کد خبر: 301002149553
اخبار شرکت هااقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب خبر داد؛ امضای ۵۰ قرارداد به ارزش ۷۰ هزار میلیارد ریال

سکینه مهرائی

در نمایشگاه چهاردهم تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت که امسال برگزار شد ۵۰ قرارداد به ارزش ۷ هزار میلیارد تومان به امضا رسید و این در حالیست که بخش عمده ای از این قرار دادها با شرکت های دانش بنیان و مراکز علمی و پژوهشی منعقد شده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی روزنامه عصر اقتصاد به استان خوزستان، علیرضا دانشی مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در آخرین روز از برگزاری چهاردهمین نماشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت اهواز طی یک نشست خبری با بیان این خبر اظهار کرد: بومی‌سازی ۲۰ هزار قلم کالا در مناطق نفت‌خیز جنوب در حالی صورت گرفته است که در دولت سیزدهم ۷۵۰۰ قلم کالا که جزء تحریم‌ها بود توسط نیروهای بومی داخلی سازی شده است.

وی ادامه داد: در نمایشگاه چهاردهم تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت که امسال برگزار شد ۵۰ قرارداد به ارزش ۷ هزار میلیارد تومان به امضا رسید و در عین حال بیش از ۳ هزار میلیارد تومان  قرارداد تولید بار اول  نیز در شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب به امضا رسیده است.

دانشی افزود: در این نمایشگاه ۲۸۱ مجموعه حضور پیدا کردند که ۱۰۹ شرکت دانش بنیان، ۹۷ شرکت سازنده، ۲۷ شرکت خدمات فنی و مهندسی و باقی شرکت‌ها نیز  جزو تامین کننده ها محسوب می شوند هستند و این نشان دهنده آنست که مجموعه های علمی و پژوهشی حضوری ویژه در این نمایشگاه داشته اند.

این مقام مسئول همچنین اضافه کرد: همه  تلاش ها در این نمایشگاه براین بود که  از نمایشگاه‌های صوری و شعاری فاصله گرفته شود و محتوای نمایشگاه از نظر فنی و تخصصی نیز به شکل محسوسی افزایش پیدا کند.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تصریج کرد:یکی دیگر از اهداف نیز بحث فرصت سازی در درون نمایشگاه برای ارتقای زنجیره اقتصادی کارها است زیرا یکی از مشکلات سازنده‌ها این است که سفارشات محدود و کار برای آن‌ها کم است و دچار مشکلات می‌شوند.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب  افزود:ما به نخبگان و مراکز علمی و دانش بنیان ها اعتماد کردیم و نتیجه آن پیشرفت های قابل توجهی بود که باعث حیرت سازندگان آمریکایی شده است  و باید با صراحت بگوئیم که ما می توانیم و البته به همین قدر  نیز اکتفا نخواهیم کرد چون در مسیر توسعه و پیشرفت هستیم و تا قله هنوز راه باقی است.

دانشی ادامه داد:خوشبختانه نخبگان طراح در داخل  کماکان به فعالیت خود ادامه می دهند و  هدف از برگزاری نمایشگاه هم این بوده تا ارتباط میان نخبگان و طراحان با سرمایه گذاران ایجاد شود و تفاهم نامه های زیادی هم در این راستا امضا شده است .اما باید توجه داشت که برخی موانع به علت قوانین سخت ایجاد می شود که اگر برداشته شود پیشرفت های افزون تری خواهیم داشت و البته معتقدیم  قوانین نباید به خاطر بعضی از موارد مانع کار اصلی شود.

وی افزود:ما در دوره دولت  سیزدهم به سرمایه گذار و نخبگان اعتماد کردیم و نتایج مثبت را همه شاهدیم  و خروش و جوشش نمایشگاه حتی در آخرین روز نیز قابل مشاهده است  و حال باید کج سلیقگی ها و حواشی را کنار گذاشت و پیشرفت ها را انتشار داد .

دانشی با بیان اینکه در خصوص دانش بنیان ها باید معیار و اندازه ها را مشخص کرد گفت: دانش بنیان ها کارهای بزرگی انجام میدهند ولی نباید از این نام بد برداشت شود و آن را لوث کرد که هر شرکتی با هر معیار و ارزشی خود را دانش بنیان معرفی کند . از طرفی نباید آنقدر عرصه را برای آنها تنگ کرد که مجبور به فرار  و خروج آنها شود.

تداوم پیگیری برای تعیین وضعیت  کارکنان ارکان ثالث

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه کارکنان نفت  خواستار تعیین وضعیت تغییر ارکان ثالث  هستند و هنوز در این زمینه جوابی دریافت نکرده اند نیز گفت: بدون شک یکی از ملزومات تولید ،رسیدکی به امر معیشت کارکنان و پرسنل نفت است اما حقیقتی که وجود دارد این است که استخدام های مختلفی در نفت اعم از رسمی، مدت موقت، مدت معین ارکاان ثالث و پیمان حجمی باعث این مشکلات شده است و ما معقتدیم  چه بهتر بود که یک استخدام رسمی باشد و قراردادها را درست منعقد کنند و حال خوشبختانه اقداماتی ویژه به عمل آمده و  ۷ هزار نیرو در نفت استخدام رسمی شده اند پس می توان گفت  انصافا وضعیت معیشتی آنها خیلی تغییر کرده است و به اذعان این همکاران این اتفاق افتاده و شرایط تعداد دیگر در حال پیگیری است.

وی افزود:ما در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب  بیشترین انتظاری که داریم این است که دولت از این موضوع  حمایت کند چرا که  پرسنل چند سالی است که افزایش حقوق مناسبی نداشته اند.

دانشی در پاسخ به پرسش دوم خبرنگار  ما در مورد تخصیص تسهیلاتی مانند نفت کارت و بن کارت که  همچنان بلاتکلیف مانده است نیز اظهار کرد: در مورد نفت کارت هم قرار است از مرکز مشکل را حل کنند و قول هایی به ما داده شده تا آن را پیگیری کنند و ما نیز همچنان بدنبال این مطالبه هستیم اما اجرای این تسهیلات از عهده ما خارج است و وزارت نفت باید در این خصوص اقدامات لازم را به عمل بیاورد.

دانشی در پاسخ به این پرسش که توان شرکت های دانش بنیان برای ورود به علوم  روز به لحاظ کیفی در چه وضعیتی است و آیا ظرفیت تولید سه میلیون بشکه نفتی که وعده داده  شده توسط دانش بنیان ها شدنی است  یا خیر نیز گفت: مرز دانش مد نظر ما تسهیل گری در فرایند تولید با قیمت کمتر و کیفیت بالاست پس باید حرفی در عرصه علم داشته باشیم.

من معتقدم  مخازن نفتی خیلی جای کار دارد و طبعا برای انجام این کار توسط شرکت های دانش بنیان بی تردید آنها باید دانش و هدف داشته باشند و این در حالیست که در دولت قبل تمرکز بر تولید چاه محور بود اما در دولت سیزدهم   برنامه سالانه و پنج ساله بر سیاق توسعه بوده  و تکلیف نفت با خود ،سازندگان و دولت روشن و مشخص شده است تا به تولید ۳میلیون و ۲۸۰ بشکه برسیم اما این مقدار تولید نیاز به همکاری و تجهیزات  و ملزومات دارد ما توانایی این مقدار تولید  به شرط همکاری و  داشتن تجهیزات  را داریم.

خاموشی فلرها هم آلودگی های عمده را کم نمی کند

دانشی در پاسخ به این پرسش که بر چه مبنایی اعلام کرده اید که اگر ۱۰۰ درصد فلر ها را هم حذف کنیم باز مشکل آلودگی حذف نمی شود و فلر ها منشأ آلودگی نیستند گفت: من نگفتم آلایندگی نداریم بلکه آلاینده غالب را مشاهد نخواهیم کرد  چرا که در شهرهای بزرگی مانند تهران،اصفهان، اراک و یا دیگر شهرها آلودگی هوا همچنان پا برجاست در حالیکه در این شهرها فلر سوزی خاصی وجود ندارد .باید بدانیم  آلاینده های دیگری هم غیر از فلرهای سوزان وجود دارد اما چرا از آنها مطالبه نمی کنید ؟ با این حال ما وظیفه داریم فلر ها را خاموش کنیم و ۶۵ درصد توربین ها را نیز تعمیر کرده ایم  ولی آیا واقعا مشکل آلایندها حل می شود؟

دانشی با بیان اینکه پروژه‌هایی تعریف شده است و مشعل‌ها را خاموش خواهیم کرد، گفت: ۸۰ درصد از گازهای همراه جمع‌آوری شده و برای کمتر از ۲۰ درصد از باقی‌مانده تعدادی پروژه تعریف کرده‌ایم تا جمع‌آوری به‌طور کامل انجام شود.

وی افزود: صنعت نفت دولت سیزدهم در زمینه مسئولیت‌ اجتماعی تمام قامت پای کار آمده است به شکلی که در سفرهای رئیس‌جمهوری به خوزستان ۱۴.۵ هزار میلیارد تومان افزون بر بودجه‌های دولتی، وزارت نفت بابت طرح‌های مسئولیت‌ اجتماعی در اختیار خوزستان گذاشته است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ادامه داد: عمده مطالباتی که در بحث آلایندگی وجود داشت در دولت سیزدهم پرداخت شده که حدود ۶ هزار میلیارد تومان است، همه مطالبات حوزه نفتی مناطق نفت‌خیز جنوب در خوزستان تقریبا صفر شده و همه بدهی‌ها به شهرداری‌ها و امور مالیاتی و … پرداخت شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که در سال آینده ۴۵۰ همت کسری بودجه داریم  و تامین کننده بودجه  و اقتصاد کشور شرکت ملی نفت است  و حال با توجه به اینکه ۷۵ درصد تولید نفت از مناطق نفت‌خیز جنوب است آیا توان دسترسی به تولید سه میلیون  و ۲۸۰ بشکه امکان دارد و آیا می توان برای باز سازی تجهیزات نفتی که ۱۰۰ سال از عمرش می گذرد و برخی از قطعات  آن تا  ۵۰-۶۰. سال کار کرده اند نوآوری و یازسازی این بخش های صنعت نفت را شاهد باشیم، گفت: در پاسخ به  سوال  اول بارها توضیح داده ام که بله ما می توانیم و  در صورت همکاری و ملزومات به تولیدی که گفتیم دست یابیم و در پاسخ به  سوال دو م باید بگویم که مصوبه دریافت شده و  مطالعات کلی برای بازسازی و نو آوری تاسیسات فرسوده در حال انجام است و در این راستا ۶۰۰ میلیون دلار  نیز دریافت کردیم اما برای آن باید مطالعاتی صورت پذیرد تا مشخص شود در چه قسمت هایی باید نوسازی و بهسازی صورت بگیرد  و چه قسمت های بازسازی شود.

دانشی اضافه کرد: ما اعتقاد داریم نفت ارزشی ذاتی دارد  و می تواند مخارج خود را تامین کند لذا ذکر نبود بودجه توجیه خوبی نیست. در پاسخ قسمت اول را بارها توضیح دادم بله ما می توانیم در صورت همکاری و ملزومات به تولیدی که گفتیم دست یابیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا