کد خبر: 1711974267
صنعت و معدن

مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات: راه اندازی شرکت کک طبس با ظرفیت ۴۵۰ هزار تن

مرضیه امیری

عصراقتصاد: مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: فعالیت شرکت کک طبس در مرحله نخست برای تولید ۱۵۰ هزار تن کک به شکل آزمایشی آغاز شده و قابلیت افزایش تولید به ۴۵۰ هزار تن را دارد.

عزیزالله عصاری، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات درباره فعالیت های این مجموعه گفت: گندله سازی ۵۰۰ هزار تنی صبانور امروز از سوی جهانگیری معاون اول رییس جمهور در همدان‌ به بهره برداری رسید و طرح کک سازی زغال سنگ طبس آماده راه اندازی است و برای تولید آن حدود ۶۴۰ هزار تن ذغال نیاز داریم؛ فعالیت این شرکت یک ماه پیش برای تولید ۱۵۰ هزار تن کک به شکل آزمایشی آغاز شد و قابلیت افزایش تولید به ۴۵۰ هزار تن را دارد و در صورت توسعه آن می توانیم ظرفیت تولیدی را به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال های آینده برسانیم تا نیاز صنایع کشورمان در این زمینه تأمین شود.

وی افزود: طرح کک سازی طبس در شرایط سخت تحریم به صورت آزمایشی آماده راه اندازی شده است در این زمینه یک شرکت چینی، اجرای این پروژه را بر عهده داشت که با شروع تحریم‌ها، از ادامه همکاری با ما خودداری کرد. با این وجود برای به نتیجه رسیدن این پروژه، هشت نفر از متخصصان چینی را شناسایی کردیم. هم اکنون در ایران هستند و در شرکت کک سازی طبس فعالیت می کنند.

عصاری تصریح کرد: در شرکت‌های زیرمجموعه مانند گل گهر، صبانور، خراسان، گهر زمین دو میلیارد یورو پروژه راه‌اندازی شده است، پروژه‌های دیگری نیز با سرمایه ۵ میلیارد یورو تعریف شدند که قرار بر این بود، تامین مالی این پروژه ها از طریق جذب فاینانس‌های خارجی تامین شود؛ هرچند که با اعمال تحریم‌ها خللی در روند تامین مالی ایجاد شد.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: اگر شرایط تحریم‌ها نبود شرکت معادن و فلزات می‌توانست نقش بی‌نظیری در اقتصاد و بورس داشته باشد. با وجود تمام محدودیت‌ها، هر ماه نشستی را با حضور مدیران عامل شرکت‌های زیرمجموعه برگزار می‌کنیم تا چالش‌ها برطرف شوند و  به نتایج مطلوبی هم رسیده‌ایم که به موقع اعلام می کنیم.

وی افزود: هم اکنون به دلیل شرایط خاص کشور تنها به فکر حفظ شرایط تولید و وضعیت فعلی هستیم و توسعه را محدود کرده‌ایم تا شرایط به ثبات برسد.

عصاری تصریح کرد: دولت باید به صادرات و تامین مواد اولیه فولاد مبارکه کمک جدی کند. به مسئولان و دولت توصیه کردم که به شدت به فکر فولاد مبارکه اصفهان در شرایط فعلی باشند و برای حفظ زنجیره تولید در شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ توسعه معادن و فلزات (دارای تولید سنگ آهن، کنسانتره و گندله)، هوای فولاد مبارکه اصفهان را داشته باشند چرا که این شرکت تولیدی حدود نیمی از فولاد کشور را در اختیار دارد وحفظ تولید این مجموعه، اهمیت ویژه ای برای ما دارد.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات از راه اندازی شرکت توسعه فن آوری صنایع معدنی خبر داد و افزود: برای به روز کردن تکنولوژی و رفع نیازهای شرکت های گروه در زمینه معادن و فلزات یک شرکت متشکل از دانشگاه های مختلف کشورمان تا پایان سال تأسیس می کنیم به این دلیل با دانشگاه های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و شهید بهشتی مذاکره کردیم و مقرر شد تا هفت شرکت گل گهر، چادر ملو، فولاد خراسان، ارفع، صبانور، توسعه معادن و فلزات و سنگ آهن گهر زمین در این زمینه با سرمایه اولیه ۱۰ میلیارد تومان مشارکت و شرکت را تأسیس کنند و در جهت رفع نیازهای این صنعت در رابطه با ساخت قطعات و تکنولوژی روز کمک کنند. در حقیقت دانشگاه با توجه به شرکت های دانش بنیانی که دارد می تواند خدمات علمی ارزنده ای به بخش صنعت و معدن ارائه می کند.

تشکیل کنسرسیوم اکتشافات با حضور ۱۱ شرکت بزرگ

وی درباره کنسرسیوم اکتشافات گفت: در بخش معدن و اکتشافات همیشه ریسک وجود دارد، به این دلیل برای اکتشاف معادن در عمق نیازمند اعتبارات زیاد هستیم، در سال جاری با توجه به هماهنگی که با وزارت صمت و ایمیدرو انجام دادیم قرار است کنسرسیوم اکتشافات با حضور ۱۱ شرکت بزرگ در حوزه زنجیره فولاد شامل شرکت های سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، معدنی و صنعتی گل گهر، چادر ملو، سنگ آهن گهر زمین، صبانور، سرمایه گذاری امید، فولاد مبارکه اصفهان، ذوب آهن و سرمایه گذاری امید تشکیل شود؛ بر این اساس منتظر برگزاری نشست مشترک با وزارت صمت و ایمیدرو هستیم تا پهنه و محدوده اکتشاف در عمق مشخص شود.

عصاری اظهار کرد: امسال شرکت پویا انرژی که یکی از شرکت های زیرمجموعه شرکت های سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات است نیروگاه شاهرود را برای تولید برق خریداری کرده است و نیروگاه شهید باکری سمنان نیز از قبل خریداری شده بود. همچنین ظرفیت این دو نیروگاه ۳۲۴ مگاوات است.

ساخت آب شیرین کن و آنتقال آب خلیج فارس

مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات از ساخت پروژه آب شیرین کن غرب بندر عباس خبر داد و تصریح کرد: این پروژه در سه فاز اجرا می شود. فاز یک شامل ۳۰۳ کیلومتر از آب شیرین کن بندرعباس تا گلگهر با دبی ۴ متر مکعب در ثانیه، فاز دو پروژه ۱۵۴ کیلوتر از گلگهر تا مس سرچشمه با دبی ۲.۷ متر مکعب در ثانیه و فاز سوم شامل ۳۶۰ کیلومتر از مس سرچشمه تا مجتمع چادر ملو با دبی ۱.۵ متر مکعب در ثانیه است.

وی افزود: فاز اول بهار ۹۸، فاز دو زمستان ۹۸  به بهره برداری می رسد. همچنین مجموع برآورد سرمایه گذاری دو پروژه ۶۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال است.

معاون برنامه ریزی نظارت بر امور شرکت های سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات افزود: یک شرکت دانش بنیان کاتالیست داریم که اسیدسولفوریک تولید می کند؛ امسال توانستیم بهبود خط انجام دهیم و سعی می کنیم تا سال آینده به ظرفیت قابل قبولی دست یابیم. همچنین در بحث سایر کاتالیست ها فعالیت داریم و به سمت ایجاد دانش و ثروت هستیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا