کد خبر: 021101117781
روزنامهمدیریت و اقتصاد محلی

مدیریت گاز باعث نابودی محصولات بارفروشان مشهد شد

وحید فخیم  قاسم‌زاده

قطع گاز واحدهای تجاری از جمله میدان میوه و تره‌بار موجب شده است تا صدها تن محصولات کشاورزی در غرفه‌ها نابود شود و خسارت هنگفتی بر روی دست کسبه بر جای بگذارد.

به گزارش خبرنگار عصر اقتصاد، دمای منفی ۱۹ درجه سانتی گراد طی چند روز گذشته بسیاری از کسبه را در خراسان رضوی غافلگیر کرد؛ اما خسارت‌های ناشی از برودت هوا وقتی به اوج خود رسید که ناغافل گاز مشترکان تجاری به‌ یک‌باره قطع شد و حالا این اقدام غیر کارشناسی خسارت سنگینی را به برخی از کسبه مانند گل فروشان و بارفروشان میدان بار وارد کرده است.

قطع گاز در میدان‌های میوه و تره‌بار مشهد حالا با اعتراض و نارضایتی بسیاری از غرفه داران همراه شده است زیرا تخریب و تضییع حجم بسیاری از محصولات خود را ناشی از اقدامات غیر کارشناسی و اشتباه مسئولان می‌دانند.

مطالب پیشنهادی

 حیدر برجی رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد در این خصوص و افزایش قیمت میوه طی روزهای اخیر گفت: بسیاری از محصولات موردنیاز در این فصل سرد از مزارع جنوب کشور تأمین می‌شود که در چند روز گذشته شرایط خاص این استان موجب شد تا از حجم بار ارسالی به این استان کاسته شود.

او در این حال بابیان اینکه قطع گاز به غرفه داران میدان بار خسارت فراوان زده است، می‌گوید: به دلیل قطع گاز و غافلگیر شدن بسیاری از غرفه داران ده‌ها تن میوه و سبزی به دلیل یخ‌زدگی از بین رفته است و لذا این محصولات تنها قابلیت مصرف دامی دارد.

این مسئول بابیان اینکه برخی غرفه داران، صد درصد محصولاتشان خسارت‌دیده است ادامه داد: متأسفانه حجم زیادی از محصولات میدان بار مانند سیب‌زمینی و سایر محصولات از بین رفته است و خسارت بسیاری را بر بارفروشان تحمیل کرده است.

در همین رابطه یکی از غرفه داران هم که محصول سیب‌زمینی و هم‌چنین صیفی‌جاتش ازجمله کاهو به‌صورت صد در صد تخریب‌شده است گفت: متأسفانه برخی از مسئولان در حالی تصمیم به انجام چنین اقداماتی می‌گیرند که حتی نظر نمایندگان اتحادیه‌ها و اصناف را نمی‌دانند و یا گوش شنوایی برای آن ندارند.

او ادامه داد: بسیاری از همکاران ما در میدان طی این چند روز هزینه زیادی برای خرید پلاستیک و پوشش میوه‌ها و بارهای خود متحمل شدند اما بازهم بی‌نتیجه ماند و محصول آن‌ها از بین رفته است و این در حالی است که اگر تنها یک شعله بخاری در غرفه‌ها روشن بود با دمای ۲ درجه هم می‌توانستیم سرمایه خود را نجات دهیم.

این غرفه دار بابیان اینکه هیچ غرفه داری پیش‌بینی نمی‌کرد که مسئولان شیر گاز را بر روی میدان‌ها ببندند لذا این بحران را مسئولان برای کسبه به وجود آورده‌اند و باید خسارت آن را نیز پرداخت کنند. افزود: ستاد بحران و فرمانداری وظیفه تأمین امنیت مردم را بر عهده دارد در حال حاضرجواب این ناامنی که برای کسبه ایجادشده را چه کسی خواهد داد؟

این شرایط در حالی رخ داده است که خریدوفروش گازوئیل هم قاچاق محسوب می شود و حتی کفاف سوخت خودروهای باری را هم نمی‌دهد و هیچ غرفه دار و مغازه‌داری هم سهمیه نفت سفید ندارد و سوال اینجاست که چگونه باید غرفه ها را برای در امان ماندن محصولات کشاورزی گرم نگاه داشت؟

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا