کد خبر: 29109912600
آسیب اجتماعیروزنامه

مدیران از دفتر کار خود بیرون بیایند

اسدالله علیزاده

تحلیلگر مسائل استراتژیک

در ماه‌های اخیر رؤسای محترم دو قوه مقننه و قضائیه با کمتر کردن ساعات پشت میزنشینی و خارج شدن از دفتر کار خود به میان مردم حتی در نقاط دورافتاده کشور می‌روند و طی بازدیدهای میدانی، اقدامات بسیار خوبی در زمینه رسیدگی به مسائل مردم و تکریم آنها انجام می‌دهند .

فارغ از نظریات موافقان و مخالفان مبنی بر سمت و سوی تبلیغاتی این سفرها، استمرار و فراگیری چنین اقداماتی نیاز ضروری و عاجل جامعه ما بوده و لازم است به منظور ترمیم اعتماد بین «ملت – دولت»  و بازیابی سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی، سایر نهادها و دستگاه‌های اجرائی نیز اقدامات مشابه را در اولویت کاری قرار دهند و از همین امروز دست به کار شوند.
دلایل نیاز به چنین اقداماتی به طور مشروح در ذیل بیان می‌شود:
سرمایه اجتماعی در کنار سرمایه اقتصادی، سرمایه انسانی و سرمایه نمادین ( مفاخر ) به عنوان دارائی‌های ارزشمند یک جامعه، ارکان اصلی پایداری و توسعه جامعه را تشکیل می‌دهند. هر چه سرمایه اجتماعی بیشتر باشد مؤلفه‌هایی هم چون ارزش‌ها و هنجارهای مشترک، اعتماد، صداقت و درک متقابل، همکاری و مشارکت‌های مدنی، تعهد و مسئولیت‌پذیری، روحیه کار گروهی، حس برادری و احساس هویت ملی در جامعه بیشتر خواهد شد و چرخ بهره‌وری با سرعت و کیفیت مطلوب‌تر حرکت خواهد کرد.
اعتماد بین «ملت – دولت» مؤلفه اصلی سرمایه اجتماعی است. برپایه تحقیقات به عمل آمده افزایش حس اعتماد باعث افزایش تعامل و مشارکت فعالانه افراد و کاهش هزینه‌های کسب‌وکار ، تجارت و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی می‌شود و انتقال دانش و آگاهی بین افراد آسان تر صورت می‌گیرد.
طی سال‌های اخیر افزایش خارج از کنترل تورم و رشد فراینده سطح عمومی قیمت‌ها، چند برابر شدن نرخ ارز، بلایای طبیعی گسترده، افزایش قیمت بنزین، شیوع بیماری همه‌گیر کرونا و عدم کنترل مناسب آن، آشکار شدن ابعاد گسترده فساد در دستگاه‌های اجرائی، نهادهای دولتقی و عمومی کشور و نهایتاً کوچک شدن سفره مردم و بیکاری قشرهایی از جامعه آسیب جدی به اعتماد بین «ملت – دولت» وارد کرده است.
برای ترمیم این آسیب‌ها و بازیابی سرمایه اجتماعی، رؤسا و مسئولان دستگاه‌های دولتی در هر رده و هر جای میهن عزیزمان باید آستین‌ها را بالا بزنند و اقدامات زیر را در اولویت برنامه‌های روزانه و هفتگی خود قرار دهند:
۱- نسبت به کاهش مظاهر تبعیض و بی‌عدالتی در خدمات درون‌سازمان و برون‌سازمانی اقدامات عملی روزانه صورت پذیرد.
۲- هر یک از دستگاه‌های اجرائی اقشار مرتبط خود و مردم جامعه محلی را از خدمات و تسهیلات قابل ارائه از جمله رفاهی ، توانمندسازی ، حمل و نقل و …. در حد توان بهره‌مند سازند.
۳- مسئولان دستگاه‌های اجرائی ارتباط مؤثر خود را با مردم، افراد مورد وثوق جامعه و سرعشیره‌ها بیشتر کنند.
۴- در هر نوع استخدام و به‌کارگیری نیرو و به هر شکلی ( حتی پیمانکاری و موقت ) نیروهای بومی را در اولویت قرار دهند و تا حد امکان از نیروهای بومی استفاده کنند.
۵- دستگاه‌های اجرائی در رویدادهای فرهنگی و اجتماعی جامعه محلی مشارکت مؤثر داشته باشند و به ارائه تسهیلات در حد توان اقدام کنند.
۶- مسئولان نسبت به عقاید و هنجارهای مردم و جامعه محلی تکریم و احترام خاصی معطوف دارند.
۷- دستگاه‌های اجرائی با تشویق و توجیه کارکنان خود، به تکریم و احترام ارباب رجوع همت گمارندو با نگاه مثبت نسبت به کاهش بروکراسی و تسریع در انجام امور مراجعان اقدام نمایند.
۸- هر یک از دستگاه‌های اجرائی در حیطه قوانین و مقررات خود به جد تلاش کنند تا برای رفع موانع تولید و حل مشکلات فعالان اقتصادی مرتبط اقدام عملی صورت پذیرد.
۹- دستگاه‌های اجرائی در تأمین مایحتاج و پشتیبانی عمومی از مردم در چارچوب وظایف خود حداکثر تلاش و همت را معطوف کنند.
بدیهی است تمام اقدامات فوق در صورتی عملی و مؤثر خواهد بود که رؤسای دستگاه‌ها ، کارکنان زیرمجموعه را با خود همراه کنند و این امر مستلزم نگاه و رسیدگی به مشکلات کارکنان دستگاه‌ها در وهله اول است. لذا لازم است مدیران محترم از دفتر کار خود بیرون بیایند و با زیرمجموعه خود ارتباط مؤثر روزانه داشته باشند و با کمک و همکاری کارکنان زیرمجموعه اقدامات عاجل یادشده را عملی کنند. پس مسئولان محترم لطفاً ساعاتی از روز را از دفتر کار خود خارج شوید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا