کد خبر: 0506992098
تولید و بازرگانی

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد: تخلیه و بارگیری ۵۰ میلیون تن کالای اساسی

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: طی ۵ ماه نخست امسال ۵۰ میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده است.

محمد راستاد امروز در مراسم بهره برداری از کانال دسترسی بندر بوشهر، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به منظور تعمیق کانال دسترسی پذیرش کشتی‌های ۳۰ هزار تنی انجام شد که تاکنون حدود ۱۹۰ میلیارد تومان منابع برای آن اختصاص داده شده است. این اقدام موجب تسریع در تخلیه و بارگیری کشتی‌های ۳۰ هزار تنی در بندر بوشهر و فضای محصور بندر بوشهر به فضایی بازتر تبدیل می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: جزیره نگین قابلیت توسعه تا پایان سال را دارد بنابراین داشتن کانال دسترسی برای کشتی‌های سایز بزرگ قابلیت بسیار مهم محسوب می‌شود؛ همچنین توسعه پایانه مسافربری بندر خاک در دستور کار قرار گرفته و سعی داریم در طول مدت ۱۵ ماه آن را اجرا کنیم.
وی تصریح کرد: اسکله پهلوگیری کشتی‌ها تا ۵۰ هزار تن در جزیره نگین تکمیل شده و سعی داریم در ضلع شمال غربی جزیره استحصال شده‌ای را ایجاد کنیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: همچنین مسیر دسترسی جزیره نگین در حال تکمیل است و زیرساخت اصلی فعالیت بندری در جزیره نگین فراهم شده است. این روند برای رسیدن به ظرفیت کامل تداوم خواهد داشت.
راستاد گفت: در بندری که حداکثر مساحت آن ۶۰ هکتار است زمینه ایجاد پسکرانه تا ۵۰۰ هکتار را ایجاد کرده‌ایم و به دنبال آن هستیم که برای تأسیسات روبنایی از قابلیت بخش خصوصی استفاده کنیم. تقاضاهایی از سوی بخش خصوصی برای جزیره نگین وجود دارد و مطمئناً به مرور علاوه بر سرمایه‌گذاری سازمان بنادر در تأسیسات زیربنایی در زمینه تأسیسات روبنایی هم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را جذب خواهیم کرد.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از فعالیت بنادر به تخلیه و بارگیری کالا اختصاص دارد، افزود: بندر امام (ره) به عنوان هاب کالاهای اساسی محسوب می‌شود و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که توزیع کالای اساسی بین بنادر کشور را داشته باشیم.
راستاد با بیان اینکه عمده کالاهای اساسی در بندر امام (ره) تخلیه و بارگیری می‌شود، تاکید کرد: در بندر شهید رجایی و چابهار هم طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سعی داریم واردات و صادرات کالاهای اساسی را انجام دهیم. در بندر بوشهر هم حجم قابل توجهی از تخلیه و بارگیری کالای اساسی را داریم که در مجموع سال گذشته ۱۵۰ میلیون تن تخلیه و بارگیری در تمامی بنادر صورت گرفته که بخش عمده آن کالای اساسی بوده و امسال هم تاکنون ۵۰ میلیون تن تخلیه و بارگیری انواع کالاهای اساسی انجام شده است.
وی با تاکید بر اینکه برای افزایش ظرفیت بنادر، طرح‌های توسعه‌ای را دنبال خواهیم کرد، گفت: مهمترین این برنامه‌ها ایجاد پایانه کانتینری در بندر شهید رجایی است و امیدواریم ۹۰۰ متر آن تا پایان امسال افتتاح و به بهره‌برداری برسد.
راستاد افزود: اسکله نفتی هم در بندر شهید رجایی در حال احداث است و جزو پروژه‌های جهش تولید است که ظرفیت تخلیه و بارگیری را به هشت و نیم میلیون تن می‌رساند و البته تجهیز بندر هم در دستور کار ما قرار گرفته است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا