کد خبر: 23070049828
بازرگانیتولید و بازرگانیروزنامهکشاورزی

مدیرعامل اتحادیه دام سبک: مصوبه آزادسازی صادرات دام زنده ابهام دارد

به گفته مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور، مصوبه آزادسازی صادرات دام زنده غیرمولد که چندی پیش ابلاغ شد دارای ابهام زیادی است و در اوضاع فعلی قابلیت اجرایی ندارد، زیرا سقف صادرات و تعادل قیمتی بین تولید و مصرف دقیقا مشخص نشده است.

چندی پیش وزیر جهاد کشاورزی مصوبه آزادسازی صادرات دام زنده غیرمولد را ابلاغ کرد. در متن این مصوبه آمده است که شرکت پشتیبانی امور دام کشور به عنوان مجری مجاز است با مباشرت اتحادیه‌ها و بخش خصوصی، در سقف مشخص با لحاظ تعادل قیمت بین تولید و مصرف نسبت به صادرات دام زنده غیرمولد از یک گمرک مشخص اقدام کند. همچنین وزارت جهاد کشاورزی (معاونت امور تولیدات دامی) مکلف است ظرف مدت دوهفته، سقف و نوع دام صادراتی را به شرکت پشتیبانی امور دام کشور اعلام کند.

 در این راستا مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور با بیان اینکه در این مصوبه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی ابهاماتی وجود دارد، به ایسنا گفت: در مصوبه ذکر شده که شرکت پشتیبانی امور دام مجاز است با مشارکت بخش خصوصی در سقف مشخص با لحاظ تعادل قیمت بین تولید و مصرف نسبت به صادرات اقدام کند.

این یعنی مجری طرح بخش دولتی است و دست شرکت پشتیبانی امور دام برای گرفتن یا نگرفتن مباشر باز است و همچنین سقف آن هم دقیقا مشخص نیست.

افشین صدر دادرس ادامه داد: در این مصوبه ذکر شده که صادرات منوط به تعادل قیمت بین تولید و مصرف است.

این یعنی اگر قیمت کوچکترین تغییری داشته باشد صادرات متوقف خواهد شد. ضمن اینکه مشخص نشده دقیقا چه قیمتی مد نظر است که با تغییر آن صادرات متوقف شود.

سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که مگر مسئولان نمی‌گویند با قیمت‌های دستوری مخالفند آیا این مصوبه در راستای تعیین قیمت دستوری نیست؟ وقتی گفته می‌شود در صورت برهم خوردن تعادل بازار صادرات متوقف خواهد شد، این قیمت‌گذاری دستوری نیست؟

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور افزود: آیا وزارت جهاد کشاورزی توانسته تاکنون میان قیمت تولید تا مصرف گوشت گوسفندی در بازار تعادل برقرار کند؟ اگر توانسته چرا وقتی دام زنده کیلویی ۵۵هزارتومان است گوشت به دست مصرف‌کننده کیلویی ۱۶۰هزارتومان می‌رسد؟ این یعنی وزارت جهاد کشاورزی نمی‌تواند این تعادل را برقرار کند. پس چگونه انتظار دارند بازار دراین بخش متعادل شود؟ وقتی نمی‌توانند  بازار را قبل صادرات کنترل کنند چگونه مشخص خواهد شد که تعادل بازار بعد صادرات به هم خورده است؟

او تصریح کرد: مصوبه در اوضاع فعلی قابلیت اجرایی ندارد و دارای ابهامات زیادی است. امیدواریم دستورالعمل‌های آن ابلاغ شود تا مشخص شود دقیقا قرار است چه اتفاقی بیافتد.

به گفته او برای رفع ابهامات باید با وزیر جهاد کشاورزی یا معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی وارد مذاکرات شویم.

دادرس در پایان گفت: این مصوبه به تنهایی نمی‌تواند راهگشای حمایت از تولیدکننده باشد، زیرا سقف آن محدود است و به محض تغییر قیمت‌ها صادرات متوقف می‌شود.

باید مکانیزمی ایجاد شود که در کنار صادرات، خرید داخلی هم انجام شود. یعنی اگر دام زنده داخلی به قیمت تمام‌شده تولید خریداری شود هم تولیدکننده‌ها از ضرر در امان می‌مانند و هم بازار به تعادل می‌رسد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا