کد خبر: 070602136713
اقتصادانرژیروزنامه

مخازن نفتی خارک خالی شد

به گفته مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، اکنون به صورت کلی در بحث میزان تولید به میزان دوران پیش از تحریم‌ها بازگشته‌ایم و بالاترین فروش نفت را داریم. در این زمینه باید گفت مخازن خارک خالی است و تقریبا همه نفت به فروش می‌رسد.

به گزارش عصراقتصاد، علیرضا دانشی در نشست خبری که روزگذشته به مناسبت هفته دولت در اهواز برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت به ویژه شهیدان رجایی و باهنر، اظهار کرد: مناطق نفتخیز جنوب در ۵ استان کشور به صورت مستقیم و در محدوده دو استان به صورت غیرمستقیم فعالیت دارد و جمعا در این ۷ استان به تولید می‌پردازد.

وجود بیش از ۳۰ هزار کیلومتر خطوط لوله جریانی در مناطق نفتخیز جنوب

وی افزود: مجموعه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب دارای ۲۲۲ تاسیسات عظیم و بیش از ۳۰ هزار کیلومتر خطوط لوله جریانی است که به کمک این تجهیزات اقدام به تولید و انتقال نفت تولیدی می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: رسالت تولید نفت برای تامین خوراک پالایشگاه‌های کشور بر عهده شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است که به جز یک پالایشگاه به باقی پالایشگاه‌های کشور خوراک مورد نظر را ارسال می‌کند. در این زمینه همچنین تامین خوراک مجموعه پتروشیمی‌های بندرامام با مناطق نفت‌خیز جنوب است.

دانشی با اشاره به عملکرد و اهداف مورد نظر پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم در مناطق نفتخیز جنوب عنوان کرد: با شکل‌گیری دولت سیزدهم وظیفه داشتیم برای هدفگذاری‌های جدید و دستیابی به قله‌های بالاتر تلاش کنیم. در این راستا اصلاح شیوه‌نامه‌ها، پر کردن انبارها و پرداخت بدهی‌ها و همچنین هدفگذاری برای نگهداشت و افزایش تولید از مهمترین اقدامات و اهداف مورد نظر بود که یا اجرایی شده و یا در دست انجام است.

بدهی‌های شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به صفر رسید

وی ادامه داد: پس از گذشت یک سال و ۱۰ ماه و ۲۵ روز باید بگوییم که بدهی‌های رسمی مجموعه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به صفر رسیده و همه صورتحساب‌ها پرداخت شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: در بحث تامین قطعات و پرکردن انبارها به موفقیت‌های نسبی دست پیدا کرده‌ایم اما باید تلاش خودمان را در این زمینه بیشتر کنیم و در این بخش عملکرد مطلوب‌تری داشته باشیم. هرچند که اقدامات بسیار خوبی نیز تاکنون انجام شده است.

دانشی در خصوص آخرین وضعیت تولید نفت در شرکت مناطق نفتخیز جنوب، تصریح کرد: سقف تولید به وضعیت مناسبی رسیده است و اکنون به صورت کلی در بحث میزان تولید به میزان دوران پیش از تحریم‌ها بازگشته‌ایم و بالاترین فروش نفت را داریم. در این زمینه باید گفت مخازن خارک خالی است و تقریبا همه نفت به فروش می‌رسد.

وی افزود: از مهمترین کارهای شاخص انجام‌شده در مجموعه مناطق نفتخیز جنوب در دولت سیزدهم این است که پس از سال‌ها موفق شدیم برای نفت جنوب یک برنامه منسجم پنج‌ساله تدوین کنیم. این کار به معنای آن است که برای ادامه راه همه اقدامات و اهداف و ملزومات مشخص است تا بدانیم که چگونه اقدامات موثر را برای افزایش تولید انجام دهیم.

هدفگذاری برای تولید ۳ میلیون و ۲۷۰ هزار بشکه

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: براساس هدفگذاری و برنامه‌ریزی‌های شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، رسیدن به تولید ۳ میلیون و ۲۷۰ هزار بشکه در ۵ سال هدف اصلی است و امیدواریم قطار حرکت را به شکلی پیش ببریم که این مهم محقق شود.

دانشی عنوان کرد: توسعه ۱۶ مخزن گازی برای پایداری و ارتقای سطح خوراک پتروشیمی‌ها که پیش از این به حداقل‌ترین میزان ممکن رسیده بود، از دیگر اهداف برنامه‌ریزی شده در مجموعه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است.

از وضعیت تامین خوراک پتروشیمی‌ها راضی نیستیم

وی ادامه داد: البته با تدابیر اتخاذشده در بحث تامین خوراک پتروشیمی‌ها اکنون در بهترین وضعیت چهار سال گذشته قرار گرفته‌ایم اما از این وضعیت راضی نیستیم و تلاش خواهیم کرد تا پتروشیمی‌ها خوراک کافی دریافت کنند و بتوانند با بالاترین ظرفیت تولید داشته باشند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تصریح کرد: اصلاح شیوه‌نامه ها یکی دیگر از مهمترین برنامه‌های کاری بوده و در این زمینه اقدامات موثری نیز انجام شده است اما باید تلاش‌های بیشتری در این راستا انجام شود تا بتوانیم به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنیم.

دانشی با بیان اینکه برخی از شیوه‌نامه‌ها اصلاح شده‌اند و مصوبات آن‌ها دریافت شده است، اظهار کرد: سهمی از عقب‌افتادگی‌های صنعت نفت مربوط به شیوه‌نامه‌های نادرستی است که اصلا مربوط به حوزه نفت نبوده‌اند و به دنبال رایزنی برای اصلاح چنین شیوه‌نامه‌هایی هستیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا