کد خبر: 0908995656
بانک و بیمهبورسروزنامه

مدیرعامل بانک صادرات: ارزش ذاتی نمادهای بانکی بالاتر از ارزش بازار آنهاست

مدیرعامل بانک صادرات می‌گوید در۳۰ سال گذشته بازدهی بازار سرمایه کشور در بازه های ۵ساله، ۲ساله یا ۲۰ماهه هرگز کمتر از بازدهی ارز، خودرو، سکه طلا و مسکن نبوده است. گاهی در یک بازه چند ماهه بازدهی دلار یا سایر بازار ها از شاخص بورس احتمال پیشی گرفتن دارد، اما بعد از ۲سال بازدهی بورس قطعا کمتر از دلار، سکه و طلا نخواهد بود.

حجت‌الله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات به سنا گفت: شرایط اقتصادی کشور در نیمه دوم سال عموما متاثر از بی‌تعادلی ساختار اقتصادی، محدودیت‌های بین‌المللی فضای تحریم و شیوعی که این ویروس پیدا کرده است، قطعا اقتصاد را در شرایط ویژه‌ای قرار می‌دهد.

صیدی افزود: مهمترین موضوعی که اقتصاد ما در نیمه دوم سال با آن مواجه می‌شود، شیوع ویروس کرونا است و در نتیجه آن با کاهش عمومی تقاضا در سراسر دنیا مواجهیم و در همه کشورها از جمله ایران مقداری حجم اقتصاد کوچکتر می‌شود.

مدیرعامل بانک صادرات ادامه داد: اما با توجه به تدابیر جدیدی که اندیشیده شده است، فکر می‌کنم با توجه به استحکام زیر ساخت‌ها و پویندگی اقتصاد از این گردنه با موفقیت عبور  می‌کنیم.

حجت الله صیدی در پاسخ به این سوال که صنعت بانکداری در نیمه دوم سال چه سمت و سویی خواهد داشت؟ گفت: بخشی از شرایط آینده قابل پیش‌بینی بود، بنابراین صنعت بانکداری با آگاهی برای نیمه دوم سال برنامه‌ریزی کرد. ما در بانک‌ها برنامه ویژه‌ای برای عبور از این اوضاع داریم. البته برای اولین‌بار با این اوضاع مواجه نمی‌شویم، ما دوران جنگ، رکود اقتصادی جهانی در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ میلادی و تحریم‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ را تجربه کرده‌ایم.

مدیرعامل بانک صادرات افزود: فکر می‌کنم اگر ظرفیت‌ها، قدرت سودآوری و ارزش دارایی‌های صنعت بانکداری و همچنین شاخص‌های مختلفی که برای قیمت‌گذاری یک بنگاه در بازار سرمایه مورد استفاده قرار می‌گیرد، در محاسبات لحاظ شود، قطعا ما با قیمت‌هایی به مراتب بهتر از ارزش فعلی نماد بانک‌ها مواجه می شویم. همه بانک‌های بزرگ کشور سهام‌شان حداقل باید ۲ یا ۳ دلار قیمت داشته باشد.

حجت‌الله صیدی درباره وضع بانک صادرات در بازار سرمایه گفت: با توجه به عملیات بازارگردانی تعریف‌شده، نماد بانک صادرات از جمله نقدشونده‌ترین سهام بازار است. بانک صادرات در یک برنامه ۳۰ماهه از زیان خارج و وارد یک منطقه سود شد و در ۶ماهه اول ۹۹هم توانست بالای ۷۵درصد زیان انباشته خود را پوشش دهد. همچنین شرکت تامین سرمایه بانک صادرات هم به زودی وارد بورس می شود.

او ادامه داد: همچنین صنعت بانکداری با انعطاف در وصول مطالبات، ارائه تسهیلات به کسب و کارهای مهم آسیب‌دیده از کرونا و استمهال بسیاری از مطالبات، به سرمایه در گردش شرکت‌های تولیدی نیز کمک کرد.

مدیرعامل بانک صادرات افزود: امروز در شدیدترین فشارها هستیم، ولی برنامه‌های خاص خودمان را هم داریم. نزدیک به سه سال است که ما با این اوضاع مواجه هستیم، ولی کشور توانسته است هم نقدینگی را اداره و هم از منابع ارزی و درآمدهای ارزی به نحو مناسبی استفاده کند.

روزهای خوش صنعت بانکداری در بازار سرمایه

حجت‌الله صیدی با تاکید بر چشم‌انداز صنعت بانکداری در بازار سرمایه افزود: صنعت بانک در بازار سرمایه مظلوم واقع شده و پتاتسیل‌های آن از سمت فعالان بازار گاهی آنطور که باید و شاید دیده نشده است.

او ادامه داد: البته از روزی که اولین بانک در بورس پذیرفته شد و تا امروز، این صنعت با اقبال خوبی مواجه بود و حتی در ماه‌های اخیر نیز تعداد خریداران نمادهای بانکی معمولا بیشتر از تعداد فروشنده‌ها بود، با این حال به نظر من ارزش ذاتی نماد بانک‌ها در بازار سرمایه به مراتب بیشتر از ارزش بازار آنها است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا