کد خبر: 060902144518
اقتصاداقتصاد کلانتولید و بازرگانی

مدیر اجرایی منطقه آزاد اردبیل در مصاحبه با روزنامه عصر اقتصاد؛ منطقه آزاد اردبیل فرصت بکر و تازه ای برای شکوفایی اقتصادی است

سکینه مهرایی

علیرضا سلیمانی فرجام مدیر اجرایی منطقه آزاد اردبیل ضمن اشاره به تصویب هفت منطقه آزاد جدید در سال ۱۴۰۰ (شامل: اردبیل در استان اردبیل، بانه و مریوان در استان کردستان،  قصر شیرین در استان کرمانشاه، مهران در استان ایلام، سیستان در استان سیستان و بلوچستان و اینچه برون در استان گلستان) و اشاره به ظرفیت این مناطق در توسعه امید و اعتماد عمومی، به طور خاص به ویژگی ها، قابلیت ها و برجستگی های کم نظیر استان اردبیل و منطقه آزاد اردبیل اشاره نمودند.

تصویری که از استان اردبیل در نمایشگاه کیش اینوکس ارائه شد مورد استقبال و بعضاً شگفتی بازدید کنندگان بود، چراکه اقلیم و جغرافیای متفاوت استان چنان ظرفیت کم نظیری را فراهم آورده است که نمونه آن در کمتر نقطه ای از کشور به صورت یکجا فراهم است بنابراین تعبیر ” اردبیل سرزمین عشق های ناب” مورد توجه حاضران قرار گرفت.

دشت مغان در شمال استان اردبیل و شهرستان های گرمی، بیله سوار، پارس آباد و اصلاندوز مهد کشاورزی و دامپروری مدرن و شرکت های کشت و صنعت پارس، مغان و شهید سلیمانی است. موهبت الهی اقلیم و خاک زرخیز مغان ظرفیت بسیار ویژه و مثال زدنی برای نقش آفرینی در حوزه امنیت غذایی پایدار است.

منطقه آزاد اردبیل علاوه بر قابلیت های موجود در سایر مناطق آزاد کشور با تمرکز بر ایفای نقش در تأمین زنجیره مواد غذایی از بذر تا هضم و استفاده حداکثری از ظرفیت دشت مغان و سرزمین زرخیز اردبیل با بهترین آب، خاک، و هوا در بیشترین طول سال امکان سرمایه گذاری ویژه در این خصوص را برای سرمایه گذاران سراسر کشور فراهم می آورد. توجه به ظرفیت بازار بین المللی منطقه ای و کشورهای حوزه اوراسیا و بکر بودن منطقه اردبیل این جذابیت و قابلیت را برای سرمایه گذاران دوچندان می کند.

سلیمانی افزود به طور معمول در عمده مناطق آزاد جهان ابتدا زیرساخت های لازم تأمین شده و سرمایه گذاران در یک بستر سهل و آماده شروع به کار می نمایند، از آنجا که این امر در کشور ما به دلیل مسائل بودجه ای و تقدم و تأخر فعالیت ها در مناطق آزاد موجود کمتر مورد عنایت قرار گرفته است در منطقه آزاد اردبیل با استفاده از همه ظرفیت سعی بر این است تا سرمایه گذاران کمترین دغدغه را در ایجاد زیرساخت ها داشته باشند بنابراین با استفاده از ظرفیت مردمی و بخش خصوصی و مشارکت در تأمین زیرساخت این بستر بیش از قبل مهیا و فراهم خواهد بود.

مدیر اجرایی منطقه آزاد اردبیل با اشاره به امکان ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی و تبدیل شدن به مرکز منطقه ای فروش و بورس بین المللی محصولات کشاورزی در دشت مغان تنها ظرفیت منطقه را این موضوع ندانست و عنوان نمود که قصد داریم تا به عنوان یک شاخص و الگو در این حوزه بالاترین بهره وری را داشته باشیم همچنانکه درحال حاضر و در مجموعه کشت و صنعت شهید سلیمانی با روحیه جهادی و استفاده از آخرین دانش و تکنولوژی روز دنیا با افزایش بهره وری و انتخاب ارقام مناسب کشت، ضمن تسری دانش به عموم مردم منطقه این مهم به خوبی اتفاق افتاده است. وی همچنین به ظرفیت بالای منطقه برای توسعه گردشگری، اکوتوریسم و محور تبادلات لجستیک اشاره نمود.

علیرضا سلیمانی فرجام در پایان عنوان نمود که منطقه آزاد اردبیل به گرمی دست همه صاحبان دانش و سرمایه را به گرمی می فشارد و خواهان آن است که بهترین و سهل ترین بستر لازم برای توسعه اقتصادی را برایشان فراهم آورد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا