کد خبر: 061002147364
اخبار شرکت هابانک و بیمه

مدیر عامل بانک ملت: با وجود محدویت ها، راهکار خروج از محدویت ها را داریم

رضا دولت آبادی در همایش سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی و تامین مالی با اشاره به چالش ها و محدودیت های مالی در زمان تحریم و رفع آن گفت: همان طور که آقایان شاه میرزایی و عسکری اشاره کردند بزرگترین مشکل را در طرح های ایجادی، توسعه ای و تکمیلی را در تامین مالی داریم که به علت تحریم ها نمی‌توانیم انجام دهیم زیرا در گذشته بسیاری از ابر پروژه ها توسط فاینانس های خارجی تامین می شد ولی اکنون نمی توانیم از ظرفیت های مالی و فاینانس های خارجی استفاده کنیم این امکان وجود داردکه ابزار های جدید فراهم شود تا چالش های در سطح کلان بازار سرمایه و شبکه های بانکی در حوزه تامین مالی را بر طرف کنیم.

دولت آبادی گفت: تامین مالی پروژه ها در شبکه بانکی مسئله اصلی است یکی از مهمترین محدودیت ها ست ، شبکه بانکی به دلیل سرمایه اندکی که دارند و بر اساس قواعد بالا دستی امکان اعطای تسهیلات برای پروژه های بزرگ را ندارند و شبکه های بانکی ناچارند تا به سمت شبکه کنسرسیوم بروند متاسفانه که در این مورد هم محدویت وجود دارد. مشکلاتی که بانک مرکزی با سیاست های انقباضی توسط مقام مالی به علت کنترل ترازنامه ای و کنترل تورم و نقدینگی ایجاد کرده مانع رشد پرداخت تسهیلات بانکی است گرچه این سیاست در سطح کلان درست بوده ولی این محدودیت ها آثار خوبی در کسب و کارها و پروژه ها نخواهد داشت و باید مشکلات این سیاست گذاری ها هم حل شود.

مدیر عامل بانک ملت ادامه داد: این امکان در شبکه های بانکی وجود ندارد تا تسهیلات بلند مدت اعطا کنند چون حداکثر سپرده ها در حال حاضر سه ساله است بانکها بر اساس مدت سپرده می توانند تسهیلات پرداخت کنند.

از دیگر چالش های موجود پرداخت تسهیلات ارزی است که حداکثر آن ۲۰میلیون دلار بوده در سندیکا هم به جهت کاهش سرمایه این محدودیت وجود دارد.

ضمن آنکه در بازار سرمایه مشکلاتی از قبیل تعلل در انتشار اوراق توسط ارکانی چون شرکت های تامین سرمایه به عنوان مشاور پذیره نویسی بازار گردان، بانکها به عنوان ضامن و بانک مرکزی به عنوان مرجع صدور مجوز و پذیرش ضمانت، وجود‌ نداشتن منابع کافی در بازار و استفاده نکردن از منابع عمومی به دلیل نداشتن شفافیت در انجام پروژه ها و فشار سهامداران از مشکلات تامین منابع مالی برای ابر پروژه ها است.

دولت آبادی گفت: برای رفع محدودیت ها و افزایش سقف تسهیلات جذابیت انتشار اوراق کاهش قوانین تکالیف بودجه ، سوق دادن بخشی از این تکالیف به سمت تولید و لحاظ کردن بخشی از تقسیم سود حاصل از افزایش سرمایه برای سرمایه گذاری را پیشنهاد می کنیم تا علاوه بر بانک ها کشور هم از آن منتفع شوند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا