کد خبر: 20120073966
اخبار شرکت هابانک و بیمه

مدیرعامل بانک مسکن خبر داد: تامین زمین ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در ۵ ماه

مدیرعامل بانک مسکن گفت که این جای قدردانی دارد که مسئولان وزارت راه و شهرسازی در کمتر از ۵ماه سهم زمین ۲میلیون و ۴۰۰هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن را تامین کردند.

به گزارش هیبنا، محمود شایان، در نشست شورای هماهنگی ارتباطات و اطلاع‌رسانی بخش مسکن وزارت راه و شهرسازی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه در خصوص وظایف بانک مسکن در تحقق اهداف دولت اظهار کرد: یکی از موضوعات اصلی بانک مسکن عمل به دستور ریاست‌جمهوری مبنی بر ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن است.

دولت‌های قبل ساخت مسکن را بعد از مسکن مهر متوقف کردند و اگر این طرح ادامه پیدا می‌کرد شاهد مشکلات کمتری بودیم.

در سال گذشته ۳۶۰ هزار میلیارد تومان به سیستم تکلیف کرده بودند که این تسهیلات پرداخت شود. به دلیل اینکه سازوکارهای این امر فراهم نشده بود بانک‌های دیگر کمتر توانستند در سال ۱۴۰۰ مشارکت کنند.

اما بانک مسکن به تنهایی تکلیفی (۲۱۰ هزار واحد) که بر دوش آن قرار داده بود را انجام داد و درواقع بیش از تکلیف خود در این بخش تامین مالی انجام داد.

شایان با تاکید بر اینکه ما تا کنون بیش از تکلیف خود در بخش مسکن تامین مالی انجام دادیم و خوشبختانه کارنامه قابل قبولی در این زمینه داریم گفت: انتظار هم این است؛ چراکه بانکی تخصصی در زمینه ساخت مسکن هستیم و فرآیندها را به خوبی می‌دانیم و راهکارها را به خوبی شناسایی کرده‌ایم و سیستم مالی و تراز نامه‌ای بانک هم با این برنامه خودش را سالیان سال وفق داده است.

او افزود: سایر بانک‌های تجاری دنبال این هستند که تسهیلات را به طور کوتاه مدت ارایه دهند و مبالغ زودتر به بانک برگردد و بر همین اساس دوباره اعطای تسهیلات انجام بدهد و سودآوری داشته باشند اما تسهیلات بانک مسکن بلند مدت و سپرده‌هایی که می‌گیرد کوتاه مدت است.

ولی از بازگشت تسهیلات اعطایی ‌‎ترازنامه خودش را متوازن کرده است که امروز می‌توانیم به جرات بگوییم که بانک مسکن تنها بانک دولتی است که نرخ کفایت سرمایه آن بالای ۱۰ درصد است که استاندارد این حوزه ۸ درصد اعلام شده است.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: نرخ کفایت سرمایه خیلی از بانک‌های ما منفی است.

بر همین اساس در صورت رفع مشکلات بانکی در روابط خارجی قطعا یکی از بانک‌‎هایی که می‌تواند در ارتباط با کارگزاری‌های خارجی و بین المللی نقش کلیدی ایفا کند بانک مسکن خواهد بود.

شایان با بیان اینکه از برنامه‌ها و شعارهای مهم رییس‌جمهور تعهدات حوزه مسکن بوده است، گفت: خوشبختانه در حال حاضر ساخت یک میلیون مسکن در سال ملکه ذهن ما شده است.

اکنون تکلیف بسیار سنگینی بر دوش ما است و با توجه به اینکه این کار یک عمل خیر یعنی خانه‌دار شدن مردم است، باید از این لحاظ خدای متعال را شاکر باشیم که چنین وظیفه‌ای را بر روی دوش ما قرار داده است.

او افزود: امروز اولین جلسه شورای هماهنگی ارتباطات و اطلاع‌رسانی بخش مسکن وزارت راه و شهرسازی را برگزار می‌کنیم و از این نظر امیدواریم بتوانیم انتظارات مردم را پاسخ بدهیم.

مدیرعامل بانک مسکن با تاکید بر اثر تبلیغات و قلم خبرنگاران در تحقق اهداف بانکی کشور خاطرنشان کرد: به یاد دارم که در سال گذشته از بزرگراه مدرس عبور می‌کردیم و تابلوی تبلیغاتی یکی از بانک‌ها را دیدم که نوشته بودند «ما حقوقتان را در هر گوشه ایران پرداخت خواهیم کرد.» اگرچه این امر یکی از خدمات خیلی معمولی در سیستم بانکی است اما با توجه به نوع ادبیاتی که این تبلیغات داشت و نحوه معرفی خدمات، اثر تبلیغی آن روی بیننده زیاد بود.

او با تاکید بر کار رسانه‌ای و تبلیغاتی بر روی خدماتی که از سوی دولت و شبکه بانکی کشور ارائه می‌شود گفت: کارهای بزرگی انجام شده است ولی در حوزه رسانه‌ای آنچنان که باید به مردم انتقال نمی‌یابد.

با توجه به امیدی که برای اقشار مختلف جامعه به خصوص برای خانه‌دار شدن در بخش مسکن بوجود آمده باید این امید را زنده نگه داریم و دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم موفق شویم و این طرح را به سرانجام مقصود برسانیم.

شایان با اشاره به اقدامات بانک مسکن در طرح مسکن مهر گفت: در طرح مسکن مهر بیش از ۲ میلیون ۴۰۰ هزار واحد ساخته شد که تعداد کمی از آن نیمه کاره مانده است.

این طرح تقریبا توسط بانک مسکن از سال ۱۳۸۸ شروع شد و در سال ۹۰ خط اعتباری به آن تخصیص پیدا کرد؛ یعنی دو سال بانک مسکن از منابع خودش تسهیلات بخش مسکن مهر را پرداخت کرد که آثار بسیار منفی در ترازنامه بانک گذاشت.

با توجه به اینکه بانک‌های تجاری تحریم شده بودند و بانک مسکن تحریم نشده بود، تکلیف شد که بخش ارزی سایر بانک‌ها را بانک مسکن انجام دهد و به همین دلیل نتوانست ال سی‌هایی که گشایش کرده بود را پرداخت کند که خیلی‌ها هنوز باقی مانده است.

در سال ۱۳۹۰ خط اعتباری به بانک مسکن دادند که ۴۵ هزار میلیارد تومان بود. بعدها گفته شد که از محل اقساط برگشتی شما، دومرتبه یک سری تسهیلات تکلیف شده که برای زیرساخت‌ها باید انجام شود و نهایت آن حدود ۵۳ هزار میلیارد تومان شد.

مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه درسال جاری بانک مسکن به تنهایی ۵۷ هزار میلیارد پرداخت کرده است، گفت: این عدد قابل توجهی است.

ازسال ۱۳۹۰ تا به امروز که هنوز مسکن مهر تا سال گذشته ادامه داشت اگر ظرف این مدت میزان تسهیلاتی که پرداخت کرده‌ایم و آن ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار را محاسبه کنیم، بیشتر از ۲۰۰ هزار واحد در سال تولید مسکن در بخش مسکن مهر داشتیم.

درحالی که در مقطعی ما بالاترین عددی که در کشور داریم حدود ۸۰۰ الی ۸۵۰ هزار واحد است و در کل کشور چه آن‌هایی که خود مالکی بودند و چه بخش‌های دیگر حداقل آن ۳۰۰ هزار واحد بوده است.

او افزود: خیلی‌ها ممکن است امروز بگویند تامین مالی یک میلیون واحد برای سیستم بانکی امکان پذیر نیست.

می‌خواهم خدمت شما بگویم که این دقیقا امکان پذیر است؛ چراکه اگر نگاهی به گذشته بیندازیم مشاهده می‌کنیم که بانک مسکن با آن منابع اندکی که داشت توانست سالی بیش از ۲۰۰ هزار واحد بسازد.

هم اکنون به ۲۷ بانک و موسسه مالی تکلیف شده که در این طرح مشارکت و بایستی تسهیلات پرداخت کنند و اگر توان این ۲۷ بانک و موسسه مالی تجمیع شود کاری بزرگ صورت خواهد گرفت.

از سوی دیگر اگر تسهیلات پرداخت نکنند باید ۲۰ درصد به علت آن کاری که باید انجام بدهند و ندا‌ده‌اند، بپردازند و هیات مدیره بانک‌هایی که قصور کرده‌اند به هیات انتظامی بانک مرکزی معرفی می‌شوند.

شایان با تاکید بر اینکه اهداف دولت در اجرا و ساخت یک میلیون مسکن در سال امکان پذیر است، اظهار داشت: اگر بانک‌های ما وارد اجرای طرح بشوند، همچنان که در تمامی بخش‌ها مانند صنعت، معدن و کشاورزی توانستند تاثیرگذار باشند، این موضوع امکان پذیر خواهد بود و در اینجا یک جابه جایی بخش صورت گرفته و بر روی موضوع مسکن تمرکز شده است.

مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه ۲۰ درصد تکلیفی بانک‌ها در بخش مسکن عدد قابل قبولی است، اظهار داشت: سیستم بانکی ما مکلف بود که ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی‌شان را به بخش مسکن اختصاص بدهد ولی چون کنترل و نظارت نمی‌شد، بخصوص در ۸ سال گذشته توجه خاصی به این موضوع نشد، سهم بخش مسکن از ۱۱ درصد تسهیلات بانکی به ۵ درصد کاهش یافت؛ یعنی نه تنها رشد پیدا نکرد که به ۲۰ درصد سهم خودش برسد بلکه ۶ درصد هم کاهش یافت و به ۵ درصد رسید.

بایستی سیستم بانکی این ۵ درصد را به ۲۰ درصد برساند و سایر بخش‌ها و بخش خدماتی حداقل ۲۵ درصد منابع بانک را به این بخش اختصاص دهند. امروز بیش از ۶۰ درصد منابع به بخش خدمات اختصاص داده شده و دولت یک فرمایش منطقی داشته است و آن این بوده که از سایر بخش‌ها کم کنید و به بخش مسکن اختصاص بدهید.

او با اشاره به این مطلب که ساخت مسکن جزو تولید است و تولید تورم‌زا نیست، گفت: این موضوع نه رشد نقدینگی را بوجود می‌آورد و نه پایه پولی را افزایش می‌دهد و نه تورم را بالا می‌برد.

اگر شما منابع سیستم بانکی را به سمت تولید هدایت کنید درواقع نه تورمی بوجود می‌آید و نه رشد نقدینگی و نه رشد پایه پولی اتفاق می‌افتد.

اگر منابع سیستم بانکی به سمت دلالی و واسطه‌گری و سفته بازی برود اقتصاد به سمتی هدایت می‌شود که ممکن است تورم و رشد نقدینگی در آن اتفاق بیفتد.

او با درخواست از رسانه‌ها و مجموعه وزارت راه و شهرسازی برای همیاری و همکاری در اجرای طرح نهصت ملی مسکن گفت: ما همه همکار هستیم و بایستی کارهای خوب‎مان را در فضای مجازی، حوزه تبلیغاتی و صداوسیما اطلاع رسانی کنیم و خدمات بسیار خوبی که در حال حاضر هم وزارت راه وشهرسازی انجام می‌شود را به اطلاع مردم برسانیم.

این جای قدردانی دارد که مسوولان وزارت راه در کمتر از ۵ ماه سهم زمین ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را تامین کرده‌اند.

شایان تصریح کرد: زمین بیش از ۲ میلیون واحد تامین شده است و اگر زمین تامین شده و سایر موارد از جمله زیرساختی، تاسیساتی و … و تامین مالی با این روشی که ذکر شد صورت گیرد قطعا هدف ساخت یک میلیون واحد در سال امکان پذیر است.

مدیرعامل بانک مسکن در پایان با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن نه یک شعار بلکه یک برنامه عملیاتی است، بیان کرد: وزیر راه و شهرسازی اظهار کردند که کشور را در سال آینده به یک کارگاه بزرگ خانه‌سازی تبدیل خواهیم کرد.

این موضوع نه یک شعار بلکه یک برنامه عملیاتی واقعی است و ما نقش بسیار بزرگی در حوزه عملیاتی کردن این مهم و اطلاع رسانی درست آن برای امیدآفرینی در جامعه داریم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا