کد خبر: 08119913434
اخبار شرکت هاویدئوها

مدیرعامل شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس: در داخل کشور حمایت نمی شویم +فیلم

مدیرعامل شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس از حمایت‎نشدن شرکت‎های فنی و مهندسی در داخل کشور انتقاد کرد.

شرکت مهندسی و مشاور مهاب قدس با هدف اجرای پروژه‌های ملی و عمرانی با توجه به نیازهای روز افزون صنعت پیچیده‌ آب و نیروگاه‌های برقابی و در مجموع، به ضرورت خود اتکایی کشور در اجرای پروژه‌های وسیع عمرانی، در سال ۱۳۶۲تاسیس و یک شرکت مهندسی مشاور بزرگ در اندازه‌های جهانی عملی شد تا تحقق بسیاری از هدف‌های والا و درازمدت در این مرز و بوم به امری محال بدل نشود.

شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس، در مسیر تحقق چشم‎انداز و اهداف استراتژیک خود ، نه تنها در داخل کشور، بلکه در عرصه‌های بین‎المللی نیز، با ایجاد هسته‌های سازمانی توانمند و قوی و نمایندگی‌های معتبر در بازارهای هدف و صدور خدمات مهندسی، توانسته است در جایگاه ۱۰ شرکت صاحب نام مشاوره خدمات مهندسی جهان قرار گرفته و به رشد متوازن پایدار و ارتقای امنیت مالی و اقتصادی دست یابد.

ناصر ترکش‎دوز، مدیرعامل شرکت مهندسی و مشاوره‎ای مهاب قدس، در گفت‎وگو با عصراقتصاد درباره فعالیت این شرکت می‎گوید: « شرکت مهندسی و مشاوره‎ای مهاب قدس در زمینه مهندسی صنایع آب، نیروگاهی و تاسیسات زیربنایی فعالیت می‌کند و حدود ۱۵۰۰ مهندس در این شرکت مشغول به کار هستند.

فعالیت شرکت مهاب قدس، طراحی و نظارت بر کیفیت در ساخت است و در حقیقت هوش و استعداد ایرانی را صادر می‌کند. این شرکت در رقابت با ابرشرکت‎های ‌اروپایی و آمریکایی است و در ۱۰۰ مناقصه بین‌المللی که از سوی بانک‎های جهانی و بانک توسعه اسلامی در دولت‎های برگزار می‎شود، توانسته است جز لیست کوتاه قرار گیرد و در ۳۰ مناقصه برنده نهایی شده که اکنون تعدادی از این مناقصات تمام شده است و حدود ۶۰ درصد از پروژه‎ها را در حال اجرا دارد».

ترکش‎دوز با اشاره به اینکه شرکت‎های ایرانی در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی عملکرد بسیار ضعیفی دارند، راه حل آن را اینگونه بیان می‎کند : «اولا؛ برای هر کاری که قرار است انجام دهیم باید خودمان را باور داشته باشیم و همواره بگوییم که ما می‎توانیم. ثانیا؛ فراهم کردن زیر ساخت‎های لازم برای انجام پروژه‎ها و رساندن آنها به مرحله صادرات که از جمله رمزهای موفقیت شرکت مهاب قدس بوده است. ثالثا؛ گردهمایی با مدیران وکارمندان و برنامه‎ریزی برای انجام کارهایی که لازم است انجام دهیم ، مثل تهیه اسناد کافی برای شرکت در مناقصات و همچنین یادگیری قوانین مناقصات. در حقیقیت ما کالایی به کشورها نمی‎بریم بلکه مهندسان ما با هوش و نبوغ ایرانی به کشورها می‎روند و با دستمزد عالی به کشور باز می‎گردد.»

وی دلایل موفقیت شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس در کسب عنوان صادرات برتر در ۵ سال متوالی را اینگونه تشریح می‎کند: « ۱) باور،  ۲) لطف الهی  و مدیریت قوی و سازمان یافته،  ۳) انجام زیرساخت‎ها و کلیه اموری که در بازار بین‎المللی نیاز است تا بتوانیم اشخاص تصمیم‎گیر و تعیین‎کننده را تحت تاثیر قرار دهیم و برنده مذاکرات شویم. ۴) کارهای گذشته را به نحو احسن انجام دادیم و انجام این کارها برای شرکت ما تبلیغ است مثل احداث سدهای بزرگ و نیروگاه‎های مطرح ، همچنین  احداث بزرگترین انتقال آب سریلانکا که به خوبی راه‎اندازی و بهره‎برداری شده است. ۵) امروز بسیاری از بانک‎های جهانی که در حقیقت فایننسور پروژه می‎شوند، شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس را از نظر رده سلامتی جزو دو سه شرکت بزرگ دنیا قرار دارند.»

مدیر عامل شرکت مهندسی و مشاوره‎ای مهاب قدس با تاکید بر مشکلات پیش روی این شرکت در زمینه صادرات می‎افزاید: «در این ۵ سال با مشکلات زیادی روبه‎رو بوده‎ایم و از جانب سفارتخانه‎ها و وزارت‎خانه‎ها حمایت نشده‎ایم. به طور مثال ما در زیمباوه نیروگاهی طراحی کرده‎ایم  ولی پول ما همچنان در آنجا مانده است و نتوانسته‎ایم آن را به کشور خودمان انتقال دهیم. نیازمند حمایت‎های داخلی هستیم. همچنین حمایت‎های  وزارت‎خارجه می‎تواند در این امر ما را یاری کند. البته اخیرا وزارت‎خانه‎ها و سفارت‎خانه‎ها با ما همکاری‎های لازم را انجام می‎دهند. »

وی با گلایه از عملکرد رقبا می‎گوید: «مجموعه‎هایی مثل ما در داخل حمایت نمی‎شویم. متاسفانه برخی از شرکت‎ها نیز نارقیب هستند. به جای اینکه از فعالیت همکارانشان خوشحال شوند که مرزهای موفقیت را یکی پس از دیگری فتح می‎کنند اما بعضا شاهد این هستیم که نارقیبان شروع به نارقیبی می‎کنند . »

ترکش دوز در پایان ابراز امیدواری می‎کند که با برنامه‎ریزی، صادرات این شرکت در سال آینده بهتر شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا