کد خبر: 261002149313
اخبار شرکت هااقتصاد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد؛ ورود شرکت ملی نفت ایران به حوزه پژوهش و فناوری تولید، ذخیره سازی و صادرات هیدروژن

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اهمیت تعیین نقشه راه و تعیین موضع در حوزه تحولاتی که در دنیا در حال وقوع است، گفت: در حوزه هیدروژن به صراحت اعلام می کنم که شرکت ملی نفت ایران به طور رسمی تصمیم گرفته که برای تولید، ذخیره سازی و انتقال با هدف صادرات اقدام کند.

عصر اقتصاد: محسن خجسته مهر؛ صبح امروز (سه شنبه؛ ۲۰ دی ماه) در همایش رویداد بین المللی هیدروژن که در پردیس دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با تاکید بر شتاب بخشی به کارها و ماموریت های اولویت دار برای جلوگیری از غافلگیری راهبردی اظهار کرد: در زنجیره ارزش انرژی که شامل تولید، ذخیره سازی، انتقال، مصرف و صادرات است، با توجه به تحولات بین المللی تغییراتی رخ داده است از این رو ضروری است که تصمیم بگیریم که قرار است چه اقداماتی را در مواجهه با این تحولات انجام دهیم.

خجسته مهر نخستین نخستین تحول را استفاده از منابع و ذخایر نامتعارف نفت و گاز اعلام کرد و گفت: امروز در دنیا روزانه میلیون ها بشکه شیل نفتی تولید می شود. به علاوه، گاز از شیل های گازی و هیدرات های گازی تولید می شود که صرفه اقتصادی هم دارد. حال نکته این است که ما چه مقدار از تولید نفت و گاز را از طریق ذخایر نامتعارف به دست آوریم.

به گفته وی، خوشبختانه شرکت ملی نفت ایران در خصوص استفاده از ذخایر نامتعارف از جمله شیل های نفتی و گازی و همچنین هیدرات های گازی از مرحله پژوهشی و مطالعاتی عبور کرده و در حال ورود به پایلوت است.

خجسته مهر ادامه داد: از دیگر اقدام هایی که به زودی در مورد آن اطلاع رسانی خواهد شد این است که به زودی حجمی از ذخایر نامتعارف نفت و گاز به ذخایر کشور افزوده می شود از این رو باید آمادگی کامل داشته باشیم تا بتوانیم از این ذخایر تولید کنیم.

معاون وزیر نفت، تولید هیدورژن، ذخیره سازی و انتقال آن با هدف صادرات را دومین تحول بین المللی خواند و گفت: بر اساس آمار موجود، اروپا برای مصارف خود به میلیون ها تن هیدروژن به عنوان سوخت نیازمند است که ۵۰ درصد آن را خود تولید می کند و قرار است ۵۰ درصد باقیمانده از نیازش را از طریق واردات تامین کند. این آمار به ما این پیام را می دهد که باید آمادگی تولید، ذخیره سازی و انتقال هیدروژن با هدف صادرات را داشته باشیم. البته باید مسیری را انتخاب کنیم که سهل الوصول باشد و صرفه اقتصادی داشته باشد.

خجسته مهر با اشاره به ویژگی های کلی طرح های تولید انرژی از جمله زمانبر بودن، سرمایه بر بودن و درآمدزایی، اظهار کرد: ایران هم اکنون دارنده رتبه نخست ذخایر هیدروکربوری در جهان است یعنی کشوری که بیشترین دارایی زیرزمینی را دارد از این رو باید تمام تلاش خود را به کار گیریم تا این دارایی زیرزمینی را به حداکثر ثرورت رو زمینی بدل کنیم.

معاون وزیر نفت ضمن تاکید بر عدم انکار نقش انرژی های فسیلی، افزود: حتی امروز در این نشست که با موضوع تولید هیدروژن در حال برگزاری است، باز بحث انرژی های فسیلی است چرا که هیدورژنی که قرار است تولید، ذخیره و در نهایت صادر شود خوراکش از مخازن نفت و گاز کشور تامین می شود.

به گفته خجسته مهر، هم اکنون در حوزه هیدروژن در مرحله پژوهش و مطالعه هستیم و در آینده نزدیک یک یا چند پایلوت فناورانه برای تولید هیدورژن، ذخیره سازی و انتقال آن با هدف صادرات تعریف می کنیم. در این راستا باید خیلی سریع از مرحله مطالعات، پژوهش و امکان سنجی اقتصادی عبور کنیم و وارد پایلوت های فناورانه شویم.

وی توضیح داد: شرکت ملی نفت ایران از ابتدای امسال برای تولید هیدورژن کارگروه تعریف کرده است؛ از این رو لازم می دانم از همین تریبون از همه صاحبنظران، شرکت های فناور و دانش بنیان و دانشگاه ها دعوت به همکاری کنم زیرا شرکت ملی نفت ایران آمادگی کامل دارد تا در این حوزه قدم های مهمی بردارد.

خجسته مهر تاکید کرد: هر ایده ای که در حوزه هیدروژن مطرح باشد شرکت ملی نفت ایران به معنای واقعی خریدار آن است. به این امید که با پذیرفتن بخشی از این تحولات که در دنیا رقم می خورد بتوانیم موجبات اعتلای مردم و ملت ایران و جمهوری اسلامی را فراهم کنیم.

وی به کارگیری هوش مصنوعی و دیجیتال کردن میدان های نفت و گاز را سومین تحول روز دنیا برشمرد و گفت: مقام معظم رهبری در این رابطه فرمودند که: “پیروز دنیا کسی است که در حوزه هوش مصنوعی سرآمد باشد” و ایران باید در میان ۱۰ کشور برتر در حوزه هوش مصنوعی قراربگیرد. در این زمینه هم همانطور که قبلا اعلام شده است به دنبال دیجیتال کردن پانزده میدان نفتی و گازی هستیم.

خجسته مهر در جمع بندی سخنان خود تاکید کرد که ما اعتقاد داریم در سبد فناوری هایمان در شرکت ملی نفت باید تلاش کنیم تا با کسب و بکارگیری فناوری های اکتشافی، توسعه ای، حفاری، تولیدی و ازدیاد برداشت، زودتر ذخایر زیر زمینی را به ثروت روی زمینی تبدیل کنیم و از سوی دیگر به توانمندی فناوری در حوزه اکتشاف، توسعه و تولید از منابع نامتعارف و انرژی های پاک مثل هیدروژن دست پیدا کنیم.

وی گفت که نگاه پورتفولیویی یا سبدی داشتن به فناوری ها در حوزه منابع متعارف، نامتعارف و انرژی های پاک مثل هیدروژن مبتنی بر آینده نگاری و دچار غافلگیری راهبردی نشدن در آینده برایمان الزام است و در این چارچوب ورود شرکت ملی نفت ایران را به حوزه پژوهش و توسعه فناوری در هیدروژن اعلام می کنم و امیدوارم سهم شایسته ای در بازارهای مربوطه داشته باشیم. به علاوه، ورود ما به مقوله پژوهش و توسعه هیدروژن به عنوان انرژی پاک، مبین تعهد ما به آیندگان و همچنین توسعه پایدار با حفظ ملاحظات زیست محیطی است.

معاون وزیر نفت اظهار امیدواری کرد که در هر دهه فجری افزون بر روزشماری انقلاب یک روزشمار از جنس پیشرفت و توسعه هم داشته باشیم. هر سال که به عمر شکوهمند و پربرکت انقلاب اسلامی افزوده می شود، نقش جدیدی از تولید علم و فناوری هم به دنیا اعلام کنیم. امید که بتوانیم با تولید علم، انتقال فناوری، کشوری ثروتمند برای خودمان باشیم و محصول این اقدامات به پیشرفت، رفاه و آسایش مردم ایران منتج شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا