کد خبر: 23010177497
صنعت و معدن

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایران:به دنبال نفوذ دانش‌بنیان در شهرک‌ها و حمایت‌ از این بخش هستیم

زینب غضنفری

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایران با تاکید بر اینکه به صورت جدی به دنبال نفوذ دانش‌بنیان در شهرک‌ها هستند و حمایت‌های زیادی از این بخش خواهند کرد و برای پرداخت بخش زیادی از هزینه‌های حضور در نمایشگاه‌ها، انعقاد قراردادها و … اعلام آمادگی کرد.

علی رسولیان  به خبرنگاران گفت: سال گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان از حضور در مزایده واگذاری زمین این سازمان معاف شدند و اراضی موجود با اولویت به آن‌ها واگذار شد و همچنین اقساط طولانی‌مدت تا ۶۰ ماه و تخفیف ۱۰ درصدی برای حق ارائه خدمات به این شرکت‌ها داده شد.

او خاطرنشان کرد: سال گذشته ۴۸ هکتار زمین طی ۱۴۸ فقره قرارداد به شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار و در مراکز فناوری و کسب‌وکارهای این سازمان نیز دفاتر با اولویت به این شرکت‌ها واگذار شد. اکنون ۵۲ شهرک تخصصی و ۱۰ شهرک فناوری در کشور داریم که ویژه دانش‌بنیان‌هاست.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایران گفت: بیش از ۱۰۳۰ شهرک، ناحیه و منطقه ویژه مصوب در کشور داریم که از این میزان ۸۴۱ شهرک و ناحیه صنعتی فعال هستند. همچنین ۴۸ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در شهرک‌ها و نواحی فعال هستند که یک میلیون نفر در این واحدها مشغول به کارند. سال گذشته نیز ۷۴۰۰ قرارداد حق بهره‌برداری با افراد امضا شد که این قراردادها طرح‌های اقتصادی متقاضی فعالیت در شهرک‌ها بودند و در این راستا ۳۵۰۰ هکتار زمین به فعالان اقتصادی واگذار شده است. از این میزان ۵۳۰۰ طرح در دولت سیزدهم منعقد شد و برای سال جاری نیز برنامه امضای بیش از ۷۰۰۰ قرارداد را در دستور کار داریم.

رسولیان با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰، ۲۸۸۰ واحد جدید در شهرک‌ها به بهره‌برداری رسید که در مقایسه با سال ۹۹، ۱۳ درصد رشد داشته است، گفت: سال گذشته ۱۹۰۰ هکتار اراضی که به هر دلیلی به بهره‌برداری نرسیده بودند، شناسایی و فسخ شدند که از این میزان ۷۷۰ هکتار را پس گرفتیم و در اختیار فعالان اقتصادی جدید قرار خواهیم داد. برای امسال نیز ۵۰۰ هکتار پس خواهیم گرفت.

او ادامه داد: سال گذشته طرح در مرحله تخصیص زمین ۷ درصد کاهش یافت و با تامین و کمک‌های مالی، اراضی در مرحله دیوارکشی ۲۲ درصد و واحدهای در مرحله نصب ماشین‌آلات ۳۰ درصد افزایش یافت.

رشد ۴۰درصدی احیای واحدهای راکد درسال ۱۴۰۰

معاون وزیر صمت با اشاره به واحدهای راکد گفت: مجموع واحدهای راکدی که شناسایی شدند، ۱۲ هزار واحد بودند که سال گذشته ۲۰۶۷ واحد احیا شد که نسبت به سال ۹۹ رشد ۴۰ درصدی داشت و از میزان واحدهای راکد ۱۵ درصد کاسته شد. از این میزان ۱۶۰۰ واحد در داخل شهرک‌ها و بیش از ۴۵۰ واحد در خارج از شهرک‌ها مستقر بودند. از طریق احیای این واحدها ۳۶ هزار شغل جدید ایجاد شد. امسال نیز احیای ۲۰۰۰ واحد راکد دیگر در دستور کار قرار دارد.

رسولیان در مورد تامین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی گفت: سال گذشته ۷۰۰۰ هکتار زمین برای فعالان اقتصادی به شهروندان اضافه کردیم که در مقایسه با سال ۹۹، ۲۸۸ درصد رشد داشت. برای تامین آب هم ۷۴۰ لیتر بر ثانیه را برای واحدها تامین  کردیم که رشد ۵۸ درصدی در مقایسه با سال ۹۹ داشته است. همچنین ۱۲۰۰ لیتر بر ثانیه پساب را تامین کردیم. در مورد تامین برق هم سال گذشته ۸۵۰ مگاوات برق برای شهرک‌ها و نواحی تامین شد که ۱۰۴ درصد رشد را نشان می‌دهد. برای امسال نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در پست‌های برق با وزارت نیرو مشارکت و ۶۶ پست را برای تامین برق شهرک‌ها فعال کنیم که از این طریق ۲۵۰۰ مگاوات برق برای شهرک‌ها تامین خواهد شد. فعالان اقتصادی نیز می‌توانند برای خودتامینی وارد کار شوند که بر اساس بودجه برای هر مگاوات ۱۰۰ متر زمین رایگان می‌دهیم.

او گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما برای سال جاری، شفاف‌سازی و حذف امضاهای طلایی است که مقدمه این کار شناسایی فرآیندهای سازمان بود. در این راستا ۶۰ فرآیند شناسایی شد که باید به سمت الکترونیکی کردن و شفاف‌سازی برویم؛ در مرحله نخست واگذاری زمین به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: همچنین افزایش ظرفیت تولید در سال جاری در دستور کار قرار دارد که در این راستا به دنبال فعال‌سازی واحدهایی هستیم که با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کند. در این رابطه ۳۳۰۰ واحد هدف گذاری شده است.

رسولیان در مورد حمایت از واحدهای صنعتی در برابر هزینه‌های مربوط به حقوق کارگران گفت: بسته خوبی در مورد افزایش حقوق در وزارت صمت در دست پیگیری قرار دارد تا از این طریق واحدهای کوچک و متوسط آسیب زیادی نبینند. همچنین هفته پیش بسته دیگری با محوریت وزارت صمت مصوب شد.

او در مورد شهرک‌های خصوصی گفت: سیاست ما واگذاری شهرک‌ها است که در حال حاضر ۶۲ شهرک بخش خصوصی در کشور داریم که تمام فرآیند تامین زیرساخت‌ها با آنهاست. ما فقط در بحث قیمت‌گذاری، نحوه فعالیت و پرداخت تسهیلات وارد عمل می‌شویم.

معاون وزیر صمت در خصوص احداث شهرک مشترک با خارجی‌ها گفت: با ترکیه، ارمنستان و عراق تفاهم‌نامه‌های اولیه امضا شده بود اما با عراق و ارمنستان چند مکان را نیز شناسایی کردیم البته پیش از هر چیزی باید قوانین اصلاح شوند؛ زیرا ما قانون مشخصی در مورد فعالیت شهرک‌های مشترک نداریم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا