کد خبر: 130902145300
اخبار شرکت هااقتصادتولید و بازرگانیصنعت و معدن

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن عنوان کرد؛ هدف‌گذاری افزایش ۶۰ میلیون دلاری سوددهی در افق ۱۴۰۶

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات ضمن تاکید بر اهمیت موضوع اکتشاف و ضرورت بر شناخت روش‌های نوین اکتشافات معدنی، میزان سوددهی این شرکت در سال گذشته را که اولین سال کاری آن در حوزه توسعه سرمایه‌گذاری معادن بوده؛ قریب به ۴۰۰ میلیون دلار اعلام و برای افق ۱۴۰۶ پیش‌بینی کرد که به یک میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش عصر اقتصاد ، اردشیر سعد محمدی در نشست خبری خود، ضمن ارائه گزارش عملکرد یکساله شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات که طی یکسال اخیر، از پایه تشکیلاتی نهاد مالی تغییر داشته و در مسیر توسعه سرمایه‌گذاری به صورت مستقیم قرار گرفته است، اظهار کرد: سال گذشته ۳۹۱ میلیون دلار ناشی از عملیات، شرکت سوددهی داشته است؛ هدف‌گذاری نیز بر این اساس است که این سود تا پایان سال ۱۴۰۶، به بیش از یک میلیارد دلار برسد و هر طرحی تبدیل به مرحله عملیاتی و منجر به سودآوری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با اشاره به ۶١ طرح معدنی و فلزی با سه میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تصریح کرد: میزان سود خالص ما رشد خوبی داشته و در سال ۱۴۰۱، بیشترین سود سنواتی خود را داشته که بیانگر نگاه رو به رشد در سرمایه‌گذاری توسعه معادن است.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد ارزش دارایی این شرکت در شرکت‌های بورسی شکل گرفته، گفت: این میزان، نشانگر شفافیت در عملکرد است و بقیه شرکت‌ها را به سمت بورسی شدن خواهیم برد؛ در حال حاضر ۳۱ شرکت بورسی زیر مجموعه داریم که ۹۵ درصد ارزش دارایی‌ها را شامل می‌شود و ۴۵ شرکت غیر بورسی به ارزش پنج درصد است.

همچنین مجموع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در طرح‌ها تا پایان سال ١۴٠٠ حدود ۵۸۸ میلیارد تومان بود؛ ضمن اینکه طبق آمار، مجموع سرمایه‌گذاری‌ها از ابتدای ١۴٠١ تاکنون ۷۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که نشان از رشد ۱۲ برابری دارد.

سعدمحمدی ضمن تاکید بر اهمیت اکتشاف در حوزه معادن، بر فعالیت دو شرکت زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات اشاره کرده و گفت: ١۵ محدوده معدنی را شناسایی کرده‌ایم که دسترسی به ذخایر خوب معدنی است؛ ضمن اینکه این شرکت‌ها در زنجیره فولاد و سنگ آهن نیز فعالیت دارند. طبق آمار سال گذشته ۸۰ میلیون تن سنگ آهن و امسال ۱۰۰ میلیون تن اکتشاف شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در مورد تولید در بخش فولاد پیش‌بینی کرد: تولید فولاد طی سال‌های آینده از مرز ۵۵ میلیون عبور خواهد کرد؛ برای تامین خوراک کارخانه‌ها می‌توان اکتشاف را گسترش داد یا سرمایه‌گذاری خارجی انجام دهیم؛ در این خصوص اولین موضوع در حوزه اکتشاف بحث آموزش است؛ نیاز است که تغییری در پرورش نیروی انسانی داشته و با سیستم های جدید اکتشاف آشنا و تجهیزات نوین را بشناسیم.

با آشنایی با روش‌های نوین اکتشاف می‌توانیم سرعت را بالا ببریم و هزینه‌ها را کاهش دهیم.شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۷۸۲۹ میلیون یورو و ۴۰۰۵۲ میلیارد ریال در مجموع ۷۲۹۳۳ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده است که معادل ۱۲ برابر رشد داشته است.
این میزان سرمایه‌گذاری‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰، ۵۸۸۶ میلیارد ریال بوده است.

در نشست خبری دکتر سعدمحمدی، رشد “۱۲ برابری” مجموع سرمایه‌گذای‌های ومعادن از ابتدای ۱۴۰۱ تاکنون نسبت به مجموع آن تا پایان سال ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار گرفت؛ از این میان، نیروگاه پویا با ۱۸ هزار ۸۷۷ میلیارد ریال، بیشترین و پروژه کنسانتره صبانور با سه هزار میلیارد ریال، کمترین سرمایه‌گذاری از ابتدای ۱۴۰۱ تاکنون را به خود اختصاص داده‌اند.

گفتنی است، از میان ۷ طرح در دست اجرای “ومعادن”، درصد پیشرفت فیزیکی نیروگاه پویا ۹۸/۹۵ درصد، گندله صبا امید ۴۶/۹ درصد، اسفنجی الماس آرتاویل ۳۸/۲۶ درصد، آهن‌اسفنجی بیجار ۲۰/۳ درصد، اسفنجی اقلید پارس ۱۳/۱۱ درصد، فولاد قروه، ۱/۴۴ درصد و کنسانتره صبانور ۰٫۸۴ درصد گزارش شده است.

به گفته سعدمحمدی، مجموع سرمایه‌گذاری‌ها ومعادن در طرح‌های پیشران تا پایان سال ۱۴۰۰، ۵ هزار ۸۶۶ میلیارد ریال بوده که این میزان از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون بالغ‌بر ۷۲ هزار و ۹۳۳ میلیارد ریال گزارش شده است.

میزان سود ومعادن ۳۹۱ میلیون دلار بوده است و قرار است این میزان با اجرای طرح‌های توسعه تا پایان سال ۱۴۰۶ به یک میلیارد دلار افزایش یابد.

سعدمحمدی: در حال حاضر میزان ارزش پرتفوی بازار ۱۶۸ هزار میلیارد بوده، ضمن اینکه میزان قیمت بیلت نسبت به NAB درصد ۵۱/۸ درصد بوده است.همچنین افزایش سرمایه نیز به ۳۰ هزار میلیارد ریال ارتقا خواهد یافت.

سعدمحمدی: رشد ۶۶۱ درصدی بازار ارزش پرتفوی بورسی داشته‌ایم.

تولید گندله سازی یک میلیون تنی و کنسانتره‌سازی دو میلیون تنی، راه‌اندازی طرح نیروگاهی پویانمایی سمنان به ظرفیت ۳۶۶ مگاوات و با احتساب نیروگاه قبلی، ۷۲۰ هزار مگاوات تا پایان سال، پیشرفت ۴۰ درصدی آهن اسفنجی اردبیل با ظرفیت ۱/۱ میلیون تن و آهن‌اسفنجی ۱/۱ میلیون تنی اقلید و ۱/۶ میلیون تنی کردستان تلاش برای راه‌اندازی معدن و کارخانه مس جابجا در سیستان و بلوچستان با ظرفیت کنسانتره ۱۳۰ هزار تن با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون یورو و… از جمله مهمترین اقدامات این ومعادن در حال حاضر است.

مدیرعامل ومعادن: الکترودگرافیتی کازرون، کارخانه استیل‌کرد در الشتر، کارخانه آهن اسفنجی ۱/۱ میلیون تنی ، فولاد ۱/۲ میلیون تنی و کلاف در سرمد ابرکوه از جمله دیگر پروژه‌های شرکت توسعه معادن و فلزات است که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در زمان مقرر به سرانجام برسند.

سعدمحمدی: ومعادن از ابتدای سال بالغ بر ۱۰۰ هزار متر حفاری حرفه‌ای داشته است که از این میزان ۶۰ هزار متر توسط صبانور بوده و مابقی توسط مبارکه، جابجا و شرکت اکتشاف پایا بوده است.

در طول ۸ ماهه امسال، ۱۰۰ میلیون تن اکتشاف کرده و ۱۸۰ میلیون تن سنگ‌آهن استخراج کرده است.

سعدمحمدی: ارزش برجای ۱۸۰ میلیون تن سنگ‌آهن استخراج شده، بالغ بر ۶۴۰ میلیون دلار بوده است.

این شرکت در حال حاضر در استانهای سیستان و بلوچستان، آذربایجان، یزد، کرمان و… در حال اکتشاف است.

از سال ۱۳۴۰ تاکنون مجموع حفاری های عمقی صورت گرفته ۱۰ میلیون متر بوده در حالی که در کشور استرالیا ۱۱ میلیون تن حفاری عمقی صورت گرفته، این بدان معناست که کشور ما در بخش اکتشافات عمقی جای کار بسیاری دارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا