کد خبر: 051101118149
اخبار شرکت ها

مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس: سوبسید عامل توسعه‌نیافتگی حمل‌ونقل ریلی است

طاهره گودرزی

مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس یکی از دلایل عدم توسعه حمل‌ونقل ریلی را وجود سوبسید در مساله سوخت دانست و اظهار کرد که جاده، ماشین آلات و حتی محیط زیست ما کشش این حجم از حمل‌ونقل جاده‌ای را ندارد و در نتیجه تنظیم قیمت به عنوان مهم‌ترین مساله در این خصوص خودنمایی می کند.

احسان دشتیانه در گفت‌وگو با عصر اقتصاد افزود: اکنون نرخ گاز و برق برای مصارف خانگی استاندارد نیست و باید بتوانیم با مردم صادقانه حرف بزنیم و مردم را آگاه کنیم که این میزان مصرف انرژی خانگی با این قیمت واقعا بالاست.

او در ادامه با اشاره به چالش انرژی که در سال‌های اخیر گریبان صنعت فولاد را گرفته است، گفت: اساسا چالش انرژی یک چالش جدی برای کل کشور است که باید برای آن فکر شود، اما صبا فولاد در منطقه جغرافیایی درستی واقع شده است که از ابتدا این منطقه در طرح های توسعه‌ای بوده است که شرکت ما نیز در این طرح های توسعه ای بوده و زیرساخت‌های مشترک آن دیده شده است؛ اما برای مساله انرژی باید فکر اساسی کرد که بارها تمام مدیران عامل شرکت‌های فولادی و مسئولان به آن پرداخته اند.

او ادامه داد: یکی از راهکارهای اساسی برای این معضل، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های به طور خاص نفت و گاز است و به تبع آن سرمایه‌گذاری در برق است که باز پیش نیاز آن گاز است. برای سرمایه‌گذاری در گاز وبرق دولت باید پیش قدم شود، اما در بحث گاز هم شرکت های مادر نیز می توانند در این زمینه وارد شوند.

مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس معتقد است برای اینکه درصنعت گاز با توجه به گفته وزیر نفت نیاز به ۲۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است، در بخش کلان باید تغییر سیاست داده و اجازه دهیم بخش خصوصی در این زمینه وارد شود. به تبع این موضوع سرمایه‌گذاری در برق که نیاز اولیه آن هم گاز است. در زمینه گاز هم شرکت های بزرگ و مادر می‌توانند ورود کنند؛ اما دولت فضایی دارد که گاز هم مانند نفت ملی و کاملا به شیوه‌ی دولتی اداره شود.

دشتیانه در خصوص رویکرد دولت در گرفتن برق و گازی که با سرمایه خصوصی تولید شده گفت: شرکت‌های فولادی اگر نیروگاه در خود کارخانه داشته باشند اینگونه نخواهد بود. این اتفاق در شرایطی است که هم گروه هستند و دولت آن را مربوط به کل شبکه می داند که این موضوع هم از نظر بنده اشتباه است.

او ادامه داد: مثلا بنیاد سرمایه‌گذاری ۴ هزار مگاوات در زمینه‌ی برق سرمایه‌گذاری دارد و به عنوان مثال زمانی که فولاد کاوه نیاز به برق دارد شبکه اجازه تخصیص برق به این کارخانه را نمی دهد که این اتفاق از نظر من غلط است.

به عنوان نمونه ای دیگر هلدینگ ما ۸۰۰ مگاوات در تبریز برق تولید می‌کند و  مجددا این برق به مجموعه ما در زمان کمبود برق اختصاص نمی یابد.

 از نظر مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس چنین رویکردی درست نیست و اگر کسی در زمینه برق سرمایه‌گذاری کرده است باید شرایط متفاوتی داشته باشد.

دشتیانه خاطرنشان کرد که راهکار این است که اجازه دهند، بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند و بهره سرمایه‌گذاری خود را نیز ببرد.

مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس در خصوص قیمت انرژی در بخش صنعت گفت: در بخش صنعت این اختلاف خیلی پایین تر است و می توان آن را نوعی امتیاز و مزیت رقابتی در نظر گرفت.

به عنوان مثال در صنعت فولاد که کاملا خصوصی است، کارخانه ای در وسط کشور زمانی که میخواهد کالای خود را صادر کند هزینه های حمل‌ونقل خود را نیز در نظر می گیرد.

به عقیده دشتیانه شما زمانی که برای صنایع انرژی و گاز را قیمت گذاری می کنید باید قیمت حمل‌ونقل در کنار قیمت صادراتی گاز را در نظر بگیرید و با همان قیمت به صنایع بدهید.

او همچنین گفت که مصرف گاز خانگی ما حدودا دو برابر مصرف اتحادیه اروپاست. این موضوع به این دلیل است که همه اروپا با گاز گرم نمی شوند و همچنین قیمت گذاری اشتباه موجب افزایش مصرف و عدم صرفه جویی می شود.

او همچنین در خصوص افزایش قیمت دلار برای صنایعی که صادرات دارند، گفت: کاهش ارزش پول ملی به نفع هیچکس نیست؛ اما غیرواقعی بالا نگه داشتن ارزش پول هم کار درستی نیست.

به نظر من ما مدام آسیب روزهایی را می‌خوریم که در طی سالیان و در طی چند دهه به صورت دستوری تلاش کردیم همه چیز را کنترل کنیم.

مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس همچنین افزود: برای اینکه اقتصاد ما اصلاح شود باید دوره ای سخت را پشت سر بگذاریم که بخشی از آن به اجبار تحریم است؛ اما اگر بخواهیم موضوع افزایش نرخ ارز را به صورت مقطعی بررسی کنیم باید گفت بله با افزایش نرخ ارز در واقع صادرات اقتصادی‌تر شده و در مجموع به نفع صادرات کشور و به نفع ارزآوری کشور است که در بلند مدت این ارزی که وارد کشور می شود باعث کاهش قیمت ارز می شود. که در کل به این معناست که هرچقدر صادرات به صرفه‌تر باشد برای اقتصاد کشور بهتر است.

به نظر دشتیانه بیشتر از اینکه خود نرخ ارز مهم باشد، تک نرخی شدن قیمت ارز مهم است.

او در خصوص مزایای تک نرخی شدن قیمت ارز نیز گفت: اگر نرخ ارزهای رسمی و غیر رسمی به هم نزدیک تر باشد، انگیزه‌ ارزآوری نیز بیشتر می شود.

مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس در بخش پایانی در خصوص وضع این شرکت در پایان سال مالی گفت: با توجه به اینکه عمده شرکت‌های فولادی به دلیل کاهش قیمت جهانی کاهش سود را داشتند؛ اما در پایان سال مالی ۱۴۰۰ به دلیل افزایش تولید و فروش، سود شرکت طبیعتا بالاتر از سال گذشته خواهد بود.

دشتیانه با اشاره به اینکه تولید شرکت ۱۵درصد افزایش داشته، بیان کرد: در سال مالی۱۴۰۰، توانستیم رکورد تولید را بزنیم. متوسط تولید ماهانه در ۲  ماه اول سال مالی که هنوز تیم جدید مدیریتی استقرار پیدا نکرده بود، ۶۰ هزار تن بود و اگر با همان سیستم ادامه می‌دادیم، قطعا تولید ۲۵درصد کاهش پیدا می کرد، اما با تلاش پرسنل و با ساختارهای مدیریتی جدید آن هم در مدیریت بهره‌برداری ایجاد شد و تعمیراتی که صورت گرفت، تولید شرکت در مقایسه با سال مالی ۱۳۹۹ افزایش پیدا کرد و به ۹۷۰ هزار تن رسید.

او  به ظرفیت اولیه صبا فولاد اشاره کرد و گفت: ظرفیت اولیه یک و نیم میلیون تن بوده است که بعد از تغییرات در نهایت کارخانه با ظرفیت یک میلیون و ۲۵۰هزار تن تحویل گرفته شده است. برنامه صبا فولاد در سال مالی ۱۴۰۱ این است که اول به ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن برسد و بعد از آن سال آینده با اصلاحاتی که در دستور کار داریم به ظرفیت ۱.۵ میلیون تن برسیم.

مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس درخصوص طرح های توسعه‌ای شرکت خاطرنشان ساخت: تا قبل از پایان سال ۱۴۰۱ دنبال کلنگ‌زنی فاز دوم صبا فولاد برای اجرای توسعه هستیم که شامل تکمیل زنجیره فولادسازی،  نورد و احیا می شود که ۱.۵ میلیون تن ذوب، ۱.۵ میلیون تن نورد و ۱.۵ میلیون تن احیا را در برنامه داریم که اگر استارت کار را از امسال بزنیم، تا ۱۴۰۴ ، ۱.۵ میلیون تن ذوب راه اندازی خواهد شد.

دشتیانه تاکید کرد: در بلندمدت یعنی افق ۱۴۱۰،  ظرفیت کل زنجیره صبا فولاد خلیج فارس به سه میلیون تن خواهد رسید.

او در خصوص رسیدن به ظرفیت و برنامه سال ۱۴۰۴ گفت: رسیدن به ظرفیت تولید بالا چند الزام دارد. اولین مورد برنامه‌ریزی صحیح برای بازار است به این معنی که ما باید بفهمیم این تولید در چه بازاری مورد استفاده قرار می گیرد.

در برنامه‌ریزی اولیه بیست و یک میلیون تن صادرات دیده شده و سی و چهار میلیون تن هم مصرف داخلی در نظر گرفته شده است.

مصرف داخلی ۳۴ میلیون تنی به معنی آن است که به ازای هر نفر ۳۸۰ کیلوگرم فولاد در نظر گرفته شده است که برای دستیابی به این عدد ما نیاز به رشد اقتصادی هشت و نیم درصدی داریم.

به هر میزان که باور داریم این رشد اقتصادی به دلایل متعدد اتفاق نمی افتد، باید از سهم سی و چهار میلیون تن نیاز داخل به سهم صادرات اضافه کنیم.

این درحالیست که ما امروز ده تا دوازده میلیون تن صادرات داریم که ناپایدار نیز هست. در نتیجه مهم‌ترین الزام برای رسیدن به افق ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی صحیح برای سه برابر کردن صادرات فولاد ایران است. مورد بعدی زیرساخت و سرمایه‌گذاری برای توسعه آن است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا