کد خبر: 091001114557
جهانروزنامه

مخالفت «اِکسون موبیل» با مالیات اروپا بر غول های نفتی

مترجم: محمود نواب مطلق

غول نفتی آمریکایی «اِکسون موبیل» قصد دارد از برقراری مالیات اروپا بر منافع سرشار شرکت های بزرگ نفتی در اروپا ممانعت کند.

این غول نفتی آمریکا به قانون«کمک موقت به همبستگی» اروپا مبنی‌بر وضع مالیات بر منافع سرشار شرکتهای بزرگ تولید انرژی معترض است.

این شرکت روز چهارشنبه ۲۸دسامبر(۷دی) در این خصوص شکایتی در دیوان دادگستری اروپا مطرح و درآن اینگونه مالیاتها را عامل تضعیف سرمایه گذاری در امر انرژی تلقی کرده‌است. قانون«کمکموقت به همبستگی» اواخر سپتامبر(اوایل مهر) به وسیله اتحادیه اروپا بصورت رسمی به تصویب رسید.

براساس آن شرکت های بزرگ تولید و توزیع  نفت، گاز و ذغال سنگ که به دلیل افزایش انفجاری قیمتها ناشی از جنگ در اوکراین منافع سرشار بدست آورده‌اند موظف به پرداخت مالیات آن هستند.

این قانون به هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا اجازه می دهد به میزان ۳۳ درصد از سود مشمول مالیات متعلق به این غول های انرژی را در سال ۲۰۲۲(‍۱۴۰۱) که ۲۰ درصد بیشتر از متوسط سود آنها درسالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ (۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰) بوده است به منظور بازپرداخت به خانوارها و شرکت های مواجه با افزایش انفجاری قیمت صورت حساب های انرژی؛ برداشت کند.

در تصویب این قانون کمیسیون اروپا دقت کرد کلمه«مالیات» را بکار نبرد. زیرا برای تصویب مالیات جدید علاوه بر مالیات های مصوب قبلی در اتحادیه اروپا نیازمند کسب آرای همه ۲۷ کشورعضو بود درحالیکه بدین کیفیت با کسب یک اکثریت کیفی توانست آن را مصوب کند.

هدف از این امر اجتناب از طرح دعاوی مانندآنچه زیرمجموعه‌های هلندی وآلمانی غول نفتی آمریکایی«اِکسون موبیل» روزچهارشنبه ۲۸ دسامبر(۷دی) در دیوان دادگستری اروپا انجام داده‌اند؛ بوده‌است.

این شرکت های نفتی هر زمان به این باور برسند که یک نهاد از اتحادیه اروپا در نظر دارد حقوق آنها را تضییع کند می‌توانند در این دیوان طرح شکایت کنند.

«کِیسی نُرتُن» یکی از سخنگویان این شرکت نفتی آمریکایی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد:« ما از وضعیت بحران انرژی موجود در اروپا و فشاری که بر خانوارها و فعالان اقتصادی وارد می‌کند؛ آگاهیم. تلاش ما هم برآنست تا انرژی آنها  را بیشتر تأمین کنیم.

اما وضع مالیات بر منافع سرشار،عملی ضد تولید است و اعتماد سرمایه گذاران را از بین می برد و در نتیجه میزان سرمایه گذاریها کاهش می یابد. حاصل اینها افزایش وابستگی به واردات انرژی و محصولات نفتی خواهد شد.»

در مقابل یکی از سخنگویان اجرایی کمیسیون اروپا در واکنش به طرح این شکایت گفت:« این حق کاملا برای ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا محفوظ است تا به استناد قانونی که همگی مستقیما و بدون مراجعه به پارلمان اروپا به آن رأی داده‌اند برای مقابله با بحران انرژی اقداماتمقتضی با  عنوان «همبستگی» انجام دهند».

مدیر امور مالی شرکت«اِکسون موبیل» در جلسه ای با سرمایه گذاران خود در اوایل دسامبر(اواسط آذر) میزان این مالیات را بیش از ۲میلیارد دلار(۹/۱) میلیارد یورو برآورد کرده بود.

وی در این جلسه همچنین تصریح کرده بود میزان نهایی این مالیات متناسب با نقش آن در بودجه سال۲۰۲۳(۱۴۰۲) کشورهای عضو اتحادیه اروپا مشخص خواهدشد.

این درحالیست که سود خالص این غول نفتی آمریکا تنها در دو سه ماهه دوم و سوم سال ۲۰۲۲(دو سه ماهه اول و دوم۱۴۰۱) بالغ بر ۶/۳۷ میلیارد دلار بوده‌است.

بنا به گفته سخنگوی شرکت آمریکایی«اِکسون موبیل»:«سازوکار این قانون سودهای سرشارحاصل از تولید نفت، گاز و ذغال سنگ را نشانه گرفته است ودرعین حال هدف خود را تشویق به سرمایه گذاری در امور انتقال انرژی سبز نیز عنوان می کند.

در حالیکه مالیاتی که در این خصوص از سودهای حاصله برداشت می‌شود صرفابرای بازپرداخت به خانوارها و شرکتهای در معرض خطر و صنایع  انرژیخوارمصرف می‌شود».

براساس برآورد بروکسل از این مجرا ۲۵ میلیارد دلار نصیب کشورهای اتحادیه اروپا می‌شود. «جوبایدن» رئیس جمهور آمریکا نیز در اواخرماه اکتبر(اوایل آبان) با تقبیح این سودها از آن با تعبیر«سود ناشی از جنگ» یاد کرده بود.

وی از آنکه این سودهای سرشار به جیب سهامداران این غول های نفتی می‌رود در‌حالیکه خودروسواران بهای گزاف افزایش سوخت را می‌پردازند اظهار تأسف کرده بود.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا