کد خبر: 11090058842
جهانسیاست

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: توافق همچنان ممکن ،اما زمان کم است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: به نفع تهران است که در تعامل با آژانس شفافیت بیشتری را از خود نشان بدهد زیرا در صورت وجود اراده سیاسی، رسیدن به توافق همیشه ممکن است.

به گزارش ایرنا، رافائل گروسی در گفت وگو با کانال خبری «فرانسه ۲۴» با بیان اینکه مذاکرات دور هفتم از نقطه صفر شروع نمی‌شود، بلکه بر اساس شش دور مذاکرات قبلی به پیش می رود؛ افزود: توافق با ایران همچنان ممکن است، اما زمان باقیمانده کم است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: آژانس طرف مذاکرات برجام نیست، اما به عنوان بازرس و تضمین‌کننده توافق از نزدیک مذاکرات جاری در وین را رصد می‌کند.

غنی سازی ۹۰ درصدی در ایران وجود ندارد

گروسی در خصوص غنی سازی ۹۰ درصدی بیان کرد: در حال حاضر غنی‌سازی ٩٠ درصدی در ایران وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برجام حد نصاب ۳.۶۷ درصد را برای غنی‌سازی تعیین کرده بود، اما الان غنی‌سازی ۶۰ درصدی انجام می‌شود، افزود: ایران در فردو غنی‌سازی ٢٠ درصدی را انجام می‌دهد و در حال افزایش آن است.

گروسی درباره قصد خود مبنی بر دیدار مجدد از تهران گفت: چنان چه از وی دعوت شود، ظرف یک دقیقه به ایران می‌رود.

وی در ارتباط با سایت تسا در کرج و ادعای ایران مبنی بر از کار افتادن دوربین‌های نظارتی آژانس در جریان عملیات خرابکارانه گفت: آژانس خرابکاری را محکوم می‌کند؛ امیدواریم که یک توافق، که بسیار لازم و ضروری است، حاصل شود.

**در ایران گفت و گوهای خوبی انجام شد

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخشی ازاین مصاحبه در باره سفر چند روز گذشته خود به ایران به این رسانه فرانسوی گفت: «باید بگویم که در سفری که چند روز پیش به تهران داشتم، گفت‌وگوهای خوبی انجام شد.

وی گفت : همچنان احتمال (حصول توافق با ایران) وجود دارد. من گفت‌وگوهای خوبی با امیر عبداللهیان وزیر امورخارجه ایران داشتم. امیدوارم بتوانیم به توافق دست یابیم».

ایران خواهان یک توافق موقت نیست

گروسی در پاسخ به این پرسش فرانس۲۴ که نظر وی در باره حصول یک توافق موقت بدین معنی که ایران روند برنامه هسته ای خود را در قبال رفع بخشی از تحریم ها متوقف و یا آهسته کند تا رسیدن به یک توافق کامل تر و عمیق تر چیست گفت: این چیزی نیست که من از آنها (طرف ایرانی) بشنوم و معتقدم که دولت ایران درمورد خواسته ها یش بسیار قاطع است که همان بازگشت کامل به توافق است که در ازای آن دسترسی کامل به بازارها و جریان های مالی است.

آژانس هرگونه خرابکاری را محکوم می کند

گروسی گفت : ایران می گوید که اقدامات خرابکارانه ای درمورد سایت هایش رخ داده که ما هرگونه خرابکاری و نقض چنین مواردی را محکوم می کنیم، سازمانی همچون آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام هرگونه حمله توسط طرفی ثالث به یک کشور عضو این نهاد را بر نمی تابد.

لازم به ذکر است ، درحالی که مذاکرات دیپلماتیک در وین برای دست‌یابی به یک توافق نتیجه‌گرا به صورت فشرده در جریان است و ایران با ترکیبی از کارشناسان برجسته برای برداشتن گام‌های عملی در راستای ازسرگیری اجرای برجام و لغو تحریم‌ها حاضر شده، اقدامات طرف‌های غربی حسن نیت آن‌ها را در مذاکرات زیر سوال می‌برد.

واقعیت این است که در مذاکرات سه روز گذشته بهانه‌های تکراری از طرف‌های غربی، برای وقت‌کشی، تطویل و بهانه‌گیری‌های بچه‌گانه گرفته شده است. پیش از آغاز دور جدید مذاکرات رسانه‌های غربی همسو با سیاست‌های کاخ سفید و رژیم صهیونیستی ترکیب هیات ایرانی را که متشکل از جمعی از برجسته‌ترین کارشناسان ایران در حوزه‌های مختلف حقوقی، بانکی و انرژی است، آماج حملات قرار داده و ادعا کردند که ایران نه برای مذاکره که به منظور بهانه‌تراشی و ترک میز مذاکرات آماده است.

در همین پیوند سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران توضیح داد که اعضای هیات ایرانی در مذاکرات وین صاحب نظر و کسانی هستند که در مورد توافق نهایی مورد مشورت قرار می‌گیرند. وی با بیان اینکه هیات مذاکره‌کننده با عزم و اراده جدی وارد وین شده و به گفت و گوهای نتیجه بخش فکر می‌کند،گفت: اگر تیم طرف مقابل برای اطمینان از رفع تحریم‌های فراسرزمینی وارد مذاکرات شود، آن وقت مذاکره در مسیر درستی قرار دارد.

دوشنبه گذشته علی باقری که رییس هیأت ایرانی را در مذاکرات وین برعهده دارد در جلسه افتتاحیه ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم لغو تمامی تحریم‌های غیرانسانی و قهرآمیز آمریکا علیه ملت ایران تأکید و تصریح کرد که ضروری است مسئله رفع تحریم‌ها در اولویت نخست گفت‌وگوها قرار گیرد. رئیس هیأت ایرانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در عمل پایبندی خود به تعهداتش را نشان داده است، بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به تفاهمی عادلانه که تأمین‌کننده منافع مشروع ایران باشد، تأکید کرد.

باقری با اشاره به ادعای برخی طرف‌های غربی برای احیای برجام تأکید کرد تا زمانی که کارزار فشار حداکثری آمریکا نفس می‌کشد، احیای برجام سخن گزافی بیش نیست. در این نشست که در فضایی حرفه‌ای و جدی برگزار شد، توافق شد که مذاکرات در چارچوب دو کارگروه رفع‌تحریم ها و مسائل هسته‌ای بین کارشناسان پیگیری شود.

صحبت‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران به حدی روشن و قاطعانه مطرح شد که انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در پایان جلسه به خبرنگاران گفت که ایران در مورد رفع تحریم‌ها مصمم به میدان آمده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا