کد خبر: 29110069933
تولید و بازرگانیدسته‌بندی نشدهروزنامهکشاورزی

مدیرعامل کشت و صنعت پارس افق هشتگرد: یکپارچه‌سازی کلید رفع چالش‌های پیش روی تولید محصولات کشاورزی است

ناعمه شاهوردی‌لو

مدیرعامل کشت و صنعت پارس افق هشتگرد می‌گوید در تمام جهان یکپارچه بودن در بخش کشاورزی توانسته جوابگو باشد. یکی از معضلات ما خرد کردن زمین‌هاست. به قدری نامهربانی به خصوص به  بخش خصوصی می‌شود که چند کشت و صنعت  فعال از این حوزه به ناچار خارج خواهند شد.

احمد عزیزی در گفت‌وگو با عصر اقتصاد درباره چالش‌های تامین خوراک دام در سال‌های اخیر گفت: ما در این مدت اهداف و برنامه درازمدت نداشتیم و به صورت مسکن عمل کردیم. کشاورزی و نتایج مطلوب هزینه دارد و یک‌شبه نمی‌توان به اهداف عالی دست یافت، هیچ راهی نداریم جز اینکه چشم‌انداز داشته و با تجارت جهانی آشنا و با الگوی‌های کشت جهانی مرتبط باشیم.

او تاکید کرد: در غیر این صورت حتی با وجود تولید نمی‌توانیم قابلیت رقابت داشته باشیم. برنامه و اهداف، مقدمه رقابت هستند. وقتی برنامه نباشد. چه رقابتی در سطح جهان می‌توان داشت؟

مدیرعامل کشت و صنعت پارس افق هشتگرد درباره چالش‌های صادرات محصولات کشاورزی که به نظر ناشی از ناهماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی ایران با کشورهای مقصد بوده است، اظهار کرد: در بخش صیفی‌جات به دلیل موقعیت استراتژیکی و آب وهوا و آفتابی که داریم بی‌نظیریم و در موقعیت خوبی برای صادرات صیفی‌جات قرار داریم ولی نبود برنامه و دیدگاه جهانی به موضوع این چالش‌ها را به وجود آورده است. مگر می‌شود، غیر از دیدگاه استاندارد جهانی محصولی را تولید کنیم؟ این چالش‌هایی که به وجود آمده است، به دلیل تحریم‌هاست و مسائل سیاسی که گریبانگیر بخش کشاورزی هم شده است. اکنون باید برنامه‌ریزی کرد تا به نتیجه ایده‌آل و مطلوب رسید.

او تاکید کرد که هیچ راهی نداریم جز اینکه این موضوع به صورت سندیکایی و با دیدگاهی خاص دیده شود.

عزیری ادامه داد: جهاد کشاورزی باید با نگاهی متفاوت به افرادی که زحمت می‌کشند و با کسب عنوان برای کشور افتخار می‌آورد با کسی که بی‌تفاوت است و بذر و نهاده‌ها را از بین می‌برد به دنبال حمایت از آنها باشد اما متاسفانه اینگونه نیست.

او با تاکید بر اینکه نیروی انسانی نیاز به آرامش و انگیزه دارد، گفت: در واقع برای رسیدن به نتیجه مطلوب در بخش کشاورزی، باید در همان ابتدای کار شایسته‌سالاری لحاظ و خدمات داده شود. اگر فردی در این حوزه سودمند است، سرمایه کشور است و باید از او حمایت کرد، همان‌گونه که در سایر کشورها سرمایه انسانی بازوی کاری آن کشور است.

مدیرعامل کشت و صنعت پارس افق هشتگرد با بیان اینکه در بخش آموزش به قدری ضعیف هستیم که برای رسیدن به نتایج مطلوب، خود کشاورز باید مشکلاتش را حل کند، اظهار کرد که بخش ترویج می‌تواند، نقش به سزایی داشته باشد و صرفا با بخشنامه و اطلاع‌رسانی کوتاه‌مدت کارها را پیش نبرد. باید همایش برگزار و در مجموعه آموزش داده شود که عملا کشاورز با مسائل کاشت و داشت و برداشت درگیر شود.

مدیرعامل کشت و صنعت پارس افق هشتگرد عنوان کرد: بنده صمیمانه و مشفقانه صحبت می‌کنم، قطعا ما با این موضوع به صورت عملی درگیر بودیم و هستیم. باید به زمین‌هایی که در بخش کشاورزی بالای ۱۰۰ هکتار است توجه خاصی مبذول  شود؛ به مدیران آن‌ها باید بها داده شود، برخوردهای توهین‌آمیز باعث می‌شود که انگیزه کار کاهش پیدا کند.

عزیزی در پایان تاکید کرد: قطعا در اصل و ابتدا باید بخش خصوصی لحاظ شود سپس بخش دولتی. اگر بخش خصوصی نباشد، پس بخش دولتی چرا هست؟ اکنون بخش خصوصی به دلیل حضور بخش دولتی وجود دارد، در حالی برعکس این باید باشد و از آنجا که بخش خصوصی به دلیل عرقی که به کشورش دارد، انتظار حمایت ندارد و  می‌تواند از نظر اداری نظارت داشته باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا