کد خبر: 200103155576
جامعه و فرهنگروزنامه

«عصراقتصاد» گزارش می دهد؛ ۵ هزار زائر پای پیاده به سمت کربلا می روند

پیاده‌رَوی اربعین، یا راهپیمایی اربعین، از آیین‌های شیعی است که در روزهای منتهی به ۲۰ صفر (اربعین حسینی) برگزار می‌شود. این پیاده‌روی از نقاط مختلف عراق و برخی شهرهای ایران به‌طرف کربلا و با هدف زیارت اربعین انجام می‌شود.

بیشتر زائران، از مسیر نجف به کربلا می‌روند. در طول مسیرهای راهپیمایی، جایگاه‌هایی برای پذیرایی از زائران وجود دارد که موکب خوانده می‌شود.

گروه سیاسی- در زمان حکومت صدام حسین، محدودیت‌هایی در اجرای این مراسم اعمال شد، ولی با سقوط حزب بعث عراق در سال ۲۰۰۳م، این مراسم احیا شد و هرساله علاوه بر شیعیان عراق، شیعیان کشورهای دیگر به‌ویژه ایران نیز به راهپیمایی اربعین می‌پیوندند. بنابر گزارش‌ها، علاوه بر شیعیان، گروه‌هایی از اهل‌سنت، مسیحیان، ایزدیان و دیگر مذاهب نیز در پیاده‌روی اربعین حضور می‌یابند.

در سال‌های اخیر، میلیون‌ها نفر در این راهپیمایی شرکت می‌کنند؛ به‌نحوی که این رویداد را بزرگترین گردهمایی سالانهٔ مذهبی در جهان دانسته‌اند. درباره تعداد حاضران در این راهپیمایی‌، آمارهایی بین دوازده میلیون تا بیست میلیون نفر بیان شده است.

وزیر کشور گفت: وظیفه اصلی ما برای برگزاری راهپیمایی اربعین این است که تک‌تک کمبودها و ضعف‌ها را شناسایی و مواردی که در این زمینه به دولت عراق مرتبط است را با آن کشور حل و فصل کنیم.

احمد وحیدی اظهار کرد: در سال گذشته موضوع تصادفات رانندگی را داشتیم که باید کنترل آن را به ویژه در آن سوی مرز بیشتر کنیم. در موضوع تامین پارکینگ‌ها هم باید کارهای بیشتری انجام شود.

وی افزود: برای اسکان مردم هم باید اقدامات تازه‌ای داشته باشیم تا شرایط مردم در این راهپیمایی هرچه بهتر شود. مسئله اصلی ما این است که تک‌تک کمبودها و ضعف‌ها را احصا و مواردی که در این زمینه و به دولت عراق مرتبط است را با دولت آن کشور حل و فصل کنیم. قرار بود سال گذشته تا بصره مسافران را منتقل کنیم و بعد از آن با راه‌آهن ادامه مسیر بدهند که می‌توانست در مسیر رفت و برگشت برای ما خوب باشد. امیدوار بودیم راه‌آهن شلمچه بصره هرچه زودتر به سرانجام برسد که احتمال فراهم شدن این امکان در اربعین امسال کم است.

وزیر کشور یادآور شد: باید کمبودها را در طول مسیر کاملاً شناسایی کنیم و به کارگیری سیستم‌هایی مثل تاکسی‌های اینترنتی را داشته باشیم که پارسال موثر بود و باید امسال هم این اقدام را انجام دهیم. از حالا می‌توانیم در این زمینه بررسی و اقدامات لازم را انجام دهیم.

وزیر کشور بر لزوم هماهنگی برای عبور زائران کشورهای پاکستان و افغانستان از کشورمان برای عزیمت به عراق و زیارت تأکید کرد و گفت: در این زمینه موضوع حمل و نقل اهمیت بالایی دارد که باید مورد رسیدگی قرار بگیرد.

وحیدی تاکید کرد: جلسات ستاد اربعین پیگیری می‌شود و جدول زمانی برنامه‌های دستگاه‌ها و کمیته‌های مختلف نیز ارائه خواهد شد.

در عین حال، رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: عملیات اجرایی اربعین ۱۴۰۳ را امروز آغاز کردیم تا با شناسایی آسیب‌ها و نقص‌های گذشته، آنها را رفع کنیم و زمان ثبت‌نام از زائران اربعین را در ماه ذی‌الحجه آغاز می‌کنیم تا امکان برنامه‌ریزی بیشتری وجود داشته باشد.

مجید میراحمدی اظهار کرد: اربعین پیش رو شرایط خاصی دارد. ظلم و جنایتی که علیه ملت قهرمان، شجاع و مظلوم‌ غزه به دست رژیم سفاک و کودک‌کش صهیونیستی در جریان است، اربعین امسال را متفاوت از سالهای گذشته می‌سازد.

وی افزود: همانطور که مسئولان مقاومت فلسطین اعلام کردند مقاومت شجاعانه این ملت در زیر شدیدترین بمباران و محاصره، درسی است که این ملت از کربلا و حادثه عاشورا گرفته‌اند. برای اربعین سال ۱۴۰۳ در حال آماده شدن هستیم تا یک اربعین به یادماندنی را رقم بزنیم.

میراحمدی ادامه داد: عملیات اجرایی اربعین ۱۴۰۳ را امروز آغاز کردیم تا با شناسایی آسیب‌ها و نقص‌های گذشته، آنها را رفع کنیم. زمان ثبت‌نام از زائران اربعین که در ماه ذی‌حجه آغاز کنیم تا امکان برنامه‌ریزی بیشتری وجود داشته باشد.

وی یادآور شد: تعیین پروژه‌های زیرساختی برای رفت و آمد زائران چه در جاده‌ها، چه پایانه‌های مرزی و چه سرویس‌های خدماتی در حال انجام است تا شاهد سهولت بیشتر امور زائران در مسیر باشیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین تاکید کرد: برای امسال پیش‌بینی حدود ۵ میلیون زائر داریم که در این امر به تامین پارکینگ برای خودروهای شخصی توجه داریم. در امر حمل و نقل عمومی هم چون از سالهای قبل این امر رخ نداده و به آن بی‌توجهی شده است، در این زمینه کمبودهایی داریم اما با مقامات عراقی مذاکره کردیم تا بیش از هزار دستگاه اتوبوس با شرایط استاندارد امر انتقال و جابجایی مسافران را انجام دهند که البته این موضوع در حال مذاکره است و باید نتیجه نهایی برسد.

میراحمدی اظهار کرد: ورود خودروهای شخصی ایرانی از جمله مسائلی است که موضوع گفت‌وگوست و آن را دنبال می‌کنیم. همچنین برنامه داریم زائران به وسیله ریل‌باس از پایانه مسافربری مهران به پایانه مرزی منتقل شوند و به دنبال تحقق این امر را نیز هستیم اما هنوز نهایی نشده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا