کد خبر: 230702140453
اقتصادانرژیتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی مطرح کرد؛ آسیب‌ناپذیر شدن کشور در مقابل تحریم‌ها با دستیابی به قابلیت “تولید بار اول”

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت که قصد داریم تا پایان دولت سیزدهم، کالاها و تجهیزات صنعت پتروشیمی و کاتالیست‌ها را در داخل تولید کنیم. باید در داخل کشور قابلیت ساخت بار اول کالاها و تجهیزات پتروشیمی را داشته باشیم تا کشور را در مقابل تحریم‌ها آسیب‌ناپذیر کنیم.

به گزارش عصراقتصاد، مرتضی شاهمیرزایی روزگذشته در نخستین همایش ایمنی فرایند در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، اظهار کرد: صنعت نفت از دیرباز مهد پرورش دانش حوزه ایمنی و مباحث زیست‌محیطی و سلامت بوده است.

وی افزود: از ۵ خردادماه ۱۲۷۸ هجری شمسی که نفت از اولین چاه در منطقه مسجد سلیمان استخراج شد، افرادی که در حوزه نفت مشغول به کار بودند به این فکر افتادند که ضمن استفاده از نفت، مسائل ایمنی را هم رعایت کنند. مباحث مربوط به ایمنی به مرور زمان تکامل یافت و بحث HSE مطرح شد.

مطالب پیشنهادی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در سراسر صنعت نفت حوادث جانگدازی داشته‌ایم که برخی از آنها بعضی از بهترین نیروهای حوزه نفت را از ما گرفتند.

شاهمیرزایی با اشاره به حادثه‌ای که در سال ۱۳۸۵، به دست گروه تروریستی پژاک صورت گرفت، گفت: این گروه تروریستی خط انتقال گاز ایران به ترکیه را در نزدیکی ماکو منفجر کردند که در نتیجه آن تا شعاع یک کیلومتر اثری از گیاهان و حیوانات آن منطقه سرسبز دیده نمی‌شد.

وی تأکید کرد: ماهیت حامل‌های فسیلی این است که اگر دقیق و عالمانه از آن‌ها استفاده نشود، فاجعه به بار می‌آید.

معاون وزیر نفت عمده حوادث صنعت نفت را ناشی از رعایت نکردن ایمنی فرایند ذکر کرد و گفت: اصول ایمنی باید در اجرا و ساخت، تعمیرات و بهره‌برداری و نگهداشت صورت بگیرد.

شاهمیرزایی بیان کرد: مرور یکی از حوادث خونبار صنعت نفت نشان داد، فرایندهای استانداردسازی و نگهداشت تجهیزات در آن انجام نشده بود.

وی با اشاره به وجود جایگاه‌های LPG و CNG در مناطق مختلف شهرها، رعایت بیشتر اصول ایمنی به منظور پیشگیری از حوادث را ضروری خواند.

معاون وزیر نفت گفت: قصد داریم تا پایان دولت سیزدهم با توجه به تأکید وزیر محترم نفت، کالاها و تجهیزات صنعت پتروشیمی و کاتالیست‌ها را در داخل تولید کنیم که در این زمینه از برنامه جلو هستیم.

شاهمیرزایی هدف صنعت پتروشیمی را تکمیل زنجیره ارزش در بازه زمانی ۱۰ساله ذکر و تأکید کرد: باید در داخل کشور قابلیت ساخت بار اول کالاها و تجهیزات پتروشیمی را داشته باشیم تا کشور را در مقابل تحریم‌ها آسیب‌ناپذیر کنیم.

ساختار نظام‌نامه ایمنی صنعت نفت در حال بازنگری است

مدیرکل HSE وزارت نفت نیز در این همایش گفت: ساختار نظام‌نامه اچ‌اس‌ئی صنعت نفت در حال بازنگری است و نگاه جزیره‌ای به صنعت نداریم و اگر می‌خواهیم اچ‌اس‌ئی موفق باشد باید همه واحدها با هم همکاری داشته باشند.

مظاهر انصاری، مدیرکل اچ‌اس‌ئی وزارت نفت با اشاره به اینکه نخستین نسخه مدیریت ایمنی فرآیند (PSM) سال ۱۹۹۰ ارائه شده است، اظهار کرد: با بررسی‌های انجام‌شده در ۲۵ شرکت آمریکایی که این سیستم در آنها اجرا شده بود، برآورد شد با استقرار سیستم مدیریت ایمنی فرآیند (PSM) هشتاد درصد حوادث کاهش یافته است.

وی افزود: ایمنی پویاست و باید مؤلفه‌های آن نیز پویا باشد و از جوانب مختلف بررسی و رسیدگی شود.

مدیرکل اچ‌اس‌ئی وزارت نفت با تأکید بر اینکه صنایع فرآیندی می‌توانند با استقرار سیستم مدیریت ایمنی فرآیند (PSM) حوادث را کاهش دهند، گفت: در این زمینه شرکت‌های موفق باید تجربیات خود را به سایر شرکت‌ها منتقل کنند.

انصاری تصریح کرد: در اصول ایمنی هدف اخذ گواهینامه نیست، بلکه هدف اجرا کردن دقیق مؤلفه‌هاست.

وی با اشاره به اینکه قلب مدیریت ایمنی فرآیند (PSM) مدیریت ریسک است، ادامه داد: اگر ابزار ریسک را اولویت‌بندی و مدیریت کنیم، حوادث به تمام معنا در صنعت کاهش می‌یابد.

مدیرکل اچ‌اس‌ئی وزارت نفت اعلام کرد: ساختار نظام‌نامه اچ‌اس‌ئی صنعت نفت در حال بازنگری است و نگاه جزیره‌ای به صنعت نداریم و اگر می‌خواهیم اچ‌اس‌ئی موفق باشد باید همه واحدها با هم همکاری داشته باشند.

استقرار سیستم مدیریت ایمنی فرآیند در ۴۵ درصد شرکت‌های پتروشیمی

همچنین مدیر اچ‌اس‌ئی شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در ۴۵ درصد شرکت‌های پتروشیمی کشور سیستم مدیریت ایمنی فرآیند (PSM) مستقر شده یا در حال استقرار است.

داوود عمادی، مدیر اچ‌اس‌ئی شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: چگونگی پیاده‌سازی مدیریت ایمنی فرآیند (PSM)، چگونگی رخداد حوادث، چالش‌ها و راهکارهای استقرار مدیریت ایمنی فرآیند در صنعت و شاخص‌های پایش عملکردی استقرار مدیریت ایمنی فرآیند از اهداف این همایش است.

وی با بیان اینکه موضوع مدیریت ایمنی فرآیند در سال ۱۳۸۸ در صنعت پتروشیمی مطرح شد، افزود: شرکت پلیمر آریاساسول نخستین شرکت در صنعت پتروشیمی است که استقرار سیستم مدیریت ایمنی فرآیند (PSM) را آغاز کرد.

مدیر اچ‌اس‌ائی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: پس از حادثه‌ای که در یکی از پتروشیمی‌های کشور در سال ۱۳۹۵ رخ داد، استقرار سیستم مدیریت ایمنی فرآیند در صنعت شتاب گرفت. ۱۲ درصد پتروشیمی‌ها سال ۱۳۹۰ استقرار سیستم مدیریت ایمنی فرآیند را آغاز کرده بودند که هم‌اکنون این رقم به ۴۵ درصد در صنعت پتروشیمی رسیده است.

عمادی تأکید کرد: بر اساس نقشه راه صنعت پتروشیمی، در پنج سال آینده در ۸۰ درصد و سال ۱۴۱۲ در تمام مجموعه صنعت پتروشیمی سیستم مدیریت ایمنی فرآیند (PSM) مستقر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استقرار سیستم مدیریت ایمنی فرآیند نقش بالایی در کاهش حوادث در صنعت دارد، گفت: صنعت پتروشیمی هم‌اکنون در حال استقرار و پایش اثربخشی سیستم مدیریت ایمنی فرآیند در کل صنعت است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا