کد خبر: 29110069930
جهانروزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطات

محدودیت‎ های اعمالی گوگل برای تبلیغات در گوشی‎ های اندروید

هدف محدود کردن گردش آزاد اطلاعات شخصی کاربران است. تغییرات تا قبل از دوسال آینده عملیاتی نخواهند شد. در این مدت گوگل امیدوارست بتواند غول‎ های تبلیغاتی را ساماندهی کند.

این اقدام گوگل به پیروی ازاقدام مشابه  اَپل در محدود کردن تبلیغات بر روی گوشی‎ های تلفن همراه و تبلت با سیستم اندروید انجام می‎ شود. هدف جلوگیری از افزایش گردش اطلاعات شخصی کاربران در بخش‎های مختلف است.

از آنجا که ۷۰ درصد تبلت‎ها و گوشی‎های تلفن همراه در جهان با سیستم اندروید کار می ‎کنند هرگونه تصمیمی در این مورد اهمیت به سزایی خواهد داشت.

گوگل در پیامی که ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) منتشر کرد بر این نکته تأکید کرد:« تصمیم برآنست تا شیوه ‎های تبلیغات دیجیتالی به گونه‎ ای متحول شوند که حریم خصوصی کاربران بنا به خواسته آنان و تنظیم ‎کنندگان مقررات بیش از پیش مورد احترام قرارگیرند.»

این امر در بردارنده فرایندی بسیار پیچیده و ظریف خواهد بود. چرا که باید بتواند توازنی منطقی میان اجرای این هدف و اجازه به تبلیغ‎کنندگان برای گسرتش فعالیت خود برقرار کند.

اَپِل این فرایند را آغاز کرده است. او از کاربران خود در گوشی‎های تلفن همراه و تبلت‎ها از طریق ملزم کردن ناشران اپلیکیشن‎ های کاربردی به درخواست از کاربران خواسته است تا در صورت موافقت آنها اطلاعات شخصی آنها را برای تبلیغات در اختیار شرکت‎ های تجاری و یا شبکه‎ های اجتماعی قرار دهد.

به عنوان مثال میان یک بازرگان لباس و یک شبکه اجتماعی ارتباط برقرار می‎کند.

هدف تنها رعایت هرچه بیشتر خریم خصوصی کابران است. طبیعتا برخی شرکت‎های تبلیغاتی که در این تحول جدید دیگر نمی‎توانند به گستردگی قبل تبلیغات خود را در فضای مجازی بفروشند از این ماجرا متضرر خواهند شد.

گوگل معتقد است شیوه عملکرد اَپِل در محدودیت تبلیغات بسیار سختگیرانه است و نمی‎ تواند دوام یابد.

همچنین گوگل بر این باور است اعمال سخت‎گیری‎ های بیش از حد ممکن است از سوی دیگر، تبلیغ‎ کنندگان را به یافتن راه ‎های مخفی دیگر ترغیب کند که بیش از گذشته برای حریم خصوصی کاربران زیانبار باشد.

به همین دلیل گوگل ظرف دو سال به صورت آزمایشی و با کار برروی شرکت‎های تبلیغاتی شیوه ‎های مناسب مدیریت آنها را بررسی می‎کند.

از سوی دیگر با به کارگیری ابزارهای جدید به منظور حفظ بیشتر حریم خصوصی کاربران تلاش می‎کند به اهداف خود در این امر دست یابد. از اینرو حتی اگر بیش از دوسال نیاز باشد تا این امر محقق شود زمان آنرا تمدید خواهد کرد.

چراکه استفاده از ابزارهای جدید برای کاربران چه بسا نیازمند صرف زمان بیشتری باشد. گوگل اطمینان خاطر داده است در این مسیراز نظرات شرکت‎های تبلیغاتی همزمان با نظرات تنظیم‎کنندگان مقررات و آئین‎نامه ‎ها بهره ‎مند شود و کار را به موازات به پیش برد.

بنا به گفته کارشناسان هرچقدر بانیان امر تبلیغات کمتر از اطلاعات کاربران مطلع باشند کمتر می‎توانند در آن سرمایه‎ گذاری کنند. با این‎حال گوگل که بخش عمده‎ای از درآمد خود را از تبلیغات کسب می‎کند از سایر فعالان حوزه مجازی از کم شدن اطلاعات کاربران کمتر دچار زیان می‎ شود.

برخی دیگر از کارشناسان نیز بر این باورند که در عین حال منابع اطلاعاتی گوگل همچنان به صورت گسترده در اختیار اوست. به عنوان مثال کلیه جستجوهای کاربران در بخش‎ های مختلف این موتور جستجو از جمله بخش نقشه آن اطلاعات خوبی در اختیارش قرار می‎دهد.

گوگل در اوایل سال ۲۰۲۰(۱۳۹۸) اعلام کرده بود قصد دارد ظرف دوسال در جستجوگر «کروم» خود استفاده از ابزار «کوکی» برای امر تبلیغات را حذف کند.

اما برای بررسی بیشتر عواقب این کار ناچار شده است  این مدت را تمدید کند. در این مورد گوگل به سازمان امور رقابت انگلیس تعهد داده است تا در صورت حذف کوکی ها از امکان تسلط خود بر بازار تبلیغاتی در فضای مجازی استفاده نکند.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا