کد خبر: 26070050378
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس: سامانه بومی ‌پس از معاملات بورس داریم، اما مجوز استفاده نداریم

به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، سامانه بومی‌پس از معاملات IRPT نام دارد.

روح‌الله دهقان در رابطه با سامانه ثبت و تسویه معاملات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بورس اوراق بهادار به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی طبق قانون بازار اوراق بهادار در سال ۸۴ تشکیل شد. یکی از بخش‌های مهم این شرکت، سیستم‌های تسویه وجوه و  نگهداری دارایی (سهام) است. شرکت‌ سپرده‌گذاری مرکزی، مرجع دارایی افراد در بازار اوراق بهادار است و هر چه در بورس، اوراق بهادار خرید و فروش می‌شود در سیستم‌های شرکت سپرده‌گذاری نگهداری می‌شود.

او تصریح کرد: قاعدتا سیستم سپرده‌گذاری از سیستم‌های معاملاتی مجزا است و در بازار سرمایه به سیستم پس از معاملات مشهور هست. همچنین سامانه معاملات و سامانه پس از معاملات، ماهیتا از هم مجزا هستند، ولی تراکنش‌های آن‌ها بین همدیگر رد و بدل می‌شوند. یعنی یک بخشی از به‌روزرسانی سامانه پس از معاملات، از طریق سامانه معاملات انجام می‌شود و این دو سیستم ارتباط تراکنشی با هم دارند.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران بیان کرد: زیرسامانه‌هایی وجود دارند که معاملات و فرایند‌های پس از معاملات را انجام می‌دهند. برخی این اقدامات و فرآیندها شامل؛ نگهداری دارایی و تسویه وجوه، اقدامات شرکتی، ثبت افزایش سرمایه و توزیع سود است.

ایه سیستم سپرده‌گذاری، سیستم کانادایی است

دهقان در ادامه گفت: پایه سیستم سپرده‌گذاری، سیستم کانادایی است که سال ۷۳ خریداری، نصب و راه‌اندازی شده است.

او بیان کرد: سامانه سپرده‌گذاری بعد از سال ۷۳ تغییرات و توسعه بسیار زیادی در حوزه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری داشته است، اما پایه سامانه همان سامانه‌ای است که در سال ۷۳ خریداری شده است. لزوم این تغییر و به‌روزرسانی به این علت است که زمانی قصد انتشار ابزار مالی جدیدی را در بازار داشته باشیم، قاعدتا یک بخش از آن به فرآیند‌های پس از معاملات باز می‌گردد که برای انجام عملیات‌های مرتبط با این ابزار مالی جدید، در سامانه‌های پس از معاملات نیر باید تغییرات ایجاد کرد.

بومی‌سازی سامانه سپرده‌گذاری مرکزی

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در خصوص بومی‌سازی سامانه سپرده‌گذاری مرکزی گفت: سامانه‌هایی از جمله تسویه وجوه، سامانه واکشی دیتا و سامانه سجام که برای احراز هویت است، محصول داخلی هستند.

او بیان کرد: درست است که سامانه خارجی موتور اصلی سامانه پس از معاملات مورد استفاده امروز است و محل نگهداری دارایی افراد، اما در این سامانه خارجی نیز از سوی متخصص‌های داخلی تغییرات زیادی تا به حال انجام شده است.

او افزود: سامانه بومی‌پس از معاملات نیز IRPT نام دارد که این سامانه چندین سال پیش از سوی یک پیمانکار بیرونی تولید شده است. اما هنوز متولیان امر در حوزه کسب و کار بازار سرمایه به یک جمع‌بندی نرسیدند که از این سامانه استفاده کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا