کد خبر: 251101120877
انرژیجهانروزنامه

مخارج اتحادیه اروپا برای مهار بحران انرژی به یک تریلیون دلار می رسد

ترجمه: سلیم حیدری

به گفته تحلیلگران بروگل، هزینه محافظت از خانوارها و مشاغل در برابر افزایش قیمت‌ها همچنان در حال افزایش است.

به گفته محققان اندیشکده بروگل مستقر در بروکسل، کشورهای اروپایی نزدیک به ۸۰۰ میلیارد یورو (۸۵۵ میلیارد دلار) برای اقدامات حمایتی هزینه کرده‌اند.

دلیلس این حمایت این است که منطقه همچنان درگیر افزایش هزینه‌های انرژی است.

تحلیلگران از دولت‌ها خواسته‌اند تا در هزینه‌های خود با هدف پرداخت یارانه برای خانوارها و مشاغل، در مواجهه با نوسانات شدید قیمت‌های گاز و برق در سال گذشته، هدفمندتر باشند.

به گفته محققان بروگل، کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سپتامبر ۲۰۲۱ تاکنون ۶۸۱ میلیارد یورو به هزینه های انرژی اختصاص داده اند.

در همین حال، انگلیس و نروژ به ترتیب معادل ۱۰۳ میلیارد یورو و ۸.۱ میلیارد یورو در نظر گرفته اند.

مجموع ۷۹۲ میلیارد یورو نشان دهنده افزایش نزدیک به ۸۶ میلیارد یورو در هزینه ها از آخرین ارزیابی بروگل است که در نوامبر (آبان) منتشر شد.

این اندیشکده این افزایش را ناشی از نیاز مستمر منطقه به روی آوردن به منابع انرژی گرانتر در طول زمستان (پس از اینکه اکثر کشورهای اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند واردات گاز از روسیه را متوقف کنند)، می داند.

طبق گزارش ها، آلمان با اختصاص ۲۷۰ میلیارد یورو در صدر جدول هزینه ها قرار دارد. این در حالیست که بریتانیا، ایتالیا و فرانسه (بالاترین رتبه های بعدی) هر کدام تقریبا ۱۵۰ میلیارد یورو هزینه کرده اند.

اکثر کشورهای اتحادیه اروپا کسری از این مقدار را خرج کرده اند. لوکزامبورگ، دانمارک و آلمان بیشترین هزینه را بر اساس سرانه داشتند.

به‌روزرسانی هزینه‌های انرژی در حالی صورت می‌گیرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال بحث در مورد پیشنهادهایی برای تسهیل قوانین کمک‌های دولتی برای پروژه‌های فناوری سبز هستند. زیرا منطقه به دنبال رقابت با یارانه‌ها در ایالات متحده و چین است.

این اتاق فکر هشدار داد که بیشتر حمایت ها تا کنون غیر هدفمند بوده است و از دولت ها خواست رویکرد خود را تغییر دهند.

تحلیلگران گفتند که پویایی نیاز به تغییر دارد، زیرا کشورها در حال اتمام حمایت مالی خود برای حفظ چنین بودجه گسترده ای هستند.

به گفته جیووانی اسگاراواتی، تحلیلگر بروگل، «به جای اقدامات دولت‌ها در کاهش قیمت که عملاً یارانه سوخت‌های فسیلی است، دولت‌ها اکنون باید سیاست‌های حمایت از درآمد بیشتری را با هدف قرار دادن دو پنجم پایین‌ترین توزیع درآمد و بخش‌های استراتژیک اقتصاد تقویت کنند».

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا