کد خبر: 24100065105
روزنامهسلامت و رفاه

مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو مطرح کرد: شرط نیمایی شدن ارز دارو

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت که برای تغییر ارز دارو باید همه‌ سازوکارها دیده شود.

به گزارش مهر، حمیدرضا اینانلو، در مجمع عمومی فوق‌العاده سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، افزود: دغدغه ما این است که تمام ساز و کارها دیده شود، نقش بیمه‌ها شفاف و مشخص باشد، عدد و بودجه لازم با میزان نیاز طرح تناسب داشته باشد و رنج بیماران را به دنبال نیاورد. بسته کاملی دیده شده است تا در قالب بیمه‌ها از بیماران حمایت شود و در عین حال نظارت کاملی هم روی این فرایند باشد.

وی، تأمین منابع ارز دارو در مقطع فعلی را یکی از اولویت‌های دولت عنوان کرد و ادامه داد: با مداخله مستقیم رئیس‌جمهوری ۸۰۰ میلیون دلار به این حوزه اختصاص داده خواهد شد. در جلسه رئیس و اعضای هیأت مدیره‌ سندیکا با رئیس بانک مرکزی ادله لازم مطرح شد تا این مبلغ افزایش پیدا کند.

به گفته مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، دو نرخی شدن ارز از سال ۹۷ بحرانی ایجاد کرد که همچنان ادامه دارد.

وی افزود: در حال حاضر بیش از آنچه به مواد اولیه دارو اختصاص می‌دهیم، صرف واردات می‌شود. باید صادقانه و بی‌تعارف بگوییم اگر امکانات و ظرفیت‌های تولید دارو در کشور ایجاد نشده بود، در شرایطی فعلی با چه معضلات و مشکلاتی رو به رو می‌شدیم. از سویی باید ارز زیادی صرف واردات می‌کردیم و بخشی از داروهای حیاتی به شکل فوریتی وارد می‌شدند و از طرف دیگر برای تهیه‌ی داروی بیماران خاص و سرطانی با مشکلات زیادی درگیر می‌شدیم.

اینانلو، شرط نیمایی شدن ارز دارو را مشخص شدن حدود اعتباری شرکت‌ها در بانک‌ها، تأمین مالی و…، عنوان و تاکید کرد: این موارد باید با همفکری و مشارکت همدیگر بررسی و تحلیل شود.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، به اهمیت و ویژگی‌های صادرات اشاره کرد و گفت: صادرات حوزه‌ای است که نباید با تصمیم‌های آنی تحت تأثیر قرار بگیرد چون شرکت‌ها برای کسب بازار، زمان و انرژی زیادی صرف می‌کنند و تصمیم اشتباه می‌تواند سرمایه‌گذاری آنها را بی‌نتیجه کند. اما از طرف دیگر باید دغدغه دولت برای تأمین داروی مورد نیاز کشور نیز درک شود. از نظر قانونی (شاید حتی به شکل نانوشته) این وظیفه به عهده وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو گذاشته شده است و شاید همین مساله باعث شود گاهی بر سر دوراهی قرار بگیرد و مجبور به تصمیم‌گیری شود.

اینانلو، اصلاح آئین‌نامه را گام مناسبی برای قیمت‌گذاری دارو دانست و افزود: شاید شرایط فعلی کشور امکان تغییر اساسی در این زمینه را به ما ندهد. باید در نظر داشته باشیم قیمت‌گذاری کاست پلاس را نمی‌توان یک شبه تغییر داد و لازم است گام به گام و در شرایطی آرام که اعتبارات لازم برای تأمین دارو، موجود است، اقدام کنیم.

وی به بعضی اقدامات برای رفع تبعیض‌ها در سازمان غذا و دارو اشاره کرد و گفت: معتقدم باید از ظرفیت سندیکاها برای تفویض یا اصلاح امور استفاده شود چون در غیر این صورت ممکن است یک مشکل ساده به معضلی بزرگ تبدیل شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا