت توسعه و پیشرفت فوتبال گفت: بیش از سه میلیون بچه در این کشور در مدارس فوتبال تمرین و بازی می‌کنند که متاسفانه خروجی از آن نداریم و باید در این مورد یک فکر عاجلی کنیم.

گروه ورزشی تیترکوتاه – نسیم شیرازی: آقا معلم فوتبال ایران حالا انگار یکی از معدود افرادی در ورزش کشور است که جای درستش نشسته است، مدیریت توسعه و پیشرفت فوتبال یک کرسی رسمی در فوتبال که نیاز به سواد فنی بالایی دارد و چه فردی دلسوزتر از تحلیل‌گر فوتبال ایران؟ حالا مجید جلالی وارد چالش جدید فوتبالی شده است، جایی که هیچ‌وقت به وعده مدیرانش نمی‌شود امید داشت ولی مجید جلالی این ریسک را برای قدم برداشتن در مسیر پیشرفت فوتبال پذیرفته است.

ریسکی که با تکیه بر حمایت تمام و کمال از این بخش انجام شده چندروزی هست که آغاز شده است. گفت‌وگوی تیتر کوتاه با رئیس کمیته مدیریت توسعه و پیشرفت فوتبال ایران را در ادامه می‌خوانید.

نگاه شما به مدیریت توسعه و پیشرفت فوتبال که از طرف فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم وظایف مشخصی برایش تعریف شده و در تمام رشته‌های فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی هم نقش تعریف شده دارد، چگونه است؟

«تکنیکال دایرکتور» پستی است که خود فیفا پیشنهاد کرده و شخص «آرسن ونگر» هم تکنیکال دایرکتور فیفا و رئیس بخش توسعه و پیشرفت فوتبال فیفا در کل دنیا است که آن‌ها به تمام کشورها پیشنهاد داشتن یک تکنیکال دایرکتور را داده‌اند.

به این شکل که فدراسیون فوتبال یک بخش اداری، یک بخش اجرایی و یک بخش فنی دارد که بخش فنی آن تحت مسئولیت تکنیکال دایرکتور است و زیرمجموعه این بخش شامل تمام سیاست‌گذاری‌ها و راهبردها در حوزه فنی برای تمام کمیته‌های آموزش، جوانان، فنی، آکادمی‌ها، مدارس فوتبال در سراسر کشور، تیم‌های ملی پایه و از این قبیل موارد می‌شود.

برای این بخش اولین قدم‌هایی که برایش تعریف کرده‌اید چه خواهد بود و هدف‌های کوتاه مدت و بلند مدت شما برای آن چیست؟

در این زمینه کار بسیار زیاد است. هنگامی که برنامه‌ها را روی کاغذ آوردم، دیدم شبانه‌روزی و سال‌ها باید کار کنیم. چون شاید دنیا و حتی خیلی از کشورهای آسیایی از سال‌ها قبل شروع کرده‌اند و حالا ما باید بخش تربیت مدرسان، مربیان و مدیران را سازماند‌هی کنیم تا به‌روز شوند. حتی طرح درس‌هایی که در کلاس‌ها تدریس می‌شود باید به روز شود چرا که این طرح درس‌ها تقریبا یکنواخت است.

در بخش فوتبال پایه نیز ما نیازمند نظام هماهنگ آموزش هستیم که برای آن باید یک کارگروه ویژه تشکیل دهیم. در حوزه‌هایی مانند سیاست‌گذاری برای تیم‌های ملی‌مان که به چه شکل تمرین و بازی کنند، فلسفه‌ای که کل فوتبال کشور ما خواهد داشت باید آن را مشخص کنیم. مدل بازی تیم‌های ملی‌مان را در سطوح مختلف مشخص کنیم که وقتی از تیم ۱۱ساله‌های‌مان شروع می‌کنند تا تیم بزرگسالان‌مان همه یک جریان را شروع و ادامه می‌دهند و وقتی به تیم بزرگسالان می‌رسند در همان مسیر هستند و این طراحی‌ها شاید سال‌ها کار و زمان ببرد.

می‌دانید که بیش از سه میلیون بچه در این کشور در مدارس فوتبال تمرین و بازی می‌کنند که متاسفانه خروجی از آن نداریم و باید در این مورد یک فکر عاجلی کنیم و رده‌های سنی را باید به صورت جدید سازماندهی و حتی مدرسان و مربیان را در بخش‌های مختلف سنی تربیت کرد. از لحاظ تکنولوژی آموزشی هم کار زیاد داریم و امیدوارم با همکاری تمام بخش‌ها بتوانیم در این مسیر حرکت کنیم.

من نمی‌توانم بگویم تا کجا پیش می‌رویم ولی این را با اطمینان می‌گویم که یک کار خیلی بزرگ را شروع می‌کنیم و مسلم بدانید تا هرجا که برویم پیشرفت خواهد بود و اگر به امید خدا امکانات و حمایت‌ها هم خوب باشد تا وقتی که هستیم تا پایانش خواهیم رفت.

در خصوص اجرایی شدن برنامه‌ها هم به طور حتم اجرایی شدن‌شان از عهده‌ی من به تنهایی کاملا خارج است، بخش‌های مختلفی هستند که همگی باید به کمک بیایند، تمام اهالی فوتبال، خانواده فوتبال باید کمک کنند، آن‌هایی که یک عمر در فوتبال بوده، استخوان خورد کرده‌اند، درد و مشکلات فوتبال را می‌دانند و از نظر نظرات سازمانی و برنامه‌ریزی هم آدم‌های واردی هستند باید بیایند و در حوزه‌های مختلف کمک کنند.

حتی رسانه‌ها در آماده کردن افکار عمومی باید کمک کنند چرا که برنامه توسعه چیزی نیست که طی یکی دو سال به آنچه که می‌خواهیم برسیم ولی بعد از یکی دو سال حتی شده ۵ درصد اثرات پیشرفت را ببینیم، آن موقع می‌توان امیدوار بود که این برنامه‌ها اصولی و صحیح است. بنابراین من خیلی خاضعانه از تمام خانواده فوتبال می‌خواهم که در این کار برای این بخش همراهی کنند تا بتوانیم یک کار ماندگار برای فوتبال این کشور باقی بگذاریم.

می‌دانیم که برای این بخش به‌خاطر گستردگی و تاثیرگذاری‌اش نیاز به بودجه‌ی کافی هم هست، در این بخش فدراسیون قولی داده است؟

در خصوص اجرایی شدن این برنامه‌ها جلسات طولانی در فدراسیون فوتبال داشتم، اولین جلسه با آقای تارقلی‌زاده رئیس بخش روابط بین‌الملل بود، چند جلسه با آقایان تاج، ممبینی، نبی داشتیم و در مورد این موضوع که آیا فدراسیون پشت برنامه‌ها هست و اجرایی می‌شود صحبت کردیم، این‌که آیا می‌توانند امکانات، بودجه و اعتبار کافی برای این طرح‌ها آماده کنند یا نه که آقای تاج گفت فدراسیون در بخش اجرایی و اداری کارهای بزرگی کرده است و حالا می‌خواهند به صورت تخصصی‌تر وارد موضوعات فنی شوند و روی این بخش سرمایه‌گذاری کنند تا کارهای بزرگی در این بخش شکل بگیرد و با این قول من هم قرارداد ۴ ساله قابل تمدید با فدراسیون بستم که زیر نظر AFC و FIFA هست و مطمئن هستم که به امید خدا روندی را با یک برنامه یک ساله کوتاه مدت خواهیم داشت، حتی برای جام ملت‌ها با این‌که در حوزه کاری ما نیست ولی سعی می‌کنیم تا جایی که می‌توانیم کمکی باشیم و بعد سراغ برنامه‌های ۴ ساله و ۱۰ ساله خواهیم رفت.

منبع: تیترکوتاه

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا