کد خبر: 11070048604
انرژی

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت: سالی ۱۵۰ میلیارد دلار سوخت مصرف می‌کنیم

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به چالش تأمین انرژی اولیه در زمستان پیش رو گفت: گام نخست عبور از زمستان سرد امسال مدیریت تقاضای انرژی است که با فرهنگ سازی، آموزش، پیش آگاهی و تعیین و پیاده سازی استانداردهای مصرف در هر بخش قابل اجرا است.

علی مبینی دهکردی، مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: تاکنون در کشور در بخش انرژی تمام سرمایه گذاری ها که مقدور بوده است در طرف عرضه انجام شده است؛ یعنی علی رغم تحریم ها، کمبود سرمایه، پیشگیری از انتقال فناوری و عدم حضور شرکت های بزرگ، ظرفیت تولید را در تمامی ابعاد انرژی اولیه کشور ارتقایافته است

۷۰ درصد انرژی تولیدی را در داخل مصرف می‌کنیم

وی افزود: درحال حاضر روزانه حدود ۹.۴ میلیون بشکه معادل نفت خام در روز نفت و گاز در کشور تولید می شود؛ از این مقدار، ۶.۸ تا ۷ میلیون بشکه معادل  نفت خام در شبکه داخلی کشور به مصرف می رسد.

مبینی دهکردی با بیان اینکه “عمده بخش مصرف کننده انرژی در کشور بخش صنعت است”، گفت: در بخش صنعت یک هزار و ۱۲۳ بنگاه و نیروگاه داریم که سالانه بیش از ۵ میلیون مترمکعب مصرف سوخت دارند که عمدتا گاز طبیعی و بخشی نیز فرآورده‌های نفتی است.

۱۵۰ میلیارد دلار در سال انرژی مصرف می‌کنیم با رشد ۳.۳ درصدی و GDP منفی!

وی افزود: اگر ارزش عدد ۷ میلیون معادل بشکه مصرف نفت و گاز کشور را به ازای هر بشکه ۶۰ دلار محاسبه کنیم، برابر با ۱۵۰ میلیارد دلار در سال می شود؛ یعنی ارزش مالی میزان مصرف انرژی کشور معادل ۱۵۰ میلیارد دلار است در صورتی که از یک سو مصرف نابهنجار انرژی را و از سوی دیگر، کاهش درآمد و کمبود سرمایه گذاری و رشد بیکاری را داریم

مبینی دهکردی با بیان اینکه “متأسفانه در ۱۰ سال گذشته سالانه حدود ۳.۳ درصد رشد مصرف انرژی داشته‌ایم در حالی که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی یا GDP کشور منفی بوده و فقر گسترش پیدا می کند”، گفت: در جهان پیشرفته این روند برعکس است، یعنی سالانه نرخ GDP کشورها افزایش و میزان مصرف انرژی آنها کاهش می‌یابد و این رویکرد افزایش ثروت و بهبود رفاه  در این جوامع است.

با ادامه این روند، ۱۰ سال دیگر به واردکننده عمده گاز تبدیل می‌شویم

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تصریح کرد: با توجه به متوسط رشد ۳.۳ درصدی مصرف سالانه انرژی در ۱۰ سال اخیر، اگر این روند ادامه یابد، در ۱۰ سال آینده یکی از واردکنندگان عمده گاز در جهان خواهیم بود؛ در نتیجه امنیت انرژی کشور ناپایدار می شود و وقتی امنیت انرژی پایدار نباشد، وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور شرایط پایداری نخواهد داشت.

وی افزود: در موضوع انرژی هم به صورت کوتاه مدت و هم بلند مدت از این زاویه باید نگاه کرد که رشد اقتصادی به ایجاد پایداری و مصرف زیاد به ایجاد ناپایداری و فقر منجر می شود، رشد اقتصادی در پرتوی مصرف بهینه است و هر زمان مصرف بهینه و استاندارد نباشد، رشد اقتصادی حاصل نخواهد شد.

گام اول؛ ساماندهی مدیریت تقاضای انرژی

وی ادامه داد: پس اولین و مهمترین گام در بخش انرژی کشور، ساماندهی مدیریت تقاضای انرژی است؛ به این معنا که چه در سیاست‌گذاری‌های کوتاه مدت و چه بلندمدت، برنامه‌ها را در بخش مدیریت تقاضا متمرکز کنیم تا تقاضا را مهار، کنترل، بهینه و استاندارد کنیم.

مبینی دهکردی با اشاره به تراز منفی گاز در زمستان پیش رو گفت: با توجه به زمان کم باقی مانده تا شروع زمستان، در بخش تولید نمی‌توانیم کار ضرب‌العجلی که موثر واقع شود انجام دهیم، پس ضروری است که روی ساماندهی و مدیریت تقاضا ورود جدی داشته باشیم.

وی افزود: نخستین گام در بحث ساماندهی و مدیریت تقاضا این است که استانداردهای مصرف در تمامی بخش‌ها مشخص و اعلام شود.

در بخش صنعت مصرف بیش از میزان استاندارد، ممنوع اعلام شود

وی ادامه داد: در بخش صنعت، وقتی استانداردها مشخص شود و مصرف بالاتر از ارقام اعلامی، ممنوع اعلام شود؛ صنایع با بهره گیری از سیستم‌های بهینه‌سازی و ممیزی انرژی می توانند مصرف را در حد استاندارد تعریف شده، تنظیم کنند.

این استاد دانشگاه تهران، تعیین استانداردهای مصرف هر بخش و پیش آگاهی دادن به مصرف کنندگان انرژی در خصوص شرایط زمستان و میزان استاندارد سوختی که می توانند مصرف کنند تا نیازشان به نحو بهینه تأمین شود را شرط ضروری گذر از زمستان امسال دانست و گفت: از همین امروز باید نسبت به آگاه سازی و فرهنگ سازی مصرف در زمستان امسال به ویژه در بخش خانگی و خانواده های پر مصرف فعالیت جدی صورت پذیرد چرا که راه عبور ما از شرایط تأمین انرژی زمستان امسال، صرفا فشار به بخش عرضه و تولید نیست؛ بلکه باید همه ذی نفعان در بخش های مختلف به فهمی برسند تا به صورت بسیج ملی شرایط را مدیریت کنیم و ملت ما نیز نشان داده که هرجا به صورت شفاف در جریان امور قرار گرفته، همکاری موثری برای مدیریت بهینه شرایط داشته است.

باید از همین امروز شروع به پیش آگاهی دادن به جامعه کنیم

مبینی دهکردی با بیان اینکه “عنصر اول برای مدیریت تقاضا در بخش خانگی و تجاری فرهنگ سازی است”، گفت: در ماده ۶۷ قانون اصلاح الگوی مصرف تأکید شده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما ، سازمان تبلیغات اسلامی و شهرداری‌ها موظفند با وزارتخانه‌های نیرو و نفت در برنامه‌ریزی و اجرای فعالیتهای فرهنگی و تبلیغاتی، اشاعه فرهنگ مصرف منطقی انرژی و اصلاح رفتار و الگوی مصرف همکاری داشته باشند.

وی ادامه داد: باید همینطور که در این بند از قانون آمده، با استفاده از ظرفیت نهادهای مختلف، از همین امروز شروع به پیش آگاهی دادن به جامعه کنیم تا جامعه مصرف کننده از همین امروز بداند بر چه اساسی باید رفتار خود را تنظیم کند.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه “بسیج ملی در مدیریت تقاضا باید از لحاظ فرهنگ سازی و استانداردسازی صورت بگیرد”، گفت: در مورد تابستان امسال دیده شد، وقتی به صورت شفاف بیان شد که  کشور با محدودیت در تأمین برق مواجه است، بخشی از آنچه موجب شدتا جامعه ما در تابستان امسال با تمام کم و کاستی ها عبور کند، همراهی مردم در مدیریت مصرف بود.

راهکارهای عملی برای مدیریت تقاضا همزمان با فرهنگ‌سازی وجود دارد

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تصریح کرد: موضوع استاندارد اجباری یکی از مولفه‌های مهم در مدیریت تقاضا است؛ وقتی دولت اعلام می کند که الگوی مصرف و استاندارد هر بخش چقدر است، دیگر نمی توان با خواهش و تمنا منتظر رعایت استانداردها شد، بلکه باید الزامی باشد که مافوق آن وجود ندارد.

مبینی دهکردی با بیان اینکه “می توان با اجرای چنین طرح‌هایی همزمان با آموزش و فرهنگ سازی، اقدامات عملی برای مدیریت تقاضای انرژی انجام داد”، گفت: عمده مصرف گاز کشور در بخش صنعت است؛ صنعت بدون رعایت اصول ومعیارها و استانداردهای مصرف بهینه، سوخت مصرف می کند و در فصل سرد سال با توجه به بالا بودن مصرف و کم بودن راندمان، درخواست فرآورده جایگزین گاز دارد؛ آیا این رفتار در مدیریت بخش انرژی عاقلانه است؟

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا