کد خبر: 02060198148
اخبار شرکت ها

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی گیلان خبر داد: افزایش نرخ رسوب‌گذاری در تالاب‌انزلی

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی استان گیلان با اشاره به اینکه نرخ رسوب‌گذاری در تالاب‌انزلی از سال ۹۲ تاکنون بالا رفته، گفت: بر اساس وظیفه مصوب شده در کمیته احیای تالاب انجام یک گزارش ژئوشیمی رسوبی و همچنین یک گزارش رسوب‌شناسی در تالاب انجام شده و در همین رابطه مطالعات مختلفی انجام شده است.

به گفته مسلم امانی؛ مطالعه نوسانات سطح آب در ورودی‌های تالاب، اندازه‌گیری منظم دبی لحظه‌ای، تعیین غلظت مواد رسوبی و دانه‌بندی، بررسی دوره خشکسالی و ترسالی، تعیین سهم بار آورده هر کدام از ورودی‌های تالاب با نقشه و راهکارهای لازم برای کنترل میزان آورده با رسوب تالاب از جمله این‌ مطالعات است.

وی خاطرنشان کرد: بررسی میزان آورده رسوب تالاب انزلی در برنامه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور است که می‌تواند بخشی از نیازهای مطالعات پژوهشی هفت ساله برنامه محیط زیست در کمیته احیای تالاب انزلی را برطرف کند.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی استان گیلان با اشاره به اینکه وظیفه ما این است که مطالعات انجام شده در بخش مرتبط با تالاب‌ها را در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار دهیم، تصریح کرد: یکی از مشکلات در بخش احیای تالاب انزلی با وجود اینکه کارهای پژوهشی و ارائه راهکار شده در بخش قانونی هیچ دستگاه اجرایی را ملزم به استفاده از داده‌های تولید شده نکرده است.

امانی تاکید کرد: وقتی داده‌ای تولید می‌شود کسی از راهکارها و نتیجه گیری آن استفاده نمی‌کند و تحقیقات انجام شده کتابخانه‌ای می شود و یا در سیستم باقی می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با احیای تالاب باید دو گروه به صورت مشخص فعالیت‌های پژوهشی مطالعاتی و اجرایی را بر عهده بگیرند، تاکید کرد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور وظیفه انجام مطالعات ژئوشیمی رسوبی را به عهده دارد تا توزیع پراکندگی عناصر موجود در تالاب، عناصر دارای ارزش اقتصادی یا آلوده‌کننده محیط تالابی و رودخانه‌ها را شناسایی کند تا فعالیت اجرایی توسط مدیران حاکمیتی بر اساس این داده‌ها تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی شود.

مدیرکل زمین‌شناسی استان گیلان با تاکید بر اینکه با ایجاد بندهای آبخیزداری می‌توان مانع از ورود رسوب به تالاب شد، گفت: پس از مطالعات انجام شده مشخص شد عمدتا جنس رسوبات، ژئوشیمی رسوبی و نهشته‌های سطحی چیست و بیشتر آورده از بالادست کدام رودخانه است می‌توان پیشنهاد داد که این رسوبات، در ابتدا با هماهنگی سازمان متولی و مجوزهای صادر شده در بحث تامین مصالح ساختمانی در استان از رسوبات ورودی رودخانه‌های منتهی به تالاب برداشت شود.

امانی با تاکید بر این‌که آورده‌های رسوبی بیشتر از رودخانه‌های غرب گیلان وارد تالاب می‌شوند، تصریح کرد: با توجه به وضعیت زمین‌شناسی منطقه غرب استان عنصرهای فلزی به عنوان اندیس معدنی و رسوبات پلاسری یا همان کانی‌سنگین معرفی می‌شود.

وی ادامه داد: می‌توان با آنالیز رسوبات، به عناصر با ارزش همچون تیتان دست یافت که می‌تواند ارزش اقتصادی خوبی داشته باشد به شرط اینکه مثل سایر دنیا در استخراج و فرآوری آن از دانش روز و متخصصان ملی و بین‌المللی استفاده شود تا آسیبی به حفظ محیط زیست و سایر موضوعات وارد نشد.

امانی با اشاره این‌که حدود ۱۲ سال از احیای تالاب انزلی می‌گذرد و همچنان مشکلات مختلفی در این امر وجود دارد، گفت: می‌توان با قدری فرصت بیشتر و با دانش کامل اعم از تشکیل دو کمیته پژوهشی و گروه اجرایی که از نتیجه و راهکارهای کمیته به صورت مصوبه به گروه اجرایی  و دستگاه‌های نظارتی ارسال شود تا متولیان امر اجرا براساس مصوبه پژوهشی اقدام به عمل کنند و اگر فعالیت‌های اجرایی براساس نظر پژوهشی انجام نشد توسط دستگاه‌های نظارتی از متولیان امر در جهت اجرا نکردن پی‌گیری شود.

شایان ذکر است؛ بخش مدیریت زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با هدف مطالعات پهنه‌های آبی و سواحل  تشکیل شده که هم اکنون یکی از از دفاتر این مجموعه در شهرستان بندرانزلی واقع در استان گیلان است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا