کد خبر: 210802143002
آسیب اجتماعیآموزشجامعه و فرهنگروزنامه

مدارس کانکسی جمع آوری می شوند

بنابر اعلام رئیس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور از تعداد کل ۱۰۷۳ کانکسی که در برخی مناطق دانش‌آموزان در آن درس می‌خواندند، تاکنون ۳۶۳ کانکس با ۶۰۰ کلاس درس جایگزین شده‌ است و ۷۱۰ کانکس باقی مانده که تا پایان سال مالی ۱۴۰۲ این تعداد نیز با اولویت کانکس‌های بالای ۱۰ دانش آموز ساماندهی می‌شوند.

عصراقتصاد – حمیدرضا خان‌محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تعداد کل کانکس‌های درس در کشور ۱۰۷۳ مورد بود که بخشی از این کانکس‌ها با کلاس درس جایگزین شدند، اظهار کرد: در حال حاضر تقریبا ۳۶۳ کانکس درس جمع شده و در مقابل ۶۰۰ کلاس درس تحویل داده شده است و بچه‌ها در آن درس می‌خوانند.

وی ادامه داد: درواقع تعداد کل کانکس‌های درس در کشور ۱۰۷۳ مورد بود که از این تعداد ۳۶۳ کانکس جمع شد و ۷۱۰ کانکس درس باقی مانده است. امیدوریم تا پایان سال مالی ۱۴۰۲ کانکس‌های درس بالای ۱۰ دانش آموز را ساماندهی کنیم چراکه کانکس‌های درس بالای ۱۰ دانش‌آموز در اولویت ما قرار دارند.

رئیس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه ۷۱۰ کانکس درس با ۱۲۰۰ کلاس درس تا پایان سال مالی ۱۴۰۲ تحویل داده می‌شود، درباره تعداد مدارس سنگی نیز توضیح داد: ۲۵۳ مدرسه سنگی سه تا شش کلاسه در اولویت ساماندهی ما هستند. منابع اعتباری را در مصوبات هر سفر ریاست جمهوری به استان‌ها و به ویژه در سفر دور دوم با طرح «شهید آرشام» به این موضوع اختصاص می‌دهیم. مقدمات اعتباری این امر نیز در ذیل طرح شهید آرشام در سفرهای استانی شکل می‌گیرد و امیدواریم خیلی سریع بتوانیم مدارس سنگی را نیز جمع و جور کنیم.

کانکس مدرسه‌ای یکی از انواع کانکس است که می‌تواند تصور شما را از ساختار یک مدرسه یا کلاس درس به کلی تغییر دهد. کلاس‌های درس یکی از چیزهایی است که همه ما از آنها خاطرات زیادی داریم. معمولا دیوارهای آجری مدرسه یکی از تصویرهایی است ما از دوران تحصیل خود بیاد می‌آوریم. امروز کاملا مشخص شده است که ساختار مدرسه و کلاس درس، یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در روند آموزشی دانش آموزان است.

خوشبختانه در سال‌های اخیر با افزایش و گسترش زیر ساخت‌های آموزشی در کشور، شاهد بوجود آمدن مدرسه و کلاس‌های درس در دورافتاده ترین نقاط مملکت هستیم. یکی از روش های مدرن که در این توسعه آموزشی نقش زیادی میتواند ایفا کند، کانکس‌های آموزشی و کانکس مدرسه‌ای است. در این مدارس دیگر خبری از دیوارهای آجری نخواهد بود.

کانکس مدرسه‌ای یک کانکس پیش ساخته است که در جهت برگزاری کلاس‌های آموزشی، درسی و تحصیلی از آن استفاده می‌شود. کانکس مدرسه یک سازه پیش ساخته است و از متریال پیش ساخته در ساخت آنها استفاده می‌شود. مصالح پیش ساخته می‌تواند شامل طیف وسیعی از متریال نوینی باشد که به صورت پیش ساخته در کارخانه‌های مختلف تولید می‌شود.

ساندویچ پانل‌ها یکی از این مصالح است که معمولا به عنوان پوشش دیوار‌ها و سقف کانکس‌های آموزشی و درسی، از آنها استفاده می‌شود. این صفحات پیش ساخته بخوبی در برابر برودت و انواع شرایط اقلیمی مقاوم سازی شده‌اند. ابعاد کانکس مدرسه ممکن است کاملا متفاوت باشد. از یک کلاس درس کوچک تا یک مدرسه بزرگ کانکسی، همگی زیر مجموعه کانکس مدرسه‌ای و آموزشی هستند.

کانکس‌های آموزشی معمولا محدود به یک کلاس است که در جهت آموزش هر مطلب علمی و آموزشی اعم از پزشکی، امدادی و فنی (برای دوره‌های آموزشی و کلاس های مهارت برای پرسنل و کارمندان) استفاده می‌شود. ولی کانکس مدرسه‌ای تنها برای هدف ‌های آموزشی و درسی برای تحصیل دانش‌آموزان استفاده می‌شود. مدارس بزرگ تر را در قالب چند بخش به محل مورد نظر حمل و در آنجا مونتاژ می‌کنند.

کانکس‌های آموزشی چرخدار نیز طراحی می‌شوند که برای جابجایی انها نیز به یک ماشین کشنده است. به طور کلی کانکس مدرسه میتواند به تمامی امکانات لازم برای یک مدرسه از قبیل سیستم گرمایشی و سرمایشی، سیستم روشنایی، آبدار خانه، اتاق مدیریت، نمازخانه، اتاق استراحت معلمان، سرویس بهداشتی، آبخوری و دیگر امکانات رفاهی مجهز شوند. برخی از این موارد باید در هنگام طراحی نقشه مدرسه مد نظر قرار بگیرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا